• GIO Symphonia & Prat
    My name is...

    Palau Fronteres

    Dimarts, 5 de novembre de 2024 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml

    • Logo Capitalitat Cultural y Científica de Barcelona
  • Programa

    GIO Symphonia
    Noxfera
    , espai escènic i il·luminació
    Enric Giné, espai sonor
    Marcel Bofill i Nahoko Maeshima, vestuari
    Francesc Prat,
     director


    Steve Reich (1936)
    My name is...
    Pendulum music
    Violin phase
    Reich/Richter


    Johann Sebastian Bach
    (1685 - 1750)
    "Preludi i fuga XI" d'El clave ben temperat (arranjament d'Igor Stravinsky)


    Arvo Pärt
    (1935-1971)
    Frates (versió per a conjunt intstrumental)

    Aquest concert té una durada de 80 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    #contemporània #nousformats

  • Poema

    Banyera per a una heroïna

    Els ulls són el dol de la visió
    que no copsem
    més que en les parcel·les
    ensofrades del destí.
    La nit respira,
    èbria de fulgors,
    i dicta el cant d’Orió.

    Era el llac dels somnis
    i tanmateix s’alçava veritable
    el cor que cada arbre retenia,
    talment el dolor i la promesa,
    la fosca i la paraula,
    les noces i el condol.

    Entrar al llac, banyar-nos-hi
    com qui retorna
    al calze de l’inici.
    Esdevenir promesa i perfer-la
    era la fita, trenada en foc.
    I quan, llavors?

    L’heroisme no era una oració,
    sinó el fet de rebutjar
    la por per sempre.

    Com qui no vol la cosa
    i ho vol tot,
    nosaltres,
    els qui no érem res.

    O sí:
    alhora el prec,
    la fam.

    O no, el mirall:
    pletòric univers de deseixir-nos.

     

    Lluís Calvo
    “Banyera per a una heroïna”, del llibre Centaures i rossinyols.
    La Pobla de Farnals: Edicions del Buc, 2023

  • Comentari

    És un privilegi poc usual assistir a la interpretació de peces de Steven Reich mai abans escoltades en públic –a escala estatal–, tot començant amb una composició que té quelcom de performance pel seu caràcter experimental i interactiu. A My name is…, que data dels anys seixanta, Reich convidava els espectadors a enregistrar el seu nom abans del concert, uns quants dels quals eren escollits i manipulats després amb la tècnica de la phase shifting, que fa que reapareguin en loop i eventualment se superposin creant vincles que amenacen de dissoldre la significació a la qual associem la pròpia identitat: el “jo” que torna, en imprevisible relació amb el nom d’altres, és sempre el mateix i alhora diferent, afectat per la relativitat del significant en un espai-temps que es distén o es contrau.

    Concebuda a la mateixa època, la repetició de patrons que constitueix la peça Violin phase, amb un lleuger desfasament per part de les cordes, possibilita la il·lusió d’un moviment real, similar a la contemplació d’un zoòtrop. El compositor nord-americà va fer notar que “com que és l’atenció de l’oient la que determina en gran manera quin patró resultant en particular escoltarà en un moment donat, aquests patrons es poden entendre com a subproductes psicoacústics de la repetició i el canvi de fase”. Una mica com pujar a una atracció de fira en marxa, tot assumint la vertiginosa possibilitat de canviar de seient i perspectiva deixant-se endur davant un mateix però sempre diferent paisatge.

    En aquest període d’experimentació Reich va concebre també Pendulum music per a quatre micròfons i altaveu, obra que en la versió original té l’aspecte d’una instal·lació artística. Elements electroacústics es troben sotmesos al vaivé pendular produint una sonoritat amb fases calculables i, alhora, en evolució incessant. Tenen lloc aliances imprevistes entre els “instruments” –els micros capten el so de la seva oscil·lació– que susciten en l’observador un magnetisme inèdit, resultat de la no menys misteriosa relació entre atzar i necessitat.

    Johann Sebastian Bach ha estat reconegut com un dels compositors en què la matemàtica és present d’una manera més cridanera, tot i que no en detriment de la suggestió d’afectes a partir d’un desplegament melòdic complex, que es nodreix de la tensió entre les dimensions vertical i horitzontal. Fet evident a L’art de la fuga, però també a la sèrie de peces compilades a El clavecí ben temperat. Com aquella, ha estat adaptada per a diverses formacions i despertant l’interès d’algú tan interessat per la dialèctica entre la modernitat clàssica i els ritmes i sonoritats primàries com ara Igor Stravinsky.

    L’última peça programada, partícip de la línia de creació que de vegades és al·ludida com a “minimalisme”, representa un veritable clàssic del segle XX: Fratres, composta per Arvo Pärt el 1977 –el mateix any que aparegué la seva Tabula rasa–, alterna el contrapunt frenètic de les cordes protagonistes amb l’aparició ex nihilo d’una línia melòdica que semblaria vinguda d’un altre món. Respecte del caràcter catàrtic de l’art musical, va escriure: “he descobert que n’hi ha prou amb una sola nota, quan és tocada bellament. Aquesta simple nota, o un compàs silenciós, o un moment de silenci, em reconforta”.

    Jacobo Zabalo, doctor en humanitats

  • 20240507 Palau 100 T2425 DESKTOP
  • Biografies

    GIO Symphonia

    GIO Symphonia

    © Xenia Gasull

    La GIO Symphonia és un projecte orquestral versàtil que porta més enllà les experiències musicals convencionals apostant per viure experiències úniques i noves fórmules de presentar i programar els concerts.

    Al llarg d’aquests anys ha col·laborat amb artistes de prestigi nacionals i internacionals, grans noms de la clàssica, com Nemanja Radulović, Daniel Müller-Schott, Valentina Lisitsa, Albert Guinovart, Xavier Sabata, Josep Carreras o Ainhoa Arteta. I amb projectes innovadors al costat d’artistes com ara Monica Bellucci, Ute Lemper, Andrea Bocelli, La Fura dels Baus, Sílvia Pérez Cruz o Buika.

    La GIO participa regularment als principals festivals del país, com el Festival de Peralada, Festival de Cap Roig, Festival de la Porta Ferrada, Festival Jardins de Pedralbes, Grec, Festival Cruïlla, Portalblau i Festival de la Cerdanya. I ha trepitjat teatres i auditoris tan destacats com L’Auditori de Barcelona, Palau de la Música Catalana, Gran Teatre del Liceu, Auditori de Girona o Teatro Real de Madrid.

    També ha format part de grans produccions i col·laboracions, com Maestro, espectacle de música electrònica del Grup Flaix; El pop d’una nit d’estiu i l’acte institucional de la Diada del 2019 a la plaça de Sant Jaume. I d’enregistraments de música per a projectes audiovisuals, entre els quals destaquen les bandes sonores de reconeguts compositors, com Marc Timón, Arnau Batallé i Ivan Torrent. I també per a l’empresa Really Slow Motion de Los Angeles o per a “la Caixa” en campanyes de promoció al nostre territori.

    A més de l’activitat concertística, la GIO Symphonia compta amb un projecte pedagògic i social que col·labora amb campanyes solidàries i vetlla per fer arribar un projecte sòlid i de futur dins el panorama musical català, gràcies a un equip de professionals al darrere que té com a objectiu situar la formació com una de les orquestres de prestigi del nostre país.

  • Francesc Prat, director

    Francesc Prat

    © IGOR STUDIO

    Director d’orquestra i compositor format a l’Escolania de Montserrat i al Conservatori de Barcelona i diplomat per la Musik-Akademie der Stadt de Basilea (composició) i la Zürcher Hochschule der Künste (direcció d’orquestra), treballa habitualment amb la Sinfonieorchester de Basilea, RTV Symphony Orchestra d’Eslovènia, el conjunt BCN216, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra i amb el conjunt Ensemble Ö! für Neue Musik, de la qual és el principal director associat. Actualment és director artístic de l’Orquestra de Cambra Illa de Menorca i de la GIO Symphonia.

    També ha treballat, entre d’altres, amb l’Essener Philharmoniker, Collegium Vocale Gent, Nederlands Kammerorkest, Real Filharmonía de Galícia i Orquesta Sinfónica de Madrid; així mateix, ha participat en festivals o esdeveniments culturals tan diversos com el Festival de Lucerna, Berlinale, la fira d’art contemporani ARTBasel, Tuns Contemporans o Sónar de Barcelona. La temporada 2020-21 va debutar al Theater de Basilea dirigint La flauta màgica.

    Ha estat assistent de la direcció musical del mestre Ivor Bolton al Teatro Real de Madrid (2014-2019) i del mestre Josep Pons al Gran Teatre del Liceu (2013-2016).

    Com a compositor, les seves obres han estat estrenades a Suïssa, Alemanya, Itàlia i Polònia. Destaca l’estrena de la seva primera òpera a Basilea l’any 2012. Darrerament ha estrenat al Gran Teatre del Liceu de Barcelona el monodrama Cállate.

  • Formació

    GIO Symphonia

    Violins
    Cristian Torres, Cèlia Johé, Eszter Schutz, Naeon Kim

    Violes
    Joan Fèlix, Nina Sunyer

    Violoncel
    Irma Bau

    Flauta
    Aleix Vaqué, Marta Torres

    Oboè
    Pau Roca, Laura Carles

    Clarinet
    Xavier Castillo, Joan Roca

    Fagot
    Albert Muñoz

    Percussió
    Pau Montané, Sabela Castro

    Piano
    Haize Lizarazu, Lluïsa Espigolé

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Dijous, 16.01.25 - 19.30 h
    Petit Palau

    - Drumming

    Synergy Vocals
    Frames Percussion

    S. Reich: Drumming
    S. Reich: Clapping music

     

    Preu: 15 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex