• Kozhukhin, Filharmònica de Luxemburg & Gimeno

    Pini di Roma de Respighi

    Palau 100

    Dilluns, 4 de novembre de 2024 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb el suport de:

    • Logo Fundació Santander
    • Santander

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Denis Kozhukhin, piano
    Orquestra Filharmònica de Luxemburg
    Gustavo Gimeno, director


    I

    George Gershwin (1898-1937)
    Concert per a piano en Fa major

    1. Allegro
    2. Adagio - Andante con moto
    3. Allegro agitato

    II

    Ottorino Respighi (1879-1936)
    Feste romane

    Circenses
    Giubileo
    L’Ottobrata
    La Befana

    Pini di Roma

    1. I pini di Villa Borghese. Allegretto vivace
    2. Pini presso una catacomba. Lento
    3. I pini del Gianicolo. Lento
    4. I pini della Via Appia. Tempo di marcia

     

    Durada del concert:
    Primera part, 35 minuts | Pausa de 20 minuts | Segona part, 55 minuts.
    La durada del concert és aproximada.

    #piano #simfònica

  • Anunci Santander T23-34 - Inaugural 20231019
  • Poema

    Semper festina tarde

    Tot reconeix
    el ritual dels llavis fonedissos,
    com el prec que sobrevola
    les balances del temps,
    imposant-se com s’imposen
    les traces que perduren.
    I després?
    No hi ha després
    si el doll de l’eufòria
    és un acord que ens obre
    la música anhelada.

    Som la pura violència
    de cada pas furtiu,
    la fulla voladissa
    a les mans d’un ancià,
    el pes del cos cansat
    al cadiral del pare.

    Però, fet i fet,
    per què volem
    concloure el traç
    que resta inalterable?

    Memòria és ventre, cendra,
    ombra que s’allarga.
    Apressem-nos, doncs,
    a poc a poc.

    Allò que no s’acaba
    dura eternament.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre Ancestral.
    Vic: Cafè Central i Eumo Editorial, 2019.

  • Comentari

    Revolució? Quina revolució?

    “Quan l’art seriós perd la connexió amb les seves arrels populars,
    és quan comença a atrofiar-se”
    John Adams

    El programa d’aquest concert ens convida a gaudir de tres magnífiques obres musicals del segle XX: el Concert per a piano que Gershwin va escriure després del triomf de la seva Rhapsody in blue i dues de les tres sèries d’estampes simfòniques amb què Respighi va retratar la ciutat eterna, els Pini di Roma i les Feste romane. La joia de sentir aquestes tres peces justifica per si mateixa la configuració d’aquesta proposta. Ara bé, la invitació de la Simfònica de Luxemburg no es queda aquí i ens permet abocar-nos d’una manera diferent a aquesta finestra fascinant que és la música del segle XX. En un moment en què floreixen les avantguardes més rupturistes, encapçalades per la Segona Escola de Viena (Schönberg, Berg, etc.), Gershwin i Respighi emprenen cadascun el seu viatge personal cap a l’experimentació i els nous llenguatges, però evitant un trencament dràstic amb la tradició que els precedeix. Un exercici d’equilibrisme que estimula una reflexió sobre allò que considerem antic, el que considerem nou i el que considerem revolucionari.

    Gershwin escriu el seu Concert en Fa major el 1925, a redós de l’èxit de la Rhapsody, i aborda la composició d’una manera molt diferent: aquest cop serà ell mateix qui en faci l’orquestració, al contrari del que havia succeït en l’obra esmentada, en què va delegar l’escriptura orquestral a un col·laborador. Hi trobem, doncs, una partitura molt més purament gershwiniana.

    S’estructura en tres moviments. El primer, beu directament del jazz i el xarleston, amb un ús de la paleta sonora en ocasions molt similar al Concert en Sol menor de Ravel, compost set anys més tard. El virtuosisme que s’exigeix al pianista, unit a un enorme sentit del ritme, es fa palès pocs minuts després de l’inici. El segon moviment s’inspira en el blues, en una línia propera al moviment lent de Simfonia del Nou Món de Dvořák, que data del 1893. Finalment, el tercer és un ragtime que entronca amb danses tan celebrades com el cakewalk amb què Debussy tanca el seu Doctor Gradus ad Parnassum (1908) o la samba Brazileira que Darius Milhaud inclou a la seva Scaramouche (escrita entre el 1917 i el 1957).

    Aquest ball de dates i estils ens permet comprovar que, en el fons, Gershwin no està fent res que no s’hagi fet abans i que no es segueixi fent més tard. Però el segle XX, tan cruel, estava disposat a passar factures ben injustes. Tres anys després de l’estrena d’aquest Concert, Edgar Varèse va permetre’s afirmar que “el jazz no és Nord-amèrica, sinó un producte negre explotat pels jueus”. Gershwin, recordem-ho, és un músic dels Estats Units, d’ascendència jueva, que té al despatx un retrat d’Alban Berg i que fa servir materials afroamericans. Anatema. De sobte, la música de Gershwin sembla massa popular, massa frívola, massa qui-sap-què com per entrar al cànon més destacat i més seriós, per dir-ho d’alguna manera, de la contemporaneïtat. El temps i, sobretot, el públic l’han anat posant al lloc que una part de la intel·lectualitat (i la política) li van negar d’entrada.

    Ottorino Respighi va voler retratar la capital italiana en diferents moments del dia i celebrar-ne al mateix temps alguns dels senyals d’identitat més evocadors. És així com, en el primer terç del segle XX emprèn un tríptic que dedica a les fonts, els pins i les festes romanes. Alumne de Rimski-Kórsakov, l’italià manifesta des dels inicis una estima infrangible per l’orquestració opulenta i rica que ha heretat dels seus ancestres, tant russos com europeus. Aquest llegat és el que imparteix, quan arriba el moment, als seus alumnes del Conservatori de Santa Cecilia. Quan escriu Fontane di Roma és, precisament, durant la seva etapa com a professor del centre. Estrena Pini di Roma quan ja n’és el director. Les Feste romane veuen la llum quan ja ha deixat aquest càrrec, amb l’objectiu de tenir més temps per compondre. L’estabilitat econòmica que aquestes tres partitures li reporten li permetran embarcar-se en aventures com la composició d’òperes.

    Tant els Pini com les Feste són, en bona part, el resultat de l’èxit obtingut una dècada abans amb les Fontane. Així s’entén també que, si en el primer lliurament del tríptic fa servir una orquestra de dimensió mitjana, en les dues que escoltarem avui les dimensions siguin notablement superiors, tot oferint una sensació de monumentalitat més gran i una paleta tímbrica que el compositor es proposa explotar al màxim.

    Als Pini di Roma visitem indrets emblemàtics de la ciutat en diferents moments del dia. A la Villa Borghese trobem tot de nens que juguen entre cançons populars, marxes militars i algunes burles. Tot seguit ens endinsem en unes catacumbes. La llum de la canalla deixa pas a uns colors foscos i una sonoritat pròpia d’una caverna: la mestria orquestradora del millor Respighi queda certificada en aquest contrast tan abrupte com ben conduït. En un experiment amb pocs antecedents a l’època, al tercer moviment inclou a la partitura l’enregistrament fonogràfic del cant d’un rossinyol: l’escoltem tot passejant pel Gianicolo. El final de l’obra ens porta a la Via Appia, on el compositor recrea una desfilada de les tropes imperials. Respighi volia que sentíssim el terra vibrant al pas dels soldats, i per això utilitza els registres més greus de l’orgue, que amb prou feines es perceben amb l’oïda, però que es capten perfectament pels peus.

    Per a les Feste, Respighi es proposa retratar algunes de les festivitats romanes més populars mesclant les tradicions paganes, les procedents del temps de l’Imperi i les catòliques. Comença amb “Circenses”, una evocació dels circs romans, que li donen l’oportunitat de lluir la secció de vent-metall a un nivell espectacular. En contrast, “Giubileo” pinta musicalment la peregrinació que cada vint-i-cinc anys els creients de tot el món fan a la Ciutat Eterna. La solemnitat de les campanes donant-los la benvinguda dona pas a “L’Ottobrata”, les festes vinculades a la verema que cada mes d’octubre porten els romans i les romanes a sortir a fer excursions a la muntanya. La tradició imperial, la cristiana i el paganisme es donen la mà en “La Befana”, evocació impressionant de l’anciana que acompanya els Reis Mags amb tota la seva ironia i ganes de gresca.

    La relació de Respighi amb les avantguardes podríem definir-la com de respecte distant. Quan Alfredo Casella, més proper a la Segona Escola de Viena, funda la Società Italiana di Musica Moderna (1917-1919), Respighi s’hi afegeix sense gaire entusiasme. Però el segle XX, sempre disposat a sorprendre’ns, li reservava un peculiar gir de guió. Si inicialment havia comptat amb certes simpaties de Mussolini i el seu entorn, que van veure en la seva música un graó més en la construcció d’una música clarament nacional, al final Respighi va acabar quedant-ne descavalcat. El 1932, junt amb altres músics –Pizetti, Zandonai– preocupats per la influència de les avantguardes, van escriure un manifest defensant la necessitat de tornar a la tradició italiana més pura. Per al seu estupor, el Duce va alinear-se amb els músics més renovadors, en un gest que va descol·locar tothom. Potser, al final, el més revolucionari sí que és tornar a les arrels.

     

    Pep Gorgori, musicòleg i periodista
    Autor de la biografia Victòria dels Àngels. Tot semblava tan senzill (Ficta, 2024)

     

  • 20240507 Palau 100 T2425 DESKTOP
  • Biografies

    Denis Kozhukhin, piano

    Denis Kozhukhin

    © Nicolas Hudak

    Va estudiar a l’Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid amb Dmitri Bashkirov i Claudio Martínez-Mehner, i posteriorment va completar la seva formació a l’Acadèmia de Piano del Llac Como amb Fou Ts’ong, Stanislav Yudenitch, Peter Frankl, Boris Berman, Charles Rosen i Andreas Staier, i amb Kirill Gerstein a Stuttgart.

    Col·labora habitualment amb les principals orquestres del panorama internacional, com la Chicago Symphony, simfòniques de Londres, Filadèlfia, San Francisco i Israel, i les filharmòniques de Rotterdam i Londres, a més de la Royal Concertgebouw, Staatskapelle de Berlín i Philharmonia Orchestra, entre d’altres. També és convidat sovint a festivals de renom, com el de Verbier, Gstaad, Grafenegg, Dresden, Festival de Música de Cambra de Jerusalem, Intonations, Tsinandali, Festival de Piano del Ruhr, Lanaudiere i als BBC Proms.

    Les passades temporades ha repetit als BBC Proms amb la BBC Symphony Orchestra, ha debutat amb l’Orquestra Nacional Danesa, Gulbenkian i Indianapolis Symphony, en gira amb l’HR-Sinfonieorchester de Frankfurt, en residència artística amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya per interpretar els quatre Concerts de Rakhmàninov, i ha ofert concerts amb les filharmòniques d’Oslo i Estocolm, a més de l’NDR Radiophilharmonie i WDR Sinfonieorchester. En recital, ha actuat a Chicago, Boulez Saal, Concertgebouw d’Amsterdam, Musikverein, Philharmonie de Berlín, Frankfurt Alte Oper, Tonhalle de Zúric i Bozar.

    La temporada 2023-24 va commemorar els aniversaris de Ligeti, Schönberg i Lutoslawski interpretant-ne els Concerts respectius. Debutà amb la Dallas Symphony, a Düsseldorf, Melbourne i va tornar amb l’NHK, San Francisco Symphony, National Symphony Orchestra de Washington, filharmòniques d’Oslo, Copenhaguen, Lieja, Gulbenkian, simfòniques d’Islàndia, OBC i Queensland. També va fer una gira de recitals a Berlín, Barcelona, Praga, Copenhaguen, Hamburg, Lisboa i San Francisco. I amb Janine Jansen va actuar al Wigmore Hall, Schloss-Elmau, Tonhalle de Zúric, Musikgebouw d’Utrecht i al Megaron d’Atenes.

    Com a artista Pentatone ha fet nombrosos enregistraments, que inclouen les Variacions simfòniques de César Franck amb l’Orchestre Philharmonique de Luxemburg, sota la direcció de Gustavo Gimeno, i anteriorment àlbums amb les Cançons sense paraules de Mendelssohn i les Peces líriques de Grieg (nominat a un premi Opus Klassik), i també amb música de Haydn, Brahms i Prokófiev, així com també els Concerts de Txaikovski, Grieg, Ravel i Gershwin.

    Els darrers anys el seu mentor ha estat el mestre Daniel Barenboim.

  • Orquestra Filharmònica de Luxemburg

    Orquestra Filharmònica de Luxemburg

    © Cgwatkins

    Encarna la vitalitat cultural del país, al cor d’Europa, integrada a les activitats de Ràdio Luxemburg (RTL). Des del 1996 pertany a l’Administració pública i el 2005 va establir la residència a la Philharmonie, una sala amb una acústica excel·lent.

    Composta per noranta-nou músics d’una vintena de països, ha desenvolupat un so que la distingeix, en els seus prop de cent anys d’existència, com un emblema del país i expressió d’obertura a Europa.

    Els directors titulars han estat, successivament: Henri Pensis, Carl Melles, Louis de Froment, Leopold Hager, David Shallon, Bramwell Tovey, Emmanuel Krivine i Gustavo Gimeno, enguany en la seva desena i darrera temporada.

    Pentatone ha editat nou àlbums amb la formació entre el 2017 i el 2021, moment a partir del qual l’orquestra va iniciar una nova col·laboració amb Harmonia Mundi France i que ha suposat l’enregistrament, de moment, de l’Stabat Mater de Rossini, Apollon Musagète i L’ocell de foc de Stravinsky, així com Messa de Gloria i obres orquestrals de Puccini i, més recentment, Métaboles, Tout un mon de lointain... i la Simfonia núm. 1 de Dutilleux.

    Durant la temporada 2024-25 col·labora amb Tabea Zimmermann, Iveta Apkalna, Tarmo Peltokoski, Tugan Sokhiev i Kazuki Yamada. La seva agenda també inclou una gira per Alemanya, Espanya i actuar a Viena, Ais de Provença, Estrasburg i Brussel·les.

    Des del 2003 ofereix concerts i tallers per a estudiants, nens i famílies. Manté una estreta relació amb el Grand Théâtre de Luxemburg, la Cinemathèque de la Vile de Luxemburg, CAPE a Ettelbrück i radio100,7. També continua la seva activitat de l’Académie Luxembourg Philharmonique, que ofereix a joves músics l’oportunitat de preparar-se per a una carrera orquestral.

    Rep ajudes del Ministeri de Cultura del Gran Ducat i suport financer de l’Ajuntament de Luxemburg. Els seus patrocinadors són el Banque de Luxemburg, BGL BNP Paribas i Mercedes-Benz. Des del 2010 el violoncel “le Luxembourgeois”, construït per Matteo Goffriller (1659-1742), ha estat posat a disposició de l’orquestra per BGL BNP Paribas. I des del 2022-23 la Fundació Rosemarie i Hartmut Schwiering ha facilitat un violí Giuseppe Guarneri filius Andreae i un altre Gennaro Gagliano, com també dos violins addicionals perquè els utilitzin els membres de l’orquestra.

    .

    • Flharmonia Luxemburg
  • Gustavo Gimeno, director

    Gustavo Gimeno

    © Marco Borggreve

    En assumir el càrrec de director titular de l’Orchestre Philharmonique de Luxemburg el 2015 va manifestar el seu entusiasme i el desig que l’orquestra es consolidés com una formació “en què regnin la ment oberta i la flexibilitat, i que tingui l’habilitat d’adaptar-se a diferents repertoris, èpoques i enfocaments d’estil”.

    Nou temporades després es pot afirmar que són uns objectius assolits. El mestre espanyol, que tenia com a mentors Mariss Jansons, Bernard Haitink i Claudio Abbado, va captar l’atenció internacional per primera vegada als escenaris concertístics dels Països Baixos, abans de ser nomenat en aquest càrrec a Luxemburg, i ha trobat el seu lloc entre les grans obres clàssiques i les rareses del repertori.

    La increïble diversitat d’obres que Gustavo Gimeno ha interpretat amb els anys, tant a la Philharmonie com en gires per l’estranger, en són testimoni, com també una llarga discografia per als segells discogràfics Pentatone i Harmonia Mundi, amb un repertori que abasta des de Giocahino Rossini fins a César Franck i Francesc Coll.

    Actualment s’està preparant per assumir la direcció musical del Teatro Real de Madrid a partir de la temporada 2025-26. Aquí i allà la seva activitat està inspirada per un gran desig d’oferir i aportar l’art musical al públic.

    De la temporada 2024-25 a Luxemburg, cal assenyalar un nou Concert de percussió de Sauli Zinovjev, amb Vivi Vassileva; la Simfonia núm. 15 de Xostakóvitx, i els poemes Feste Romane i Pini de Roma de Respighi.

    També és director titular de la Toronto Symphony Orchestra i actua com a director convidat per tot el món. Aquesta temporada col·labora amb la Chicago Symphony Orchestra, La Phil de Los Angeles, Münchner Philharmoniker i Orchestre Philharmonique de Radio France, i igualment té en agenda la direcció d’una nova producció de Ievgueni Oneguin al Teatro Real de Madrid.

  • Formació

    Orquestra Filharmònica de Luxemburg

    Gustavo Gimeno, director musical
    Leopold Hager, director honorari

    Concertinos:
    Haoxing Liang
    Seohee Min

    Violins I
    Fabian Perdichizzi
    Nelly Guignard
    Ryoko Yano
    Michael Bouvet
    Irène Chatzisavas
    Andrii Chugai
    Bartlomiej Ciaston
    François Dopagne
    Yulia Fedorova
    Andréa Garnier
    Silja Geirhardsdottir
    Jean-Emmanuel Grebet
    Attila Keresztesi
    Damien Pardoen
    Phoebe Rousochatzaki **
    Eleanna Stratou **
    Clara Szu-Yu **
    Fabienne Welter

    Violins II
    Osamu Yaguchi
    Semion Gavrikov
    César Laporev
    Yun-Yun Chiang **
    Sébastien Grébille
    Gayané Grigoryan
    Wen Hung
    Quentin Jaussaud
    Marina Kalisky
    Gérard Mortier
    Valeria Pasternak
    Olha Petryk
    Jun Qiang
    Jules Stella **
    Ko Taniguchi
    Xavier Vander Linden

    Violes
    Ilan Schneider
    Dagmar Ondracek
    Maya Tal *
    Jean-Marc Apap
    Ryou Banno
    Aram Diulgerian
    Olivier Kauffmann
    Esra Kerber
    Javier Martin de la Torre **
    Grigory Maximenko
    Viktoriya Orlova
    Saar Van Bergen **

    Violoncels 
    Ilia Laporev
    Georgi Anichenko Semenov *
    Niall Brown
    Xavier Bacquart
    Caroline Dauchy **
    Vincent Gérin
    Sehee Kim
    Katrin Reutlinger
    Carol Salgado **
    Marie Sapey-Triomphe
    Karoly Sütö
    Laurence Vautrin
    Esther Wohlgemuth

    Contrabaixos
    Choul-Won Pyun
    Soyeon Park *
    Gilles Desmaris
    Gabriela Fragner
    Benoît Legot
    Isabelle Vienne
    Dariusz Wisniewski

    Flautes
    Etienne Plasman
    Markus Brönnimann
    Hélène Boulègue
    Christophe Nussbaumer

    Oboès
    Fabrice Mélinon
    Philippe Gonzalez
    Anne-Catherine Bouvet-Bitsch
    Olivier Germani

    Clarinets 
    Jean-Philippe Vivier
    Arthur Stockel
    Filippo Biuso
    Emmanuel Chaussade

    Fagots
    David Sattler
    Étienne Buet
    François Baptiste
    Stéphane Gautier-Chevreux

    Trompes
    Leo Halsdorf
    Miklós Nagy
    Luise Aschenbrenner
    Petras Bruzga

    Trompetes
    Adam Rixer
    Simon Van Hoecke
    Isabelle Marois
    Niels Vind

    Trombons
    Léon Ni
    Isobel Daws
    Guillaume Lebowski

    Trombó baix
    Vincent Debès

    Tuba
    Csaba Szalay

    Timbales 
    Simon Stierle
    Benjamin Schäfer

    Percussions 
    Béatrice Daudin
    Benjamin Schäfer
    Klaus Brettschneider
    Eloi Fidalgo Fraga **

    Arpa
    Catherine Beynon

    * període de prova
    ** membres de la Luxembourg Philharmonic Academy 

     

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    Palau 100
    Dilluns, 13.01.25 - 20 h
    Sala de Concerts

    Romeu i Julieta de Prokófiev


    María Dueñas, violí
    Philharmonia Orchestra
    Marin Alsop, directora

    J. Montgomery: Strum
    E. W. Korngold: Concert per a violí, en Re major, op. 35
    S. Prokófiev: Suite del balletRomeu i Julieta’


    Preus: de 18 a 95 euros

    Amb el suport de:

    • Logo Fundacio Puig
  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex