• Concert de Tots Sants/Halloween
    El gabinet del Dr. Caligari de Robert Wiene

     

    Palau Fronteres

    Dijous, 31 d'octubre de 2024 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb el suport de:

    • Fundació Banc Sabadell

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Juan de la Rubia, orgue


    Robert Wiene (1920)
    El gabinet del Dr. Caligari

    Improvisació a l’orgue sobre la pel·lícula muda.

    Aquest concert té una durada de 80 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.La durada del concert és aproximada.

    #clàssics #nousformats #concertsaccessibles

  • Poema

    Banyera per a una heroïna

    Els ulls són el dol de la visió
    que no copsem
    més que en les parcel·les
    ensofrades del destí.
    La nit respira,
    èbria de fulgors,
    i dicta el cant d’Orió.

    Era el llac dels somnis
    i tanmateix s’alçava veritable
    el cor que cada arbre retenia,
    talment el dolor i la promesa,
    la fosca i la paraula,
    les noces i el condol.

    Entrar al llac, banyar-nos-hi
    com qui retorna
    al calze de l’inici.
    Esdevenir promesa i perfer-la
    era la fita, trenada en foc.
    I quan, llavors?

    L’heroisme no era una oració,
    sinó el fet de rebutjar
    la por per sempre.

    Com qui no vol la cosa
    i ho vol tot,
    nosaltres,
    els qui no érem res.

    O sí:
    alhora el prec,
    la fam.

    O no, el mirall:
    pletòric univers de deseixir-nos.

     

    Lluís Calvo
    “Banyera per a una heroïna”, del llibre Centaures i rossinyols.
    La Pobla de Farnals: Edicions del Buc, 2023.

  • Comentari

    Un misteriós hipnotista anomenat doctor Caligari arriba a la fira de Holstenwall amb l’espectacle d’un somnàmbul, Cesare, que pot resoldre dubtes sobre el futur. Des d’aleshores se succeeixen una sèrie d’assassinats inexplicables al poble. Aquest és el tètric plantejament d’El gabinet del doctor Caligari (1920), dirigida per Robert Wiene i escrita per Hans Janowitz i Carl Mayer, considerada una de les primeres pel·lícules de terror, i concretament iniciadora del gènere del terror psicològic. Es tracta d’un film clàssic, i innovador a la seva època per l’ús pioner del flashback, del gir argumental o de la tècnica del narrador no fiable; també per ser una pel·lícula estendard de l’expressionisme alemany.

    Potser és Tim Burton qui podem associar més fàcilment amb l’estil visual fantasiós i terrorífic que trobem, molts anys abans, a El gabinet del doctor Caligari. A través d’una gran artificiositat de tots els elements (des dels decorats fins a les actuacions dels actors), l’anomenat expressionisme alemany buscava representar la subjectivitat, que els objectes materials es convertissin en ornaments emocionals. Per això, a la pel·lícula trobem grans contrastos entre llums i ombres, formes retorçades i estrafolàries, punxegudes o en espiral, distorsions radicals i angles inusuals, que creen una atmosfera inquietant. L’autoritat i la conformitat amb el poder, l’ambigüitat de les nocions d’enteniment i bogeria, i la salut mental són els temes principals de la pel·lícula.

    I no és gens estrany que un dels primers films de terror fos escrit al voltant del 1920 a Alemanya (aleshores República de Weimar), tot just acabada la Primera Guerra Mundial, quan, amb l’horror encara a la retina, el país va sumir-se en un període d’inestabilitat política i econòmica que desembocà, el 1933, en l’ascens de Hitler al poder. El gabinet del doctor Caligari neix en aquest context de tragèdia i por com un malson que els emmiralla tots: els viscuts i els que vindran. De fet, estudiosos han identificat una prefiguració del nazisme en la submissió acrítica de Cesare al seu amo, però el misteriós final difumina aquesta tesi: ¿qui és el boig, el poder o els seus subordinats?

    El malson projectat i tots els que evoca és completat sonorament per l’orgue del reconegut Juan de la Rubia, que amb improvisacions confirma de nou els seus virtuosisme i gran patrimoni musical, i corrobora que l’orgue pot ser un dels instruments més deliciosament tètrics. Els ingredients hi són ben servits en aquesta vetllada: tots hem vingut a gaudir de la por.

    Gemma Bayod, periodista musical

  • 20240507 Palau 100 T2425 DESKTOP
  • Biografia

    Juan de la Rubia, orgue

    Juan de la Rubia, orgue

    ©May Zircus

    Organista titular de la basílica de la Sagrada Família, és natural de la Vall d’Uixó (Castelló), on inicià els estudis amb el seu pare i Ricardo Pitarch. En la seva formació a diverses capitals europees comptà amb el mestratge d’Óscar Candendo, Wolfgang Seifen, Michel Bouvard i Montserrat Torrent, a més d’Olivier Latry i Ton Koopman. Durant els seus inicis rebé fins a cinc premis extraordinaris en diverses especialitats, a més del primer premi del Concurs Permanent de Juventudes Musicales de España (2002) i el Premi El Primer Palau (2004), guardons que contribuïren a impulsar notablement la seva carrera.

    La seva activitat incessant com a solista, director, acompanyant i continuista l’ha portat a trepitjar els principals escenaris d’una trentena de països arreu del món, entre els quals destaquen l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, Konzerthaus de Berlín, Gewandhaus de Leipzig, Elbphilharmonie d’Hamburg, les catedrals de Colònia, Westminster, Bogotà, Ciutat de Mèxic i Tunísia, St. Sulpice de París, o Teatre Mariïnski i Philharmonia de Sant Petersburg, entre d’altres.

    De la Rubia ha actuat com a solista amb orquestres, com la Freiburger Barockorchester, Kammerorchester Carl Philipp Emanuel Bach, Orquesta Nacional de España, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquesta Barroca de Tenerife, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Orquesta Sinfónica de Galícia, Orquesta de la Comunidad de Madrid, Orquestra de la Comunitat Valenciana, Orquesta Ciudad de Granada i Orquesta de Cuerdas de Bogotà.

    Ha treballat amb els directors Andrew Grams, François-Xavier Roth, Carlos Mena, Simon Halsey, Salvador Mas, Kazushi Ono, Víctor Pablo Pérez o Simon Rattle.

    I també ha col·laborat amb les principals formacions corals del país i amb els solistes Matthias Goerne, Asier Polo, Mireia Farrés, Raquel Lojendio, Carolyn Sampson, Marta Mathéu o Philippe Jaroussky, amb qui va enregistrar el CD Sacred Cantatas (Erato, 2016), nominat a un Premi Grammy el 2018.

    Aquesta última dècada De la Rubia també s’ha especialitzat en la improvisació sobre pel·lícules de cinema mut, entre les quals destaquen Faust i Nosferatu de Murnau o Metropolis de Lang.

    Entre la seva extensa discografia, cal destacar l’enregistrament dedicat a Johann Sebastian Bach (distingit amb un Melómano de Oro el juliol del 2016 i considerat “tota una revelació” per Aleix Palau i “un dels enregistraments més sorprenents de l’any” per a Stefano Russomano des de les pàgines d’«ABC»). El seu darrer treball, enregistrat amb el claviorgue Hauslaib (1590) del Museu de la Música de Barcelona, l’ha dedicat a la música d’Antonio de Cabezón.

    Membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi i professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya, habitualment ofereix masterclasses a les ciutats de Budapest, Stuttgart i Roma.

     

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    Nadal al Palau
    Diumenge, 15.12.2024 - 12 h 
    Dimecres, 25.12.2024 - 19 h
    Divendres, 03.01.2025 - 18 h
    Diumenge, 05.01.2025 - 12 h
    Sala de Concerts

    El trencanous de Txaikovski 

    Borja González, art amb sorra
    Luis Posada, narrador
    Orquestra Simfònica del Vallès
    Rubén Gimeno, director

    P. I. Txaikovski: El trencanous: suite del ballet, op. 71 (selecció)

    Preus: de 28 a 55 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex