• Víctor Braojos
    —Beethoven, Franck i Brahms

    Estiu al Palau

    Dimarts, 6 d'agost de 2024 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logos mediambientals

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Victor Braojos, piano


    Johannes Brahms (1833 -1897) 
    Tres Intermezzi, op. 117 

    Andante moderato
    Andante non troppo e con molta espressione
    Andante con moto

    César Franck (1822-1890)
    Prelude, chorale et fugue

    Ludwig van Beethoven (1770-1827)
    Sonata núm. 32, op. 111

    Maestoso – Allegro con brio ed appassionato
    Arietta: Adagio molto semplice e cantabile

    Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.
    Concert enregistrat per Catalunya Música
    #piano #jovestalents

  • Poema

    Com una ràfega de vent
    que s’arqueja amb la presència de les coses.

    Com una música enforcada
    en el silenci de la corda del temps,
    envaït per la memòria que nodreix
    imatges insomnes,
    inscrites en la nit abandonada.

    Textos de les ombres
    que anomenen el meu nom,
    caires transcrits en un mur
    que tremola.


    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • Comentari

    En el decurs dels estius del 1892 i el 1893 Johannes Brahms va compondre a Bad Ischl obres per a piano d’un to confidencial i serè. Aquesta idíl·lica localitat austríaca, antiga residència d’estiu de la família imperial austrohongaresa i freqüentada també per Bruckner, Johanns Strauss fill i Franz Lehár, va inspirar a Brahms aquest corpus que esdevindrà el seu testament pianístic. Integrades dins els opus 116 i 119, s’han erigit en composicions cimeres del piano romàntic. Els Tres Intermezzi, op. 117 tenen com a denominador comú el caràcter nostàlgic i elegíac. Inspirat en una cançó de bressol escocesa, l’“Intermezzo en Mi bemoll major” evoca una música de tendra delicadesa. A l’“Intermezzo en Si bemoll menor”, els arpegis entre les mans confegeixen una musicalitat elegant i onírica que Brahms especifica que cal tocar amb “molta espressione”. Com a cloenda del tríptic, el més schumannià i misteriós, un “Intermezzo” turmentós envoltat d’un poètic sentit melòdic.

    L’any 1884 César Franck va compondre el Preludi, coral i fuga. El compositor belga havia escrit a la seva joventut alguna obra per a piano, però no va ser fins que ja havia complert els seixanta anys quan va escriure la seva gran obra mestra dedicada a l’instrument. Estrenada un any després, l’obra manté una forma musical cíclica, amb un tema principal que apareix en cadascun dels tres apartats. El “Preludi” és modulant, d’una riquesa harmònica que denota tant la seva estima per la música de Bach com els amplis coneixements sobre composició organística; el seu caràcter greu ve acompanyat per nombrosos arpegis que li atorguen un caràcter improvisat. La bellíssima majestuositat del “Coral” ve donada per uns característics acords arpegiats i la noblesa d’un tema melòdic de ressons wagnerians. Després d’un episodi de transició, entrarem a la “Fuga”, amb un motiu temàtic descendent ja aparegut en els dos apartats anteriors. Els contrapunts rics en cromatismes s’aniran ampliant fins a assolir un passatge final de virtuosisme desbordant.

    Amb la Sonata en Do menor, op. 111, Beethoven posava el punt final al seu monumental corpus de trenta-dues Sonates. Acabada el gener del 1822 i publicada l’any següent, va ser dedicada, com tantes altres obres, a l’arxiduc Rodolf d’Àustria. Estructurada en dos moviments, aquesta obra essencial s’inicia amb sonoritats grandioses, on dissonàncies i acords de disminuïda marquen un moviment vehement que culmina amb una fuga. I després, la sublim “Arietta”, on la serenitat contrasta amb l’inici impetuós on es succeiran diferents variacions. Rítmica la primera, fugada la segona, acompanyen el virtuosisme de la tercera, escrita en compàs 12/32, una escriptura que s’avança en decennis al seu temps. Música on Beethoven explora els límits del piano, com ja havia fet amb la Hammerklavier i les dues Sonates precedents. A la darrera variació, un inoblidable trinat expansiu acompanyarà la melodia, abans de cloure’s delicadament amb un acord en pianissimo en Do major.

    Lluís Trullén, crític musical de la «Revista Musical Catalana»

  • 20240725 Palau Piano DESKTOP
  • Biografia

    Víctor Braojos, piano

    Victor Braojos

    Destacat habitualment per les seves interpretacions poètiques, intenses i originals, Víctor Braojos es va graduar en interpretació clàssica i contemporània a l'Escola Superior de Música de Catalunya, becat per la Fundació Anna Riera i treballant amb Jordi Masó. Posteriorment va finalitzar els estudis del Master in Piano Performance i Artist Diploma (amb Distinction & Concert Recital Diploma) a la Guildhall School of Music and Drama de Londres amb Martin Roscoe i gràcies a una beca d’excel·lència.

    Durant aquest temps ha completat la seva formació amb intèrprets de renom internacional, com ara Imogen Cooper, Stephen Hough, Paul Lewis, Robert Levin o Stephen Kovacevich. Alhora, també ha estat escollit per formar part d’institucions de prestigi, com l’Imogen Cooper Music Trust, Talent Unlimited o el Keyboard Charitable Trust.

    Ha estat guanyador de diversos premis a concursos d’àmbit nacional i internacional, entre els quals podem destacar el premi com a millor pianista espanyol a la 68a edició del Concurs Internacional de Piano Maria Canals (2023), el primer premi al Concurs de Joves Intèrprets de Piano de Catalunya (2017) o el segon premi al Concurs El Primer Palau (2019).

    El seu compromís amb la música de nova creació l’ha portat a estrenar i enregistrar en primícia obres de reconeguts compositors de casa nostra, com ara Benet Casablancas (Aforisme núm. 4, 2018), Joan Magrané (Fantasiestück núm. 2, 2019), Marc Migó (Epitafi, 2017) o Josep Maria Guix (Bagatel·la núm. 1, 2019).

    Ha actuat al nostre país, França, Itàlia, Polònia, Rússia i el Regne Unit, en sales emblemàtiques, com el Palau de la Música Catalana, Auditori de Barcelona, Milton Court Concert Hall (Barbican Centre), Steinway Hall de Londres o Frédéric Chopin Museum de Varsòvia. Els seus compromisos més recents i futurs inclouen sales i festivals de rellevància internacional, com ara el cicle Maestros Internacionales del Auditorio Ciudad de León (Lleó), Instituto Cervantes de Palerm (Sicília), Conservatoire International Concert Series de South Hill Park (Bracknell, Regne Unit), London National Liberal Club o Imperial College de Londres.

    El setembre del 2022 va ser nomenat Junior Fellow de la Guildhall School of Music and Drama de Londres.

    https://www.vbraojospiano.com
    https://www.facebook.com/victorbraojospiano
    https://twitter.com/VBraojos

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Diumenge, 11.08.24 – 20 h
    Sala de Concerts

    Sofya Melikyan, piano

    R. Viñes: Quatre hommages pour le piano
    M. Ravel: Miroirs, M. 43 (selecció)
    D. de Séverac: En Languedoc
    E. Granados: “El fandango del candil”, de Goyescas 

    Preu: 25 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex