Yuja Wang
—Barber, Rakhmàninov i ChopinPalau Piano
Dilluns, 3 de juny de 2024 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Yuja Wang, piano
I part
Samuel Barber (1910-1981)
Sonata per a piano en Mi bemoll menor, op. 26Allegro energico
Allegro vivace e leggero
Adagio mesto
Fuga: Allegro con spiritoDmitri Xostakóvitx (1906-1975)
Preludi i fuga op. 87 núm. 2, en la menorPreludi op. 34 núm. 12, en Sol sostingut menor
Preludi op. 34 núm. 10, en Do sostingut menor
Preludi i fuga op. 87 núm. 8, en Fa sostingut menor
Preludi op. 34 núm. 24, en Re menor
Preludi op. 34 núm. 5, en Re major
Preludi op. 34 núm. 16, en Si bemoll menor
Preludi i fuga op. 87 núm. 15, en Re bemoll major
II part
Frédéric Chopin (1810-1849)
Balada Op. 23 núm. 1, en Sol menorBalada Op. 38 núm. 2, en Fa major
Balada Op. 47 núm. 3, en La bemoll major
Balada Op. 52 núm. 4 en Fa menor
El programa està subjecte a possibles canvis.
Aquest concert té una durada de:
Primera part, 45 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 45 minuts
La durada del concert és aproximada.
#piano #gransfiguresPoema
creixen les orquídies entre dents
dels meus augurisben a sota del poema submergit
molt a prop de les coses
sense nomde la tarda que no és ara
sinó sempreLaia Llobera
Llibre de revelacions (2020)Comentari
Cal considerar Samuel Barber (West Chester, 1910-Nova York, 1981) com a referent ineludible de la música nord-americana del segle XX. Les seves obres impregnades d’un intens romanticisme ja van ser interpretades a l’inici de la seva carrera per noms mítics de la direcció, com Eugene Ormandy, Bruno Walter o Arturo Toscanini, que n’estrenà el celebradíssim Adagio per a cordes en la versió orquestral al capdavant de la Simfònica de l’NBC.
L’any 1949 Barber rep l’encàrrec d’Irving Berlin i Richard Rodgers d’escriure la seva imponent Sonata per a piano, obra que seria estrenada per Vladimir Horowitz. Malgrat ser un compositor que va mantenir-se al marge de l’experimentalisme, aquesta Sonata en Mi bemoll menor sempre juga obertament amb diferents tonalitats i escales multicolors. Considerada per l’exigència tècnica que reclama el quart moviment com una de les obres més complexes del repertori per a piano, s’inicia amb un punyent “Allegro energico” incisiu en els ritmes percussius i un “Allegro vivace e leggero” de menor ambigüitat tonal, proper a l’espontaneïtat d’un scherzo. A l’“Adagio mesto” es retorna a una atmosfera de foscor amb dissonàncies i cromatismes que creen un lament punyent i colpidor pel seu dramatisme. La narrativa de la Sonata culmina amb la “Fuga” final; intensa, visceral, sota un tema melòdic cromàtic, fonament per desenvolupar uns contrapunts vehements i abassegadors i un apartat final vertiginós.
Dmitri Xostakóvitx (Sant Petersburg, 1906-Moscou, 1975) va compondre la sèrie de Preludis per a piano, op. 34 l’any 1933. Com en els Vint-i-quatre Preludis de Chopin, segueix un ordre de cinquenes i hi empra un llenguatge marcadament tonal. Els aires de gavota brollen en el número 24 i l’exigent número 5 es revela com un veritable estudi per a la mà dreta; el número 10, amb el trinat acompanyant la melodia, atorga un bellíssim caràcter de romança a la melodia. Després d’assistir l’any 1950 als concerts que es van dedicar a Leipzig per commemorar el bicentenari de la mort de Bach, Xostakóvitx va emprendre la composició de Vint-i-quatre Preludis i fugues emulant les dues col·leccions que integren El clave ben temperat. Un any després acabava la composició, que fou estrenada el mes de desembre per Tatiana Nikolajewa. L’aire de dansa amb un característic puntejat del Preludi núm. 8 i el sarcasme que impregna el ritme de vals del Preludi núm. 15, en Re bemoll, són pàgines representatives d’aquest cicle que l’any 2021 va ser interpretat íntegrament al Palau per Igor Levit.
Si un compositor per a piano només hagués escrit les quatre Balades, ja seria reconegut com un veritable geni de l’instrument. Chopin sublima la seva musicalitat amb aquestes obres compostes entre el 1831 i el 1842. La primera, en compàs 6/4, i les altres tres en 6/8, mantenen alguns punts en comú. Inicis sempre evocadors, amb unes melodies líriques fascinants i totes culminades per uns passatges virtuosístics com són el “Presto con fuoco” de la primera, l’“Agitato” de la segona, o el fulgurant “Finale” de la quarta, viva mostra de l’apassionament musical romàntic. D’un marcat caràcter narratiu, inspirades segons que sembla per relats heroics i dramàtics d’Adam Mickiewicz, produeixen una sensació de balanceig que evoca el ritme de barcarola, compartit amb una dimensió sonora abassegadora i captivadora.
Lluís Trullén, crític musical
Biografia
Biografia
© Julia Wesel
© Julia Wesel
Yuja Wang, piano
La pianista és reconeguda pel seu art carismàtic, l’honestedat emocional i una presència escènica aclaparadora. Ha actuat amb els directors, músics i grups més venerats del món, i és reconeguda no solament pel virtuosisme, sinó per l’espontaneïtat i animació de les actuacions, fins al punt que ha declarat a «The New York Times» que “cada programa ha de tenir vida pròpia i ser una representació de com em sento en aquell moment”.
La seva habilitat i carisme recentment van quedar palesos en actuar en la marató Rakhmàninov al Carnegie Hall amb el director Yannick Nézet-Séguin i la Philadelphia Orchestra. Va ser tot esdeveniment històric, amb motiu de la celebració dels 150 anys del naixement del músic rus, i va comportar la interpretació dels seus quatre Concerts i de la Rapsòdia sobre un tema de Paganini en una sola vetllada, fet que va tenir un gran èxit, fins i tot amb cues al voltant de la sala de concerts, i un gran èxit artístic. La temporada 2022-23 va oferir l’estrena mundial del Concert per a piano núm. 3 de Magnus Lindberg amb la San Francisco Symphony Orchestra, i més actuacions amb aquesta obra pels Estats Units i Europa.
Yuja Wang va néixer en una família de músics a Pequín. Després d’estudiar piano durant la seva infantesa a la Xina va ampliar coneixements al Canadà i al Curtis Institute of Music sota el mestratge de Gary Graffman. El seu esclat i descobriment internacional es va esdevenir el 2007 en substituir Martha Argerich com a solista de la Boston Symphony Orchestra. Dos anys després va signar un contracte en exclusiva amb Deutsche Grammophon i des d’aleshores s’ha consolidat entre els artistes més importants del món, amb un seguit continuat d’interpretacions aclamades per la crítica, amb actuacions arreu i enregistraments. Va ser nomenada Artista de l’Any a Amèrica el 2017 i el 2021 va rebre el premi Opus Klassik per l’estrena absoluta del concert Must the Devil have all the good tunes? de John Adams, amb Los Angeles Philharmonic, dirigida per Gustavo Dudamel.
Aquesta temporada Yuja Wang s’ha capbussat en una molt esperada gira internacional de recitals, que l’han portat a les sales més selectes dels Estats Units, Europa i l’Àsia, tot sorprenent una vegada més el públic amb el seu talent, la destresa tècnica i un capacitat artística extraordinària i oferint un ampli repertori que inclou obres de Beethoven i Skriabin.
També et pot interessar...
Palau Cambra
Dimecres, 12.06.24 – 20 h
Sala de ConcertsDiada Pau Casals 2024
Francesco Piemontesi, piano
Renaud Capuçon, violí
Daniel Müller-Schott, violoncelF. J. Haydn: Trio núm. 39, en Sol major, Hob. XV:25, “Gipsy”
M. Ravel: Trio (1914)
J. Brahms: Trio núm. 1, en Si major, op. 8Preus: de 22 a 35 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Yuja Wang
—Barber, Rakhmàninov i ChopinPalau Piano
Dilluns, 3 de juny de 2024 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Yuja Wang, piano
I part
Samuel Barber (1910-1981)
Sonata per a piano en Mi bemoll menor, op. 26Allegro energico
Allegro vivace e leggero
Adagio mesto
Fuga: Allegro con spiritoDmitri Xostakóvitx (1906-1975)
Preludi i fuga op. 87 núm. 2, en la menorPreludi op. 34 núm. 12, en Sol sostingut menor
Preludi op. 34 núm. 10, en Do sostingut menor
Preludi i fuga op. 87 núm. 8, en Fa sostingut menor
Preludi op. 34 núm. 24, en Re menor
Preludi op. 34 núm. 5, en Re major
Preludi op. 34 núm. 16, en Si bemoll menor
Preludi i fuga op. 87 núm. 15, en Re bemoll major
II part
Frédéric Chopin (1810-1849)
Balada Op. 23 núm. 1, en Sol menorBalada Op. 38 núm. 2, en Fa major
Balada Op. 47 núm. 3, en La bemoll major
Balada Op. 52 núm. 4 en Fa menor
El programa està subjecte a possibles canvis.
Aquest concert té una durada de:
Primera part, 45 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 45 minuts
La durada del concert és aproximada.
#piano #gransfiguresPoema
creixen les orquídies entre dents
dels meus augurisben a sota del poema submergit
molt a prop de les coses
sense nomde la tarda que no és ara
sinó sempreLaia Llobera
Llibre de revelacions (2020)Comentari
Cal considerar Samuel Barber (West Chester, 1910-Nova York, 1981) com a referent ineludible de la música nord-americana del segle XX. Les seves obres impregnades d’un intens romanticisme ja van ser interpretades a l’inici de la seva carrera per noms mítics de la direcció, com Eugene Ormandy, Bruno Walter o Arturo Toscanini, que n’estrenà el celebradíssim Adagio per a cordes en la versió orquestral al capdavant de la Simfònica de l’NBC.
L’any 1949 Barber rep l’encàrrec d’Irving Berlin i Richard Rodgers d’escriure la seva imponent Sonata per a piano, obra que seria estrenada per Vladimir Horowitz. Malgrat ser un compositor que va mantenir-se al marge de l’experimentalisme, aquesta Sonata en Mi bemoll menor sempre juga obertament amb diferents tonalitats i escales multicolors. Considerada per l’exigència tècnica que reclama el quart moviment com una de les obres més complexes del repertori per a piano, s’inicia amb un punyent “Allegro energico” incisiu en els ritmes percussius i un “Allegro vivace e leggero” de menor ambigüitat tonal, proper a l’espontaneïtat d’un scherzo. A l’“Adagio mesto” es retorna a una atmosfera de foscor amb dissonàncies i cromatismes que creen un lament punyent i colpidor pel seu dramatisme. La narrativa de la Sonata culmina amb la “Fuga” final; intensa, visceral, sota un tema melòdic cromàtic, fonament per desenvolupar uns contrapunts vehements i abassegadors i un apartat final vertiginós.
Dmitri Xostakóvitx (Sant Petersburg, 1906-Moscou, 1975) va compondre la sèrie de Preludis per a piano, op. 34 l’any 1933. Com en els Vint-i-quatre Preludis de Chopin, segueix un ordre de cinquenes i hi empra un llenguatge marcadament tonal. Els aires de gavota brollen en el número 24 i l’exigent número 5 es revela com un veritable estudi per a la mà dreta; el número 10, amb el trinat acompanyant la melodia, atorga un bellíssim caràcter de romança a la melodia. Després d’assistir l’any 1950 als concerts que es van dedicar a Leipzig per commemorar el bicentenari de la mort de Bach, Xostakóvitx va emprendre la composició de Vint-i-quatre Preludis i fugues emulant les dues col·leccions que integren El clave ben temperat. Un any després acabava la composició, que fou estrenada el mes de desembre per Tatiana Nikolajewa. L’aire de dansa amb un característic puntejat del Preludi núm. 8 i el sarcasme que impregna el ritme de vals del Preludi núm. 15, en Re bemoll, són pàgines representatives d’aquest cicle que l’any 2021 va ser interpretat íntegrament al Palau per Igor Levit.
Si un compositor per a piano només hagués escrit les quatre Balades, ja seria reconegut com un veritable geni de l’instrument. Chopin sublima la seva musicalitat amb aquestes obres compostes entre el 1831 i el 1842. La primera, en compàs 6/4, i les altres tres en 6/8, mantenen alguns punts en comú. Inicis sempre evocadors, amb unes melodies líriques fascinants i totes culminades per uns passatges virtuosístics com són el “Presto con fuoco” de la primera, l’“Agitato” de la segona, o el fulgurant “Finale” de la quarta, viva mostra de l’apassionament musical romàntic. D’un marcat caràcter narratiu, inspirades segons que sembla per relats heroics i dramàtics d’Adam Mickiewicz, produeixen una sensació de balanceig que evoca el ritme de barcarola, compartit amb una dimensió sonora abassegadora i captivadora.
Lluís Trullén, crític musical
Biografia
Yuja Wang, piano
© Julia Wesel
La pianista és reconeguda pel seu art carismàtic, l’honestedat emocional i una presència escènica aclaparadora. Ha actuat amb els directors, músics i grups més venerats del món, i és reconeguda no solament pel virtuosisme, sinó per l’espontaneïtat i animació de les actuacions, fins al punt que ha declarat a «The New York Times» que “cada programa ha de tenir vida pròpia i ser una representació de com em sento en aquell moment”.
La seva habilitat i carisme recentment van quedar palesos en actuar en la marató Rakhmàninov al Carnegie Hall amb el director Yannick Nézet-Séguin i la Philadelphia Orchestra. Va ser tot esdeveniment històric, amb motiu de la celebració dels 150 anys del naixement del músic rus, i va comportar la interpretació dels seus quatre Concerts i de la Rapsòdia sobre un tema de Paganini en una sola vetllada, fet que va tenir un gran èxit, fins i tot amb cues al voltant de la sala de concerts, i un gran èxit artístic. La temporada 2022-23 va oferir l’estrena mundial del Concert per a piano núm. 3 de Magnus Lindberg amb la San Francisco Symphony Orchestra, i més actuacions amb aquesta obra pels Estats Units i Europa.
Yuja Wang va néixer en una família de músics a Pequín. Després d’estudiar piano durant la seva infantesa a la Xina va ampliar coneixements al Canadà i al Curtis Institute of Music sota el mestratge de Gary Graffman. El seu esclat i descobriment internacional es va esdevenir el 2007 en substituir Martha Argerich com a solista de la Boston Symphony Orchestra. Dos anys després va signar un contracte en exclusiva amb Deutsche Grammophon i des d’aleshores s’ha consolidat entre els artistes més importants del món, amb un seguit continuat d’interpretacions aclamades per la crítica, amb actuacions arreu i enregistraments. Va ser nomenada Artista de l’Any a Amèrica el 2017 i el 2021 va rebre el premi Opus Klassik per l’estrena absoluta del concert Must the Devil have all the good tunes? de John Adams, amb Los Angeles Philharmonic, dirigida per Gustavo Dudamel.
Aquesta temporada Yuja Wang s’ha capbussat en una molt esperada gira internacional de recitals, que l’han portat a les sales més selectes dels Estats Units, Europa i l’Àsia, tot sorprenent una vegada més el públic amb el seu talent, la destresa tècnica i un capacitat artística extraordinària i oferint un ampli repertori que inclou obres de Beethoven i Skriabin.
També et pot interessar...
Palau Cambra
Dimecres, 12.06.24 – 20 h
Sala de ConcertsDiada Pau Casals 2024
Francesco Piemontesi, piano
Renaud Capuçon, violí
Daniel Müller-Schott, violoncelF. J. Haydn: Trio núm. 39, en Sol major, Hob. XV:25, “Gipsy”
M. Ravel: Trio (1914)
J. Brahms: Trio núm. 1, en Si major, op. 8Preus: de 22 a 35 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –