• Júlia Pusker
    —Joves talents internacionals

    Petit Palau Cambra

    Diumenge, 14 d'abril de 2024 – 12 h

    Petit Palau

  • Compromís amb el medi ambient

    • Logos mediambientals

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml

    • Logo Barcelona Capital Cultural i Científica
  • Programa

    Júlia Pusker, violí

     


    Béla Bartók (1881-1945) 
    Sonata per a violí sol, Sz. 117 (BB 124)

    I. Tempo di ciaccona

     

    George Enescu (1881-1955) 
    Impressions d’enfance, op. 21

    I. Ménétrier”

     

    Eugène Ysaÿe (1858-1931)
    Sis sonates per a violí sol, op. 27

         III. Ballade

     

    György Kurtág (1926)
    Signs, Games and Messages

         Doloroso 

     

    Eric Tanguy (1968)
    Trois pièces pour violon seul (Obra de nova composició, encàrrec d’ECHO – estrena a l’Estat espanyol)

    Drammatico
    Cantabile
    Giocoso

     

    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Partita per a violí sol núm. 2 en Re menor, BWV 1004

    I. Xacona

    Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada

    #jovestalents #contemporània

  • Poema

    els meus ulls tenen forats

    si hi endinso aquestes mans
    m’estiro la flor
    de les entranyes

    el calze que té l’oracle
    al seu final


    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • 20240301 Palau 100 T2425 DESKTOP
  • Comentari

    El punt de partida del concert d’avui són les Sonates i Partites de Johann Sebastian Bach i, en concret, la “Xacona” de la Partita per a violí núm. 2 en Re menor, BWV 1004. “La «Xacona» és una de les obres més meravelloses i misterioses de la història de la música. Adaptant-se a un instrument petit, un home compon un món sencer, ple dels pensaments més profunds i els sentiments més poderosos”, escriuria Johannes Brahms a Clara Schumann. Bach construeix aquest món incommensurable mitjançant processos de variació amb els quals fa esclatar un poderós tema inicial sobre un patró harmònic repetitiu.

    Béla Bartók no amagaria el seu deute envers Johann Sebastian Bach en la composició de la Sonata per a violí sol, Sz. 117. El primer moviment de la Sonata, titulat “Tempo di ciaccona”, és un clar homenatge a la “Xacona” de Bach. El seu tema inicial, l’escriptura per a múltiples veus, la cerca dels límits tècnics i expressius de l’instrument i l’ampli espectre emocional que explora l’obra emparenta les dues composicions.

    Un altre grup de composicions que no es poden entendre sense les Sonates i Partites de Bach són les Sis Sonates per a violí sol, op. 27 que Eugène Ysaÿe va compondre per a sis prominents violinistes. Ysaÿe va dedicar Ballade, la tercera d’aquestes Sonates, al romanès George Enescu. L’obra, escrita en un sol moviment, transmet la passió i el virtuosisme impetuós d’Enescu i, novament, incorpora una textura contrapuntística feta de múltiples veus que interactuen entre si dins d’un arc d’intensitat creixent.

    George Enescu, per la seva banda, és considerat un dels músics més importants de Romania per la seva tasca com a intèrpret, director, compositor i impulsor de la música al seu país. Impressions de la infantesa, op. 28 és una suite en deu moviments que evoca els paisatges i els sons de la seva infantesa. El primer número de la suite, “Ménétrier” (Violinista), és una peça de caràcter rapsòdic, expressiva i exuberant en tots els seus àmbits. La mescla del llenguatge de tradició clàssica amb l’expressivitat popular atorguen a la composició una personalitat encisadora.

    L’obra en permanent construcció Signs, games and messages és un exemple paradigmàtic del llenguatge de György Kurtág, el qual es basa en la brevetat, la fragmentació, l’ambigüitat i la intertextualitat. “Doloroso” parteix d’un petit gest, un interval de segona menor, que es propaga al llarg de la peça com les ones superficials sobre un llac en calma. El gest gira sobre si mateix, s’amplia, es recull, en varia els contorns i canvia de forma, alhora que ens introdueix en un estat de meditació.

    Júlia Pusker oferirà l’estrena a l’Estat espanyol de Trois pièces pour violon solo, l’obra que Eric Tanguy ha compost per a ella per encàrrec del Müpa de Budapest i l’European Concert Hall Organisation. “La partitura és un homenatge a l’expressivitat del violí i a l’enorme talent de Júlia Pusker, la meravellosa personalitat artística de la qual va marcar la seva composició”, explica Tanguy. Les tres parts de l’obra expressen diferents estats mentals: “Drammatico” és intensa i teatral; “Cantabile” es desenvolupa en una misteriosa línia melòdica, i “Giocoso” ofereix una sensació de joia dins d’una fantasia virtuosa.

    Miquel Gené, musicòleg i crític musical

  • Biografies

    Júlia Pusker, violí

    Júlia Pusker

    © Szilvia Csibi

    Nascuda en una família de músics a Hongria, va començar la seva educació musical a l’Acadèmia Liszt de Budapest abans de traslladar-se a Anglaterra per estudiar amb György Pauk a la Royal Academy of Music de Londres, on va assolir el títol de Màster de Música amb distinció el 2016. Entre el 2016 i el 2021 va ser artista resident de la Queen Elisabeth Music Chapel de Brussel·les, on va treballar amb Augustin Dumay.

    Ha estat elogiada per la revista «Strad» per la seva “simplicitat màgica” i descrita com una autèntica “aristòcrata” del violí per «La Libre». Júlia Pusker va assolir un gran protagonisme internacional per les seves actuacions premiades al prestigiós Concurs de Violí Reina Elisabeth 2019 de Brussel·les. A més, ha estat guanyadora de diversos premis destacats, com el reconegut premi Junior Prima i el premi del Festival Cziffra, que distingeixen els millors músics joves d’Hongria.

    Entre les seves actuacions recents més destacades figura el concert amb Nationaal Orkest de Bèlgica, Brussels Philharmonic , Franz Liszt Chamber Orchestra, Orquestra Filharmònica Nacional d’Hongria i London Mozart Players.

    Seleccionada per al programa Rising Stars de l’European Concert Hall Organisation (ECHO) de la temporada 2023-24, la seva agenda inclou recitals en solitari en algunes de les sales de concerts més prestigioses d’Europa: Casa da Música Porto, Concertgebouw d’Amsterdam, Elbphilharmonie d’Hamburg, Festspielhaus de Baden-Baden, Konzerthaus de Dortmund, Konzerthuset d’Estocolm, Philharmonie de Colònia, Sage Gateshead, Théâtre des Champs Élysées de París, Wiener Konzerthaus, Müpa de Budapest i Palau de la Música Catalana, entre d’altres.

    Ha ofert recitals i ha participat en festivals i classes magistrals arreu d’Europa, com ara al Besançon Music Festival, IMS Prussia Cove, Holland International Music Sessions, Acadèmia Kronberg i al festival Encuentro de Música y Academia de Santander.

    Com a intèrpret de cambra, ha compartit escenari i ha col·laborat amb Kristóf Baráti, Frank Braley, Gautier Capuçon, Gary Hoffman, Tommaso Lonquich, Jean-Yves Thibaudet i István Várdai.

    Els seus enregistraments més recents inclouen el Segon Concert per a violí d’Éric Tanguy amb la Jyväskylä Sinfonia, sota la batuta de Ville Matvejeff (segell Ondine), i el seu disc en solitari amb Zoltán Fejérvári titulat Schubert on violin (Hungaroton).

    Júlia Pusker toca un violí Matteo Goffriller del 1690, amablement cedit en préstec per la col·lecció Michael Guttman.

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    ECHO Rising Stars - Orgue al Palau
    Diumenge, 12.05.24 - 12 h
    Sala de Concerts

    Joves talents internacionals

    Sebastian Heindl, orgue

    J. S. Bach: Toccata en Fa major, BWV 540
    W. A. Mozart: Fantasia per a un orgue mecànic en Fa menor, KV 608
    R.Schumann: “Innig” i “Nicht zu schnell”, de Sis estudis en forma canònica per a orgue o piano a pedals
    S. Heindl: Estudi per a orgue Hypnotic Beats (2022)
    C. Wieck-Schumann: “Le Ballet des revenants” i “Caprice à la bolero” de Quatre peces característiques, op. 5 (transcripció per a orgue de Sebastian Heindl)
    M. Eggert: Estrena d’una obra d’encàrrec de ECHO
    C.Saint-Saëns / F. Liszt / V.Horowitz: Danse macabre, op. 40 (transcripció per a orgue de Sebastian Heindl)

    Preu: de 20 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex