Trio Fortuny
—In Memoriam: Kodály, Kurtág, Beethoven i TxaikovskiPetit Palau Cambra
Dimecres, 24 de gener de 2024 – 19.30 h
Petit Palau
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Trio Fortuny:
Joel Bardolet, violí
Pau Codina, violoncel
Marc Heredia, pianoI
Zoltán Kodály (1882 – 1967)
Sonatina per a violoncel i pianoGyörgy Kurtág (1926)
Signs, games and messagesIn nomine (All’ongherese)
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
Simfonia núm. 2 en Re major, op. 36
(Arranjament de Ferdinand Ries, 1784-1838)Adagio – Allegro con brio
Larghetto quasi andante
Scherzo – Trio
Allegro moltoII
Piotr Ilitx Txaikovski (1840 – 1893)
Trio en la menor, op. 50Pezzo elegiaco
Tema con variazioni
Variazione finale e codaDurada del concert:
Primera part, 50 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 45 minuts
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música
#cambra #jovestalents
Poema
els meus ulls tenen forats
si hi endinso aquestes mans
m’estiro la flor
de les entranyesel calze que té l’oracle
al seu final
Laia Llobera
Paradísia (2023)Comentari
El Trio Fortuny es va formar el juliol del 2016 per la voluntat de tres amics de fer música plegats. L’exploració de tota mena de repertoris, el treball aprofundit i en conjunt de la partitura i una complicitat magnètica a l’escenari són la seva signatura.
El concert del Trio Fortuny s’obrirà amb la Sonatina per a violoncel i piano de l’hongarès Zoltán Kodály. L’origen d’aquesta obra en un sol moviment es troba en la Sonata per a violoncel i piano, op. 4 del 1910. Insatisfet amb el seu primer moviment, Kodály el reescriví dotze anys més tard. El resultat fou una obra amb un llenguatge tan allunyat de l’original que el compositor preferí publicar-la de manera independent. La Sonatina mostra la gran influència que la música de Debussy tingué en Kodály, així com el seu interès per la música folklòrica hongaresa. La partitura s’estructura en dues parts, la segona de les quals transforma de manera significativa els materials presentats a la primera amb una inventiva quasi d’improvisació.
La música del també hongarès György Kurtág servirà per introduir el tercer membre del trio. Signs, games and messages és una obra en construcció permanent que Kurtág va començar a escriure al final dels anys vuitanta. Cadascuna de les seves peces experimenta amb nous camins i solucions a partir d’elements senzills. “Qualsevol cosa pot suposar una experiència inspiradora si estàs prou receptiu”, explica el mateix autor. El resultat és una música d’una gran concentració i intensitat. “In nomine (all’ongherese)” data de l’any 2001. El seu contorn melòdic, basat en el substrat folklòric hongarès, ens guia a través d’una meditació profunda i plena de contrastos que ens deixa sense alè.
Els Fortuny finalment es reuniran sota l’ombra de Ludwig van Beethoven i la seva Simfonia núm. 2, op. 36. Ferdinand Ries, deixeble i secretari personal de Beethoven, va fer-ne un finíssim arranjament per a trio, que el mateix Beethoven va supervisar i autoritzar. Una dramàtica introducció ens condueix fins a l’“Allegro con brio”, que rebaixa la tensió inicial amb la seva qualitat mozartiana. El “Larghetto” situa aquesta energia en un pla relaxat i pastoral no exempt d’algunes ombres. En el tercer moviment, Beethoven juga amb els desplaçaments de l’accentuació que ja havia introduït en el primer moviment. L’“Allegro molto” final sintetitza l’energia de tota l’obra, que passa de la contenció a l’explosivitat sense avís previ, i ens condueix a un final que tanca el cercle que s’iniciava amb el primer acord.
El concert conclourà amb el monumental Trio en La menor, op. 50 de Piotr Ílitx Txaikovski. El Trio està dedicat al pianista i compositor Nikolai Rubinstein després de la seva sobtada mort el 1881. Per homenatjar-lo, Txaikovski va concebre una obra ambiciosa en la qual no aconseguí dominar del tot els seus impulsos simfònics. El Trio està estructurat en dos moviments. El primer és una elegia que fluctua entre el caràcter elegíac (en mode menor) i l’apassionat (en mode major). El segon moviment és un tema amb variacions basat en una melodia de caire folklòric. En la darrera variació Txaikovski ofereix el que per a alguns és el tercer moviment de l’obra: una secció en forma sonata basada en el tema de les variacions que retorna al caràcter elegíac del primer moviment i que ens condueix fins a la inevitable marxa fúnebre.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical
Biografia
Biografia
Trio Fortuny
D’ençà de la seva creació el 2016, el Trio Fortuny ha promogut una comunicació oberta i honesta entre músics i públics. Format per Joel Bardolet (violí), Pau Codina (violoncel) i Marc Heredia (piano), actua periòdicament a sales de concerts com ara el Palau de la Música Catalana o l’Auditori de Barcelona i en festivals, com el Festival International de Musique de Weissenburg o el premiat Bachcelona, i es nodreix de la intensa activitat individual que despleguen els seus integrants en orquestres i grups de cambra principalment al centre d’Europa.
La seva singularitat principal rau en el fet de posar en valor repertoris poc coneguts, així com la col·laboració amb compositors vius, com Joan Magrané, Ramon Humet o Josep Maria Guix, i músics com Jonathan Brown. Els programes del Trio Fortuny neixen de la combinació de tocar obres del gran repertori universal amb peces que són descobriments i que interpreten aprofitant la geometria variable que permet la pròpia formació.
També et pot interessar...
Petit Palau Cambra
Dijous, 29.02.24 - 19.30 h
Petit PalauFàbregas, Brahms i Xostakóvitx
Ona Cardona, clarinet
Trio Pedrell:
Christian Torres, violí
Òscar Alabau, violoncel
Jordi Humet, pianoE. Fàbregas: Ancient walls, per a violí sol
E. Fàbregas: Wandering spirit, per a piano i violí
E. Fàbregas: Masks, per a clarinet, violoncel i piano
D. Xostakóvitx: Trio per a violí, violoncel i piano núm. 1, en Do menor, op. 8
E. Fàbregas: “Image” de Portraits, per a clarinet, violí, violoncel i piano
J. Brahms: Trio per a clarinet, violoncel i piano, op. 114Preu: 15 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Trio Fortuny
—In Memoriam: Kodály, Kurtág, Beethoven i TxaikovskiPetit Palau Cambra
Dimecres, 24 de gener de 2024 – 19.30 h
Petit Palau
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Trio Fortuny:
Joel Bardolet, violí
Pau Codina, violoncel
Marc Heredia, pianoI
Zoltán Kodály (1882 – 1967)
Sonatina per a violoncel i pianoGyörgy Kurtág (1926)
Signs, games and messagesIn nomine (All’ongherese)
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
Simfonia núm. 2 en Re major, op. 36
(Arranjament de Ferdinand Ries, 1784-1838)Adagio – Allegro con brio
Larghetto quasi andante
Scherzo – Trio
Allegro moltoII
Piotr Ilitx Txaikovski (1840 – 1893)
Trio en la menor, op. 50Pezzo elegiaco
Tema con variazioni
Variazione finale e codaDurada del concert:
Primera part, 50 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 45 minuts
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música
#cambra #jovestalents
Poema
els meus ulls tenen forats
si hi endinso aquestes mans
m’estiro la flor
de les entranyesel calze que té l’oracle
al seu final
Laia Llobera
Paradísia (2023)Comentari
El Trio Fortuny es va formar el juliol del 2016 per la voluntat de tres amics de fer música plegats. L’exploració de tota mena de repertoris, el treball aprofundit i en conjunt de la partitura i una complicitat magnètica a l’escenari són la seva signatura.
El concert del Trio Fortuny s’obrirà amb la Sonatina per a violoncel i piano de l’hongarès Zoltán Kodály. L’origen d’aquesta obra en un sol moviment es troba en la Sonata per a violoncel i piano, op. 4 del 1910. Insatisfet amb el seu primer moviment, Kodály el reescriví dotze anys més tard. El resultat fou una obra amb un llenguatge tan allunyat de l’original que el compositor preferí publicar-la de manera independent. La Sonatina mostra la gran influència que la música de Debussy tingué en Kodály, així com el seu interès per la música folklòrica hongaresa. La partitura s’estructura en dues parts, la segona de les quals transforma de manera significativa els materials presentats a la primera amb una inventiva quasi d’improvisació.
La música del també hongarès György Kurtág servirà per introduir el tercer membre del trio. Signs, games and messages és una obra en construcció permanent que Kurtág va començar a escriure al final dels anys vuitanta. Cadascuna de les seves peces experimenta amb nous camins i solucions a partir d’elements senzills. “Qualsevol cosa pot suposar una experiència inspiradora si estàs prou receptiu”, explica el mateix autor. El resultat és una música d’una gran concentració i intensitat. “In nomine (all’ongherese)” data de l’any 2001. El seu contorn melòdic, basat en el substrat folklòric hongarès, ens guia a través d’una meditació profunda i plena de contrastos que ens deixa sense alè.
Els Fortuny finalment es reuniran sota l’ombra de Ludwig van Beethoven i la seva Simfonia núm. 2, op. 36. Ferdinand Ries, deixeble i secretari personal de Beethoven, va fer-ne un finíssim arranjament per a trio, que el mateix Beethoven va supervisar i autoritzar. Una dramàtica introducció ens condueix fins a l’“Allegro con brio”, que rebaixa la tensió inicial amb la seva qualitat mozartiana. El “Larghetto” situa aquesta energia en un pla relaxat i pastoral no exempt d’algunes ombres. En el tercer moviment, Beethoven juga amb els desplaçaments de l’accentuació que ja havia introduït en el primer moviment. L’“Allegro molto” final sintetitza l’energia de tota l’obra, que passa de la contenció a l’explosivitat sense avís previ, i ens condueix a un final que tanca el cercle que s’iniciava amb el primer acord.
El concert conclourà amb el monumental Trio en La menor, op. 50 de Piotr Ílitx Txaikovski. El Trio està dedicat al pianista i compositor Nikolai Rubinstein després de la seva sobtada mort el 1881. Per homenatjar-lo, Txaikovski va concebre una obra ambiciosa en la qual no aconseguí dominar del tot els seus impulsos simfònics. El Trio està estructurat en dos moviments. El primer és una elegia que fluctua entre el caràcter elegíac (en mode menor) i l’apassionat (en mode major). El segon moviment és un tema amb variacions basat en una melodia de caire folklòric. En la darrera variació Txaikovski ofereix el que per a alguns és el tercer moviment de l’obra: una secció en forma sonata basada en el tema de les variacions que retorna al caràcter elegíac del primer moviment i que ens condueix fins a la inevitable marxa fúnebre.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical
Biografia
Trio Fortuny
D’ençà de la seva creació el 2016, el Trio Fortuny ha promogut una comunicació oberta i honesta entre músics i públics. Format per Joel Bardolet (violí), Pau Codina (violoncel) i Marc Heredia (piano), actua periòdicament a sales de concerts com ara el Palau de la Música Catalana o l’Auditori de Barcelona i en festivals, com el Festival International de Musique de Weissenburg o el premiat Bachcelona, i es nodreix de la intensa activitat individual que despleguen els seus integrants en orquestres i grups de cambra principalment al centre d’Europa.
La seva singularitat principal rau en el fet de posar en valor repertoris poc coneguts, així com la col·laboració amb compositors vius, com Joan Magrané, Ramon Humet o Josep Maria Guix, i músics com Jonathan Brown. Els programes del Trio Fortuny neixen de la combinació de tocar obres del gran repertori universal amb peces que són descobriments i que interpreten aprofitant la geometria variable que permet la pròpia formació.
També et pot interessar...
Petit Palau Cambra
Dijous, 29.02.24 - 19.30 h
Petit PalauFàbregas, Brahms i Xostakóvitx
Ona Cardona, clarinet
Trio Pedrell:
Christian Torres, violí
Òscar Alabau, violoncel
Jordi Humet, pianoE. Fàbregas: Ancient walls, per a violí sol
E. Fàbregas: Wandering spirit, per a piano i violí
E. Fàbregas: Masks, per a clarinet, violoncel i piano
D. Xostakóvitx: Trio per a violí, violoncel i piano núm. 1, en Do menor, op. 8
E. Fàbregas: “Image” de Portraits, per a clarinet, violí, violoncel i piano
J. Brahms: Trio per a clarinet, violoncel i piano, op. 114Preu: 15 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –