• Trio Catch
    —Mixtur, Festival de nova creació sonora de Barcelona

    Palau Fronteres

    Dissabte, 7 d'octubre de 2023 – 17.30 h

    El Petit Palau

  • En co-producció amb:

    • Mixtur

    Amb la col·laboració de:

    • Creative Europe Programme - EU
    • Ulysses network

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Trio Catch:
    Martin Adámek, clarinet 
    Eva Boesch, violoncel 
    Sun-Young Nam, piano 


    I  
    Mikel Urquiza (1988)
    Pièges de neige (2018)

    Milica Djordjevic (1984)
    Pod vodom raskršća snova (2019)

    José Luis Perdigón (1990)
    Landed on TOI-849b (2023)

     

    II 
    Helmut Lachenmann (1935)
    Allegro Sostenuto (1986-88)

    Concert del Festival Mixtur amb la col·laboració del Palau de la Música Catalana. Amb el suport del programa Europa Creativa de la Unió Europea dins el projecte Ulysses Network. 

    Durada del concert: primera part, 35 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 35 minuts
    La durada del concert és aproximada.

    Concert enregistrat per Catalunya Música.

    #contemporània

  • Poema

    grana la vida
    com l’ànima d’amor
    com un herbei que omple l’afrau
    de tota bresca amb aroma de bosc

    grana la mel, grana el desig
    l’atles encès del paradís
    per on s’apressa l’impuls de l’envit
    ancorat en el misteri de dos cossos
    que es naveguen tan ardents
    la seva pell

    sols de paraules

     

    Laia Llobera
    Llibre de revelacions (2020)

  • 20231205 Anunci Palau 100 Extensa DESKTOP
  • Comentari

    El reconegut conjunt Trio Catch ens presenta un programa interessant per la seva peculiar instrumentació. Si al trio clàssic (violí, violoncel i piano), la veu més aguda és el primer instrument assenyalat, al Trio Catch trobem un clarinet emfatitzant-hi més la diferència tímbrica. La sonoritat habitual és subvertida per a tindre un vent-fusta (clarinet), una corda (violoncel) i una corda percudida (piano). És just aquesta varietat en la limitació dels tres instruments el que a la vegada ens serveix com a metàfora del programa que ens presenten i que podem dividir en tres blocs.

    El concert, que es situa dins del Festival Mixtur, es compon d’un primer bloc que demostra la relació directa amb el Festival. Per això hi trobarem una miniatura titulada Landed on TOI-849b de José Luis Perdigón, un dels participants del Taller de Composició i Experimentació Sonora Mixtur 2023, que sent una obra expressament creada per a l’ocasió, mostrarà al públic la música del present més immediat. A més, el format de miniatura ens farà gaudir de la potencialitat creativa dins de la limitació. Per una banda, per la breu extensió, per l’altra, per estar escrites en una petita formació. Però res més contrari a la intel·ligència que pensar que aquests condicionants són perjudicials per a la creació. Recordem la cèlebre frase de Goethe i que Schönberg citava contínuament: “És en l’autolimitació que un mestre primer es mostra a si mateix”.

    Junt amb aquesta miniatura anterior, trobem un segon bloc amb dues obres creades els últims anys. Els seus artistes procedeixen de mons geogràfics i sonors contrastants, com és el compositor Mikel Urquiza d’Euskadi i la compositora Milica Djordjević de Sèrbia. Ambdues obres tenen una duració de quasi mitja hora, tot creant el segon díptic del concert, molt diferent de l’anterior. El públic podrà observar com la música es va construint i organitzant al llarg d’aquestos dos blocs com si fossin edificacions sonores. Metafòricament, podem citar una altra famosa frase atribuïda a Goethe: “L’arquitectura no és res més que una forma de música congelada”.

    Per últim, i com a clímax del meditat programa que interpretarà el Trio Catch, després d’una pausa, es presentarà el tercer bloc amb una única obra de trenta minuts. La seva unicitat contrasta amb la dualitat del díptic anterior, que té una duració semblant. Aquesta composició, l’Allegro sostenuto de Helmut Lachenmann, per una constant interpretació ha esdevingut una obra paradigmàtica del gènere cambrístic contemporani. Composició que podríem anomenar de “transició” entre una estètica més sorollosa i brutalista, del Lachenmann dels anys anteriors, cap a una que recupera la nota i les citacions musicals com a material digne de treballar en la música d’avantguarda. Com n’indica el títol, l’obra es basa en una tensió dialèctica entre un allegro ràpid i un tempo més lent, sostenuto, dues temporalitats que conviuen i s’alternen i que en creen una de sola més flexible i complexa. Així doncs, el Trio Catch ens farà gaudir d’un programa molt ben estructurat i variat, on totes les obres interactuen entre si creant un concert polièdric i al mateix temps equilibrat.

    Joan Gómez Alemany, compositor

  • Biografia

    Trio Catch

    ©Jean-Baptiste Millot

    Atrapar el públic: mitjançant un diàleg virtuós entre els timbres tan diferents del clarinet, el violoncel i el piano, gràcies a l’alegria de fer música junts i a través de la recerca incansable d’un so compartit, això és el que fa destacar el Trio Catch.

    El Trio rep el nom de la composició Catch, op. 4 de Thomas Adès, en què un trio de piano “atrapa” el clarinet amb una dansa infantil encisadora en rotllana. A més de la interpretació de música clàssica, la interpretació de la música contemporània és un dels focus principals dels tres joves músics.

    El Trio ha treballat amb nombrosos compositors al llarg dels dotze anys de la seva col·laboració, entre ells Mark Andre, Georges Aperghis, Beat Furrer i Helmut Lachenmann, amb els quals també ha compartit diverses produccions de CD i projectes d’enregistrament de ràdio. El CD de debut del Trio Catch, In between, el va publicar el 2014 el segell Col Legno, seguit del llançament del seu segon CD, Sanh, el 2016. El seu nou disc, As if, publicat per Bastille Musique, va ser guardonat amb el Preis der deutschen Schallplattenkritik (Premi de la Crítica Discogràfica Alemanya).

    El Trio va guanyar el Premi Hermann and Milena Ebel el 2012, el Berenberg Kulturprize el 2014 i el Premi Dwight and Ursula Mamlok el 2018.

    Té una agenda força atapeïda i ha ofert concerts a l’Amèrica del Sud, l’Àsia i Europa, en espais com ara la Kölner Philharmonie, Elbphilharmonie d’Hamburg, Philharmonie de Luxemburg i la Pierre Boulez Saal de Berlín, així com als festivals Ultraschall de Berlín, Festival de Música d’Estrasburg, Heidelberger Frühling, als Cursos d’Estiu de Darmstadt, Klangspuren Schwaz i Wittener Tage für neue Kammermusik. Durant la temporada 2015-16 el Trio Catch va actuar en algunes de les sales de concerts més grans d’Europa formant part de la sèrie Rising Stars de l’European Concert Halls Organization (ECHO).

    El Trio també està implicat en tasques d’educació musical. Del 2014 al 2018 va ocupar un càrrec docent a la Musikhochschule d’Hamburg, i com a conjunt en residència hi organitzava tallers de composició per a estudiants. També va impartir el taller de composició infantil Louder al Klangspuren Schwaz. L’any 2016 va iniciar Ohrknacker, la seva pròpia sèrie de concerts-taller, en què cada concert presenta una peça seleccionada de música contemporània, escrita especialment per al Trio.

  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Dilluns, 09.10.23 - 20 h
    Sala de Concerts

    Ticket to ride: Bach, Beatles, Bowie i Glass

    Gio Symphonia & Prat

    J. S. Bach: Concert de Brandenburg núm. 5, BWV 1050
    J. Lennon - P. McCartney / L. Berio: Beatles songs
    D. Bowie / L. i T. Peire: Bowie songs (estrena)
    P. Glass: Music in similar motion

    Preus: de 25 a 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex