• Marc Serra, piano
    –Chopin, Skriabin i Liszt

    Estiu al Palau

    Dimecres, 9 d'agost de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Marc Serra, piano 


    Frédéric Chopin (1810-1849) 
    Nocturn en Do sostingut menor, op. post.
    Nocturn en Do menor, op. 48 núm. 1
    Balada en Sol menor, op. 23 

    Aleksandr Skriabin (1872-1915)
    Estudi en Do sostingut menor, op. 42 núm. 5
    Preludi op. 37 núm. 1 
    Sonata núm. 5, op. 53

    Franz Liszt (1811-1886)
    Sonetto 104 dal Petrarca “Pace non trovo” 
    Liebestraum núm. 3 
    “La vallée d’Obermann”, núm. 6 de la suite Années de pèlerinage: première année (Suisse)

    Aquest concert té una durada de 60 minuts sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    #clàssics #piano

  • Poema

    postal

    disposar el teló de fons, el cel.

    engegar la maquinària, el món.

    inclinar la voluntat cap al gest, el drama.

    revinclar-se a la butaca, els llibres.

    respirar fondo, pensar que no hi ets.

    i veure-t’hi cada dia, sota la contenció del cel.


    Eduard Escoffet

    Menys i tot (LaBreu Edicions, 2017)

  • Comentari

    La invenció del nocturn romàntic s’atribueix al compositor irlandès John Field (1782-1837), tot i que ja existien obres amb aquesta forma simple (A-B-A) de seccions externes que contrasten amb la central. Els Nocturns de Field van influir directament els de Frédéric Chopin (1810-49), que els eleva a una categoria que no admet comparació, tant pel lirisme, la inspiració melòdica i el poder de les seves harmonies. El seu Nocturn en Do sostingut menor, op. post. no va ser publicat en vida del compositor i era dedicat a la seva germana gran com a estudi de preparació del seu Segon Concert.

    El 1841 marca l’inici d’un període fructífer en la producció de Chopin, en què compon els dos Nocturns op. 48, publicats a París; el primer, en Do menor, és considerat una de les pàgines chopinianes més belles, d’una emotivitat embriagadora amb malenconia i majestuositat a parts iguals.

    Entre el 1831 i el 1842 Chopin compon quatre Balades per a piano, un gènere que va arribar a la música des de la literatura èpica i que s’inspira en una història o llegenda, fins i tot amb un rerefons històric; les de Chopin són de gran dificultat tècnica i comparteixen aspectes estilístics, sobretot pel que fa al temps i a l’estructura formal. La número 1, en Sol menor, va ser descrita per Schumann com una de les obres més “salvatges i inusuals” del compositor polonès.

    Pocs compositors han tingut tanta amplitud d’estils com el rus Aleksandr Skriabin (1872-1915), que començà a compondre peces brillants amb seducció romàntica neochopinianes i acabà la carrera en una mena de pseudoanarquia. Després d’escriure obres d’inspiració chopiniana agafa un camí propi en què les nocions del ritme, to i color es dissolen en un estil d’una originalitat extraordinària, amb un equilibri entre el misticisme i la sensualitat. De les seves obres que avui s’escolten destaca la Sonata núm. 5, op. 53, peça programàtica d’extrema dificultat que expressa un èxtasi místic, descrita pel propi Skriabin com “un gran poema per a piano”.

    Franz Liszt (1811-86), un dels compositors més prolífics de la història, encarnació de l’artista romàntic i pianista virtuós, va tenir una vida personal marcada per les passions i el misticisme, aspectes que va traslladar a les seves composicions per a piano, on explota totes les possibilitats tímbriques i tècniques de l’instrument. El Romanticisme s’inspirava en la literatura i glorificava els temps antics i els herois del passat, i Liszt també agafa aquests preceptes; com a les obres que s’escoltaran avui, gairebé tot el seu corpus compositiu porta títols evocadors i moltes obres estan compostes segons un programa específic, ja sigui una llegenda, un paisatge mental o una evocació plàstica. D’entre tots els compositors per a piano, Liszt va ser, sens dubte, el més pictòric.

    Manel Cereijo, musicòleg

  • 20231105 Anunci Palau 100 DESKTOP
  • Biografia

    Marc Serra, piano

    Marc Serra

    Nascut a Barcelona (1991), combina la seva carrera com a solista amb una intensa activitat al món del lied. És descrit com un músic que “sembla tenir una relació primària, respectuosa i íntima amb la música, com si l’entengués des del còrtex i li insuflés vida” («Núvol») i, segons la «Revista Musical Catalana», “presta una atenció absoluta al timbre i és subtil, dolç i tendre a l’hora de fer aparèixer tota mena de matisos sonors de l’instrument”.

    Va fer els estudis de piano a Barcelona amb Maria Jesús Crespo i a Basilea amb Claudio Martínez Mehner, i de lied amb Francisco Poyato i Anton Kernjak. També ha rebut consell de mestres com Luiz de Moura Castro, Ferenc Rados, Hartmut Höll o Wolfram Rieger.

    Debutà com a solista als setze anys a l’Auditori Palau de Congressos de Girona amb l’Orquestra del Conservatori Isaac Albéniz, sota la batuta de Lluís Caballeria, i ha estat guardonat en nombrosos concursos nacionals i internacionals.

    El 2017 debutà al Palau de la Música en el marc d’El Primer Palau. Ha ofert concerts a Espanya i Suïssa, en sales com l’Auditori de Barcelona o la Grosser Saal de la Hochschule für Musik de Basilea, i ha actuat en festivals com Nits de Clàssica o Jalgi! Voz Festival de Vitòria.

    Com a pianista de lied ha debutat a la Schubertíada de Vilabertran, Oxford Lieder Festival o LIFE Victoria de Barcelona i ha tocat a L’Auditori i al Palau de la Música Catalana.

    Becat per la Fundació Güell (2015) i la Fundació Victoria de los Ángeles, col·laborà en l’enregistrament del CD Pau i Victoria.

    Els últims anys ha estat pianista col·laborador del Màster de Lied Victoria de los Ángeles a l’ESMUC.

  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Dimecres, 23.08.23 – 20 h
    Sala de Concerts

    Bernat Català, piano

    I. Albéniz: 
    Primer quadern d’Iberia
    C. Debussy: 
    “Preludi núm. 9”, del primer quadern de la Sérénade interrompue
    I. Albéniz
    Segon quadern d’Iberia
    F. Liszt: 
    Rhapsodie espagnole

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex