• Les Arts Florissants & Agnew

    —Bach a Weimar

    Palau Bach

    Dimecres, 17 de maig de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml

    • Logo Barcelona Capital Cultural i Científica
  • Programa

    Miriam Allan, soprano
    Maarten Engeltjes, contratenor
    Thomas Hobbs, tenor
    Edward Grint, baix
    Les Arts Florissants
    Paul Agnew, director


    I

    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Cantata “Himmelsköning, sei willkommen”, BWV 182

    Sonata
    Cor: Himmelskönig, sei willkommen
    Recitatiu (baix): Siehe, ich komme, im Buch ist von mir geschrieben
    Ària (baix): Starkes Lieben
    Ària (contralt): Leget euch dem Heiland unter
    Ària (tenor): Jesu, laß durch Wohl und Weh
    Coral: Jesu, deine Passion ist mir lauter Freude
    Cor: So lasset uns gehen in Salem der Freuden

    Georg PhilippTelemann (1681-1767)
    Cantata “Nun komm der Heiden Heiland” TWV 1:1178

    Cor i Recitatiu (contralt): Nun komm, der Heiden Heiland
    Ària (soprano): Komm, Jesu, komm zu deiner Kirche
    Recitatiu (baix): Siehe, ich stehe vor der Tür
    Ària (tenor): Öffne dich, mein ganzes Herze
    Cor: Amen, amen!

    II

    Johann Sebastian Bach
    Cantata “Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen”, BWV 12

    Simfonia
    Cor: Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen
    Recitatiu (contralt): Wir müssen durch viel Trübsal
    Ària (contralt): Kreuz und Krone sind verbunden
    Ària (baix): Ich folge Christo nach
    Ària (tenor): Sei getreu, alle Pein
    Coral: Was Gott tut, das ist wohlgetan

    Cantata “Nun komm der Heiden Heiland”, BWV 61

    Cor: Nun komm, der Heiden Heiland
    Recitatiu (tenor): Der Heiland is gekommen
    Ària (tenor): Komm, Jesu, komm zu deiner Kirche
    Recitatiu (baix): Siehe, ich stehe vor der Tür
    Ària (soprano): Öffne dich, mein ganzes Herze
    Coral: Amen, amen!

    Concert dedicat a la memòria d’Estrella Escobar Amaya, taquillera del Palau de la Música Catalana, traspassada recentment a l'edat de 51 anys i en gratitud per la seva aportació a l’entitat des del 2007.

    Durada aproximada del concert: primera part, 42 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 37 minuts.

    #clàssics #coral

  • Poema

    vida

    no hi haurà pau per als vents
    ni les aigües ni la sorra,
    ni el bosc deixarà de caminar
    ni el camí poc fressat d’extingir-se
    ni les pedres de rodar
    ni les dunes de ballar.

    i s’ho mira un, tanmateix,
    que sí que ho deixarà tot
    –respirar, caminar, trescar–
    i que medita sobre l’ordre i la plenitud.

    Eduard Escoffet
    Menys i tot (LaBreu edicions, 2017)

  • Comentari

    El jove Bach

    Les tres Cantates de Bach que som a punt d’escoltar comparteixen dos trets fonamentals. El primer, que es van poder escoltar per primer cop el 1714, quan Bach encara no tenia trenta anys, i el geni va recuperar-les en diverses ocasions al llarg de la seva vida, cosa que indica que els tenia una certa estima. El segon, que totes tres parlen del patiment, el dolor i fins i tot la mort com a vies cap a la salvació, un missatge molt propi del compositor en les seves obres sacres i que aquí aborda d’una manera profunda i especialment colpidora si en tenim en compte l’edat. A aquestes tres obres, s’hi afegeix en un interessant diàleg una cantata d’un altre gran compositor del gènere, Georg Philipp Telemann.

    Bach arriba al ducat de Weimar el 1708, i al començament la seva ocupació principal és la d’organista. L’any 1714, precisament, esdevé Konzertmeister, cosa que també implica ocupar-se de la composició de música per als actes litúrgics de la cort. És llavors que escriu les Cantates que escoltarem avui.

    La Cantata BWV182 que obre el concert podria ser, segons Alfred Dürr, la primera que Bach va compondre a Weimar. L’hauria començada a treballar el 1713. El compositor semblava tenir-hi un afecte especial, ja que la va interpretar tres cops en aquesta cort i tres més a Leipzig, on va passar bona part de la seva vida. L’estructura ens revela un Bach que encara experimenta amb el gènere: una introducció instrumental i un recitatiu, tres àries seguides, i un coral i un cor per acabar.

    “Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” és una de les composicions més corprenedores de Bach. Després d’una introducció instrumental, el cor que detalla els plors, laments, patiments i dolor és un exemple canònic de l’ús del cromatisme per expressar aquests sentiments. El geni d’Eisenach devia ser conscient de la grandesa de la seva creació quan, més de quatre dècades després, la va fer servir com a base del “Crucifixus” de la Missa en Si menor. El missatge de salvació es fa evident quan, en el darrer vers d’aquest cor, “els qui porten el senyal de Jesús”, el color i l’ambient es transformen per complet abans de tornar a caure en els plors.

    El programa es completa amb les cantates “Nun komm der Heiden Heiland” del propi Bach i de Telemann. Es tracta d’una obra pensada per al primer diumenge d’Advent, en els dos casos. Els textos són idèntics: un coral de Luter del 1524 a l’inici, un de Nicolai del 1599 al final, i entremig textos de Neumeister i un fragment de l’Apocalipsi. El tractament musical de cadascun dels genis difereix de manera substancial. Telemann és molt mesurat a l’hora de respectar la melodia original dels corals, mentre que Bach hi juga, tot començant, per exemple, amb una fuga directament. Les àries de l’un i de l’altre reflecteixen una espiritualitat amb matisos importants. I malgrat això no podríem escollir entre una versió i l’altra. Bach va compondre unes quatre-centes Cantates, de les quals ens queden aproximadament la meitat. Sembla una proesa, però Telemann el fa empetitir: en va escriure mil set-centes, i n’han arribat fins a nosaltres mil quatre-centes. Som davant dos monuments de la música barroca: l’un justament recordat i exalçat; l’altre, potser l’hauríem de tenir més present.

     

    Pep GorgoriMusicòleg i periodista

  • 20231205 Anunci Palau 100 Extensa DESKTOP
  • Biografies

    Miriam Allan, soprano

    Miriam Allan, soprano

    © DR

    El cant sublim” («Gramophone», 2017) de la soprano s‘ha pogut gaudir tant a la seva Austràlia natal, com al Japó i a Singapur, així com en festivals arreu Europa i Amèrica del Nord i també al funeral de Felip, duc d‘Edimburg.

    La seva agenda 2022-23 inclou el retorn a Austràlia en una gira de recitals amb Canzonettes de Haydn amb la fortepianista Erin Helyard, així com actuacions amb música de Vivaldi amb la Pinchgut Opera, les produccions de The indian queen (Purcell) a Caen, Anvers i Luxemburg amb Emmanelle Haim i Concert d‘Astree,  la Missa en Si menor de Bach amb el Berner Kammerchor, Passió segons sant Mateu amb John Butt i el Dunedin Consort, i també Alexander‘s feast (Händel) amb l’University College de Dublín.

    Durant la temporada 2021-22 va actuar amb Philippe Herreweghe i el Collegium Vocale Gent; va oferir múltiples projectes amb Les Arts Florissants i Paul Agnew, així com compromisos al Wigmore Hall amb Jonathan Cohen i Arcangelo; també va actuar amb Christian Curnyn i l’Early Opera Company; va oferir El Messies a Madrid i Oxford amb The Instruments of Time and Truth i concerts al King‘s Place amb l’Orchestra of the Age of Enlightenment.

    En òpera és solista habitual de la companyia de la Pinchgut Opera, amb la qual ha cantat els rols d’Isifile (Il Giasone de Cavalli), Costanza (Griselda de Vivaldi) i Josabeth (Athalia de Händel). Per al Festival d‘Innsbruck ha cantat com a Galatea (Acis & Galatea de Händel), mentre que ha interpretat diversos papers de The fairy queen al Glyndebourne Festival Opera, Opéra Comique de París i a la Brooklyn Academy of Music de Nova York. Altres papers inclouen la Reina de la Nit (La flauta màgica de Mozart), la Música i Proserpina (L’Orfeo de Monteverdi) i diversos papers de Dardanus de Rameau.

    En actuacions recents ha interpretat Iphis (Jephtha de Händel) al Festival Trigonale, Odes de Purcell i Songs de Dowland al West Green Opera, El Messies amb el Portland Baroque, el Gloria de Vivaldi i Motets de Händel i Corelli amb Les Arts Florissants i Leçon de ténèbres de Couperin al Brighton Festival, mentre que el seu repertori de recitals inclou Cançons de la Bíblia de Stanford i lieder de Clara Schumann i Fanny Hensel.

    Ha actuat al costat de Sir John Eliot Gardiner i English Baroque Soloists, Masaaki Suzuki i Bach Collegium Japan, Nicholas Collon i Aurora Orchestra, i Lars Ulrik Mortensen i Concerto

    Copenhaguen, així com amb els directors William Christie, Stephen Layton i Laurence Cummings i les orquestres BBC Philharmonic, Melbourne Symphony, Les Violins du Roy, Australian Chamber Orquestra i Academy of Ancient Music.

    Ha cantat Cantates de Bach a la Thomaskirsche, Leipzig i als BBC Proms, la Missa en Do menor de Mozart al Lincoln Center de Nova York, Magnificat de Bach al Musikverein de Viena, El Messies de Händel a l’Opera de Sydney, Die Schöpfung de Haydn al Barbican de Londres, i va aparèixer, entre d’altres, a les gales d’òperes de Mozart a la Royal Opera House i Salle Pleyel de París.

    La seva discografia inclou Madrigals de Monteverdi i Gesualdo amb Les Arts Florissants i Paul Agnew, que va guanyar el premi Gramophone. Amb el mateix director i formació té el DVD amb L’Orfeo en què actua com a Proserpina. I el Requiem de Mozart amb la Leipzig Kammerorchester, un recital de Händel i Purcell a la sèrie d‘enregistraments en directe d‘ABC Classics i la Pinchgut Opera. Té com a estrenes recents Caio Fabbricio de Händel-Hasse amb Bridget Cunningham i la London Early Opera, així com Tenebrae responsoria de Gesualdo amb Les Arts Florissants i Madrigals de Gesualdo amb el Collegium Vocale Gent.

  • Maarten Engeltjes, contratenor

    Maarten Engeltjes, contratenor

    © Hans van der Woerd

    Nascut el 1984, canta des dels quatre anys i va col·laborar com a soprano solista en diversos àlbums, com ara Miserere mei d‘Allegri a la catedral de Riga. Als setze anys va debutar com a contratenor a la Passió segons sant Mateu de Bach. Ben aviat van arribar molts concerts al seu país i a l‘estranger. L‘any 2007 es va graduar cum laude al Conservatori Reial de la Haia.

    És un contratenor molt sol·licitat i treballa habitualment amb els directors Ton Koopman, Jonathan Cohen, Emmanuelle Haïm, Vladimir Jurowski, William Christie, Peter Dijkstra, Jordi Savall, Reinbert de Leeuw, Markus Stenz, Lars Ulrik Mortensen i Laurence Cummings, entre d’altres. És un convidat habitual als escenaris més prestigiosos del món, com el Lincoln Center de Nova York, Théatre des Champs Élysées de París, Philharmonie de Berlín, Metropolitan Theatre de Tòquio, Festival de Sydney, Palau de la Música Catalana, Barbican Hall de Londres, Salle Bourgié de Mont-real, Tonhalle de Zuric, Konzerthaus de Viena, Kölner Philharmonie i Concertgebouw d’Amsterdam.

    Els seus futurs compromisos inclouen: Cantates de Bach amb la Frankfurter Sinfonie Orchester dirigida per Bejun Mehta, Oratori de Nadal de Bach amb la Los Angeles Philharmonic i Tonkunstler Orchester de Viena, dirigida per Ton Koopman; Passió segons sant Joan  de Bach amb l‘Orchestre Radio Philharmonique de París, dirigida per Leonardo García Alarcón; Actus tragicus de Bach amb Les Arts Florissants, dirigida per Paul Agnew, i el paper principal de Solomon de Händel amb la Radio Philharmonic Orchestra dirigida per Peter Dijkstra.

    El 2017 va fundar la seva pròpia orquestra barroca, PRJCT Amsterdam, amb la qual està prenent un nou camí en què també dirigeix a més de programar i gestionar-la. Una combinació que li suposa una gran satisfacció. Han enregistrat dos àlbums per a Sony Classical, que van rebre elogis favorables de la premsa. Les properes temporades tenen previstos concerts al seu país i a l‘estranger, com ara al Muziekgebouw i Concertgebouw d‘Amsterdam, Auditorium de Lió i Salle Gaveau de París. També hi col·laboren, com a convidats, solistes de renom, com Roberta Mameli, Andreas Scholl i Rolando Villazón.

    Maarten Engeltjes viu amb la seva dona a Amsterdam i és pare de dos fills.

  • Thomas Hobbs, tenor

    Thomas Hobbs, tenor

    © Benjamin Ealovega

    És “un dels tenors de Bach més interessants i significatius” de la seva generació i és molt sol·licitat per conjunts principals en música barroca i antiga.

    Els aspectes més destacats de la seva temporada 2022-23 inclouen nombroses interpretacions de Cantates de Bach amb Gli Angeli de Ginebra, Le Banquet Céleste, Alia Mens, Netherlands Bach Society, Montreal Bach Festival, Bach Collegium Japan, Israel Camerata i Les Arts Florissants. També interpretarà El Messies de Händel en una gira europea amb el RIAS Kammerchor.

    Entre les seves actuacions destacades figuren el concert del 25è aniversari amb el Dunedin Consort, Vespres de Vivaldi amb Musikpodium Stuttgart, Oratori de Nadal amb Concerto Copenhaguen, El Messies de Händel amb la Wrocław Baroque Orchestra, Early Music Vancouver, Sinfonietta Riga, Tafelmusik Toronto, RIAS Kammerchor i Akademie für Alte Musik Berlín, així com projectes amb el Collegium Vocale Gent (CVG), sota la batuta de Philippe Herreweghe, i Gli Angeli de Ginebra que dirigeix Stephan McLeod, Missa en Si menor de Bach en una gira europea i al Festival de Salzburg amb Collegium Vocale Gent i Herreweghe, La Creació de Haydn amb Mirga Gražinytė-Tyla i la CBSO, el Requiem de Schumann amb Richard Egarr i Scottish Chamber Orchestra; va interpretar l’Evangelista de la Passió segons sant Mateu de Bach  en gira amb la Netherlands Bach Society i El Messies amb l‘Ancient Academy of Music al Barbican. També va cantar Cantates de Bach amb Les Violons du Roy, Danish National Symphony Orchestra, i va viatjar a Austràlia per cantar Bach amb el Choir of London i l‘Australian Chamber Orchestra. Va interpretar Bach, Britten i Haydn amb la Camerata d‘Israel, l’Alexander‘s feast de Händel amb Tafelmusik Baroque Orchestra, així com programes de Bach amb Gli Angeli de Ginebra, La Chapelle Harmonique, Dunedin Consort al Wigmore Hall i amb l‘Orquestra Simfònica de Milà.

    Als escenaris operístics, ha interpretat el rol de Telemaco aclamat per la crítica d’Il ritorno d’Ulisse in patria en una nova producció per a l‘English National Opera dirigida per Jonathan Cohen, Apollo i pastor de L’Orfeo de Monteverdi en representacions semiescenificades amb Richard Egarr i l‘AAM i el paper principal d’Albert Herring i el Ferrando de Così fan tutte.

    La seva activa discografia inclou la Missa en Si menor de Bach amb CVG i Dunedin Consort, Motets de Bach, Cantates de Leipzig i Oratori de Nadal amb CVG. L’Oratori de Nadal amb el Dunedin Consort, Cantates de Weimar de Bach amb Alia Mens, Acis and Galatea de Händel i Esther amb el Dunedin Consort i la Missa en Do de Beethoven amb l’Stuttgart Kammerchor. Els seus enregistraments recents per a Chandos són Anthems de Händel amb Stephen Layton i l‘Orquestra of the Age of Enlightenment i el Requiem de Mozart amb John Butt i el Dunedin Consort, àlbums que han estat elogiats per la crítica i l’últim dels quals va rebre el premi Gramophone 2014 al millor enregistrament coral.

  • Edward Grint, baix-baríton

    Edward Grint, baix-baríton

    © DR

    Va estudiar al King’s College de Cambridge i al Royal College of Music. Va ser premiat al Concurs Cesti d’Innsbruck i al London Handel Competition.

    La seva agenda inclou debutar amb “Was frag ich nach der Welt”, amb The English Concert i Harry Bickett al Wigmore Hall, una posada en escena amb producció de Cantates de Bach per al Festival d’Hivern de Schwetzingen, gires amb Les Arts Florissants amb Madrigals de Gesualdo, Cantates de Bach i Cantates de Carissimi, concerts amb el Collegium Vocale Gent, el rol de Polyphemus d’Acis i Galatea de Händel amb l’Irish Baroque Orchestra, i l’Early Opera Company al Buxton Festival, així com representacions d’El Messies de Händel al Festival Händel de Londres amb The King’s Consort.

    Anteriorment va fer una gira amb Acis & Galatea i Les Arts Florissants, Acteon amb l’Early Opera Company, El Messies amb l’Irish Baroque Orchestra i The Hanover Band, un programa de música barroca al Wigmore Hall per a La Nuova Musica, Missa solemnis amb l’Oxford Bach Choir,  Passió segons sant Joan amb Les Musiciens du Louvre a Gdansk i Ais de Provença i el rol de Jupiter de Castor et Pollux amb l’Early Opera Company a l‘Opéra de Tours.

    Entre els seus compromisos operístics figuren Polyphemus d’Acis i Galatea a l’Opéra d’Avinyó, Arcas d’Iphigenie en Aulide al Theatre an der Wien, Adonis de Venus i Adonis, Aeneas de Dido & Aeneas a l’Innsbruck Festival, Peter de The last supper amb la BBC Symphony Orchestra, Eddy de Greek per al Festival de Tongyeong, pare Akita de Neige de Catherine Kontz al Grand Théâtre de Luxemburg i Teobaldo de Faramondo de Händel al Göttingen Händel Festival.

    Edward Grint és un intèrpret sol·licitat del repertori barroc i ha col·laborat amb orquestres i conjunts com ara The King‘s Consort, London Mozart Players, Orchestra of the Age of Enlightenment, London Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, City of London Sinfonia, Royal Choral Society, City of London Choir, Gabrieli Consort i Dunedin Consort. I ha actuat a sales i festivals destacats, com el Salzburger Festspiele, Cadogan Hall, Halle Händel Festspiele i Three Choirs Festival.

  • Les Arts Florissants

    Les Arts Florissants

    La formació, fundada el 1979 per William Christie, ha esdevingut una de les agrupacions vocals i instrumentals barroques més sol·licitades del món. Inclou cantants i instrumentistes especialitzats en la interpretació de la música barroca amb instruments d’època i ha tingut un paper pioner en la recuperació del repertori barroc dels segles XVII i XVIII. Sota la batuta de William Christie i Paul Agnew, el conjunt ofereix al voltant d’un centenar de concerts i actuacions d’òpera a les sales més prestigioses de França i de la resta del món, tot interpretant òperes i oratoris, ja siguin escenificades o en versió semiescenificada, a més de concerts de grans dimensions, de música de cambra o recitals.

    Les Arts Florissants han posat en marxa diversos programes educatius per a joves músics, com l’acadèmia Le Jardin des Voix per a joves cantants, creada el 2002; una col·laboració amb la Juilliard School des del 2007, i el programa Arts Flo Juniors per als estudiants de conservatori. També organitza nombrosos esdeveniments destinats a crear nous públics.

    Per donar a conèixer el seu ampli repertori, disposa d’una discografia impressionant, amb prop d’un centenar d’enregistraments en CD i DVD, i especialment la seva pròpia col·lecció en col·laboració amb Harmonia Mundi.

    Amb residència artística a la Philharmonie de París des del 2015, també ha establert un fort vincle a Vendée, una regió de França on William Christie va establir la seva llar. De fet, al poble de Thiré, on viu, es va inaugurar el Festival Dans les Jardins de William Christie el 2012 en col·laboració amb el Conseil Départamental de la Vendée. Aquest indret ha esdevingut el nucli d’activitat de Les Arts Florissants, on desenvolupen projectes importants. El 2017 va ser un any crucial en aquest sentit, amb l’establiment de Les Jardin des Voix a Thiré, la creació d’un Festival de Primavera dirigit per Paul Agnew i el distintiu nacional Centre Culturel de Rencontre. El 2018 es va crear la Fundació Les Arts Florissants-William Christie. I William Christie va donar tota la seva propietat de Thiré a la Fundació.

    Les Arts Florissants té el suport econòmic de l’Estat francès, de la Direcció Regional d’Afers Culturals (DRAC) del Departament de la Vendée i la Regió dels País del Loira. Selz Foundation n’és l’espònsor principal, així com Aline Foriel-Destezet i els American Friends of Les Arts Florissants en són els patrocinadors principals. La formació és artista resident de la Philharmonie de París des del 2015 i gaudeix de la catalogació de Centre Culturel de Rencontre.

  • Paul Agnew, director

    Paul Agnew

    © Oscar Ortega

    Artista de renom internacional i mestre consumat, com a tenor i director d’orquestra ha deixat empremta als principals escenaris internacionals com a especialista en la música dels segles XVII i XVIII i com a intèrpret reclamat especialment per al papers d’alt tenor (haute-contre) del Barroc francès. Després de passar pel Magdalen College (Oxford), el 1992 va conèixer William Christie i tot seguit va esdevenir-ne un estret col·laborador i del seu conjunt Les Arts Florissants, alhora que continuava col·laborant amb altres directors, com Marc Minkowski, Ton Koopman, Paul McCreesh, Jean-Claude Malgoire, Sir John Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe o Emmanuelle Haïm.

    El 2007 la seva carrera va emprendre un nou camí en començar a liderar projectes per a Les Arts Florissants. Així, del 2011 al 2015 va oferir un cicle complet de Madrigals de Monteverdi, projecte amb el qual va actuar en prop d’un centenar de concerts per tot Europa i va fer-ne tres enregistraments per al segell Harmonia Mundi, el primer dels quals va guanyar el Premi Gramophone 2016. Ha dirigit Les Arts Florissants en produccions com ara el ballet Doux mensonges (Opéra de París), la nova producció de Platée de Rameau (Theater an der Wien, Opéra Comique de París i Lincoln Center de Nova York), i va crear una nova producció de L’Orfeo com a part de la celebració del 450 aniversari de Claudio Monteverdi, a més d’una gran quantitat de programes de concert. És el director artístic del Festival de Printemps-Les Arts Florissants que s’ofereix a esglésies de tota la regió de Vendée des que es va crear el 2017, i és codirector de Le Jardin des Voix, l’acadèmia de Les Arts Florissants per a joves cantants.

    Aquest interès per la formació de noves generacions de músics l’ha dut a dirigir l’Orchestre Français des Jeunes Baroque, l’European Union Baroque Orchestra i, el 2017, l’European Baroque Academy a Ambronay. Dedicat a l’educació musical universal, ha concebut concerts educatius, com Le voyage de Monsieur Monteverdi o La lyre d’Orphée. Com a director convidat, Paul Agnew dirigeix habitualment nombroses orquestres, com la Staatsphilharmonie de Nuremberg, Staatskapelle de Dresden, Liverpool Philharmonic Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Norwegian Chamber Orchestra, Danish Radio Symphony Orchestra, Seattle Symphony Orchestra, Houston Symphony Orchestra, Maggio Musicale Fiorentino o Akademie für Alte Musik de Berlín.

    Entre els seus projectes recents amb Les Arts Florissants figura un cicle de concerts dedicat a Carlo Gesualdo i enregistrat per Harmonia Mundi (Gramophone Award, Diapason d’Or, Choc de Classica); la Passió segons sant Joan de Bach; la sèrie “Bach, a Life in Music”, amb concerts a sales de gran prestigi, com la Philharmonie de París, Festival d’Ambronay i el Palau de la Música Catalana; The indian queen de Purcell; Partenope de Händel, així com també els Madrigals i la música sacra de Heinrich Schütz.

    Entre les seves properes actuacions destaca una nova producció de Platée dirigida per R. Villazón a la Semperoper de Dresden, la continuació del seu cicle de Cantates de Bach i Madrigals de Gesualdo, així com també programes entorn de la música de Purcell, o Orfeo et Euridice de Glück i The fairy queen de Purcell amb els joves premiats de Le Jardin des Voix.

  • Textos

    Johann Sebastian Bach
    Cantata "Himmelskönig, sei willkommen" BWV 182

    1. Sonata

    1. Sonata

    2. Chor
    Himmelskönig, sei willkommen,
    Laβ auch uns dein Zion sein!
    Komm herein,
    Du hast uns das Herz genommen.

    2. Cor
    Rei del Cel, sigues benvingut,
    fes que siguem la teva Sió!
    Vine, entra!
    Que ens has guanyat el cor.

    3. Rezitativ (basso)
    Siehe, ich komme, im Buch ist von mir geschrieben.
    Deinen Willen, mein Gott, tu ich gerne.

    3. Recitatiu (baix)
    Mira, ja vinc, està escrit sobre mi en el llibre;
    faré de bona gana el que tu vols, Déu meu.

    4. Arie (basso)
    Stakes Lieben,
    Das dich, groβer Gottessohn,
    Von dem Thron
    Deiner Herrlichkeit getrieben,
    Daβ du dich zum Heil der Welt
    Als ein Opfer fürgestellt,
    Daβ du dich mit Blut verschrieben.

    4. Ària (baix)
    Immens amor,
    amb què tu, l’august Fill de Déu,
    el tron deixares
    de la teva Glòria excelsa
    que per a la salvació del món,
    com a víctima immolada,
    vas escriure amb la teva sang sagrada.

    5. Arie (alto)
    Leget euch dem Heiland unter,
    Herzen, die ihr christlich seid!
    Tragt ein unbeflecktes Kleid
    Eures Glaubens ihm entgegen,
    Leib und Leben und Vermögen
    Sei dem könig jetzt geweiht.

    5. Ària (contralt)
    Davant el Salvador prosterneu-vos,
    els cors, que sou cristians!
    Aneu-lo a buscar amb l’hàbit immaculat
    de la vostra fe,
    que els cossos, vides i cabals,
    siguin, ja, consagrats al Rei.

    6. Arie (tenor)
    Jesu, laβ durch Wohl und Weh
    tMich auch mit dir ziehen!
    Schreit die Welt nur "Kreuzige!",
    So lass mich nicht fliehen,
    Herr, von deinem Kreuzpanier;
    Kron und Palmen find ich hier.

    6. Ària (tenor)
    Jesús, en el goig i en el dolor,
    deixa’m fer-te companyia!
    Si el món “crucifica’l” crida,
    no em deixis fugir, Senyor,
    del penó de la teva agonia;
    aquí hi trobaré corona i palmó.

    7. Choral
    Jesu, deine Passion
    Ist mir lauter Freude,
    Deine Wunden, Kron und Hohn
    Meines Herzens Weide;
    Meine Seel auf Rosen geht,
    Wenn ich dran gedenke,
    In dem Himmel eine Stätt
    Uns deswegen schenke.

    7. Coral
    Jesús, la teva passió
    és per a mi una joia plena,
    tes nafres, corona i afronts,
    tot el meu cor alimenten;
    ma ànima en roses descansa,
    perquè jo també he pensat,
    que dalt del cel una estança,
    ben segur que m’han guardat.

    8. Chor
    So lasset uns gehen in Salem der Freuden,
    Begleitet den König in Lieben und Leiden.
    Er gehet voran
    Und öffnet die Bahn.

    8. Cor
    Anem, doncs, cap al Salem de l’alegria,
    el Rei de l’amor i del dolor acompanyant,
    Ell ens va davant,
    tot obrint camí, tot fent via.

    Georg Philipp Telemann
    Cantata "Nun komm der Heiden Heiland" TWV 1:1178

    1. Chor und Rezitativ (alto)
    Nun komm, der Heiden Heiland,
    Der Jungfrauen Kind erkannt,
    Daβ sich wundert alle Welt,
    Gott solch Geburt ihm bestellt.

    1. Cor i Recitatiu (contralt)
    Vine ara, Salvador dels gentils,
    d’una Verge veritable fill,
    el món sencer es meravella,
    que Déu volgués per a ell tal naixença.

    Der Heiland ist gekommen,
    Hat unser armes Fleisch und Blut
    An sich genommen
    Und nimmet uns zu Blutsverwandten an.
    O allerhöchstes Gut,
    Was hast du nicht an uns getan?
    Was tust du nicht
    Noch täglich an den Deinen?
    Du kömmst und lässt dein Licht
    Mit vollem Segen scheinen.

    Ha vingut el Salvador,
    i la nostra carn i sang feble,
    per a ell mateix ha acceptat,
    i ens ha fet com germans seus.
    O tu, Suprema Bondat!
    Hi ha res que no ens hagis donat?
    Et falta encara fer-nos més,
    del que ja ens fas cada dia?
    Has vingut i has deixat la teva claror,
    lluint de benaurança a la baldor.

    2. Arie (sopran)
    Komm, Jesu, komm zu deiner Kirche
    Und gib ein selig neues Jahr!
    Befördre deines Namens Ehre,
    Erhalte die gesunde Lehre
    Und segne Kanzel und Altar!

    2. Ària (soprano)
    Vine, Jesús, vine a la teva Església,
    i dona’ns un venturós Any Nou!
    Estén la glòria del teu Nom,
    les sanes doctrines preserva,
    i beneeix l’altar i l’ambó!

    3. Rezitativ (basso)
    Siehe, ich stehe vor der Tür und klopfe an. So jemand
    meine Stimme hören wird und die Tür auftun, zu dem
    werde ich eingehen und das Abendmahl mit ihm halten
    und er mit mir.

    3. Recitatiu (baix)
    Mira que ja estic a la porta i truco.
    Si hi ha algú que senti la meva veu,
    i em ve a obrir, entraré a casa seva,
    i soparé amb ell i ell amb mi.

    4. Arie (tenore)
    Öffne dich, mein ganzes Herze,
    Jesus kömmt und ziehet ein.
    Bin ich doch nur Asch und Erde
    Will er mich doch nicht verschmähn,
    Seine Lust an mir zu sehn,
    Dass ich seine Wohnung werde.
    O wie selig werd ich sein!

    4. Ària (tenor)
    Obre’t, cor, de bat a bat,
    que Jesús hi pugui entrar.
    Mal que, sols soc pols i terra,
    Ell no em vol pas malmirar,
    puix fins i tot es deleja
    perquè jo sigui sa estança.
    O, quina gran benaurança!

    5. Chor
    Amen, amen!
    Komm, du schöne Freudenkrone, bleib nicht lange!
    Deiner wart ich mit Verlangen.

    5. Cor
    Amén, amén!
    Vine, bonica corona de la joia, no et facis esperar!
    No saps com et trobo a faltar.

    Johann Sebastian Bach
    Cantanta "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen", BWV 12

    1. Sinfonia

    1. Simfonia

    2. Coro
    Weinen, Klagen,
    Sorgen, Zagen,
    Angst und Not
    Sind der Christen Tränenbrot,
    Die das zeichen Jesu tragen.

    2. Cor
    Planys, gemegors,
    angoixes, basarda,
    desassossecs i pena
    són dels cristians el pa de llàgrimes,
    dels qui porten el senyal de Jesús.

    3. Rezitativ (alto)
    Wir müssen durch viel Trübsal
    in das Reich Gottes eingehen.

    3. Recitatiu (contralt)
    Cal que passem molts sofriments per arribar al Regne de Déu.

    4. Arie (alt)
    Kreuz und Krone sind verbunden,
    Kampf und Kleinod sind vereint.
    Christen haben alle Stunden
    Ihre Qual und ihren Feind,
    Doch ihr Trost sind Christi Wunden.

    4. Ària (contralt)
    La creu i la corona van plegades,
    esforç i tresor van units.
    Els cristians tenen a tota hora,
    llur sacrifici i llurs enemics,
    però, el seu consol són les llagues de Crist.

    5. Aria (basso)
    Ich folge Christo nach,
    Von ihm will ich nicht lassen
    Im wohl und Ungermach,
    Im Leben und Erblassen.
    Ich küsse Christi Schmach,
    Ich will sein Kreuz umfassen.
    Ich folge Christo nach,
    Von ihm will ich nicht lassen.

    5. Ària (baix)
    Jo vaig seguint Crist,
    d’ell no em vull separar,
    en bonança, adversitat,
    en la vida i l’agonia.
    Beso Crist ultratjat,
    sa creu abraçar voldria.
    Jo vaig seguint Crist,
    d’ell no em vull separar.

    6. Aria (tenore)
    Sei getreu, alle Pein
    Wird doch nur ein Kleines sein.
    Nach dem Regen
    Blüht der Segen,
    Alles Wetter geht vorbei.
    Sei getreu, sei getreu!

    6. Ària (tenor)
    Sigues fidel, tots els sofriments,
    seran sotileses, no res més.
    Després de la pluja,
    floreix la bonança,
    tot mal temps és temporer.
    Sigues fidel, sigues fidel!

    7. Choral
    Was Gott tut, das ist wohlgetan
    Dabei will ich verbleiben,
    Es mag mich auf die rauhe Bahn
    Not, Tod und Elend treiben,
    So wird Gott mich
    Ganz väterlich
    In seinen Armen halten:
    Drum lass ich ihn nur walten.

    7. Coral
    El que Déu fa, està ben fet,
    per ço, amb ell jo vull romandre,
    potser faci un camí rost
    d’estretor, pobresa i mort,
    emperò jo sé que Déu,
    de tot en tot, com un pare,
    braços oberts em rebrà:
    doncs em poso en bones mans.

    Johann Sebastian Bach
    Cantata "Nun kommj der Heiden Heiland", BWV 61

    1. Chor
    Nun komm, der Heiden Heiland,
    Der Jungfrauen Kind erkannt,
    des sich wundert alle Welt,
    Gott solch Geburt ihm bestellt.

    1. Cor
    Vine ara, Salvador dels gentils,
    d’una Verge veritable fill,
    el món sencer es meravella,
    que Déu volgués per a ell tal naixença

    2. Rezitativ (tenore)
    Der Heiland ist gekommen,
    Hat unser armes Fleisch und Blut
    An sich genommen
    Und nimmet uns zu Blutsverwandten an.
    O allerhöchstes Gut,
    Was hast du nicht an uns getan?
    Was tust du nicht
    Noch täglich an den Deinen?
    Du kömmst und lässt dein Licht
    Mit vollem Segen scheinen.

    2. Recitatiu (tenor)
    Ha vingut el Salvador,
    i la nostra carn i sang feble,
    per a ell mateix ha acceptat,
    i ens ha fet com germans seus.
    O tu, Suprema Bondat!
    Hi ha res que no ens hagis donat?
    Et falta encara fer-nos més,
    del que ja ens fas cada dia?
    Has vingut i has deixat la teva claror,
    lluint de benaurança a la baldor.

    3. Arie (tenore)
    Komm, Jesu, komm zu deiner Kirche
    Und gib ein selig neues Jahr!
    Befördre deines Namens Ehre,
    Erhalte die gesunde Lehre
    Und segne Kanzel und Altar!

    3. Ària (tenor)
    Vine, Jesús, vine a la teva Església,
    i dona’ns un venturós Any Nou!
    Estén la glòria del teu Nom,
    les sanes doctrines preserva,
    i beneeix l’altar i l’ambó!

    4. Rezitativ (basso)
    Siehe, ich stehe vor der Tür und klopfe an.
    So jemand meine Stimme hören wird und 
    die Tür auftun, zu dem werde ich eingehen
    und das Abendmahl mit ihm halten
    und er mit mir.

    4. Recitatiu (baix)
    Mira que ja estic a la porta i truco.
    Si hi ha algú que senti la meva veu,
    i em ve a obrir, entraré a casa seva,
    i soparé amb ell i ell amb mi.

    5. Arie (soprano)
    Öffne dich, mein ganzes Herze,
    Jesus kömmt und ziehet ein.
    Bin ich gleich nur Staub und Erde
    Will er mich doch nicht verschmähn,
    Seine Lust an mir zu sehn,
    Dass ich seine Wohnung werde.
    O wie selig werd ich sein!

    5. Ària (soprano)
    Obre’t, cor, de bat a bat,
    que Jesús hi pugui entrar.
    Mal que, sols soc pols i terra,
    Ell no em vol pas malmirar,
    puix fins i tot es deleja
    perquè jo sigui sa estança.
    O, quina gran benaurança!

    6. Choral
    Amen, amen!
    Komm, du schöne Freudenkrone,
    bleib nicht lange!
    Deiner wart ich mit Verlangen.

    6. Coral
    Amén, amén!
    Vine, bonica corona de la joia,
    no et facis esperar!
    No saps com et trobo a faltar.

    Traducció al català d’Antoni Sàbat i Aguilera

  • Formació

    LES ARTS FLORISSANTS

    Paul Agnew, direcció
    Miriam Allan, soprano
    Maarten Engeltjes*, contratenor 
    Thomas Hobbs, tenor
    Edward Grint, baix

    COR DE LES ARTS FLORISSANTS

    Soprano
    Violaine Le Chenadec 

    Contralt
    Nicolas Kuntzelmann 

    Tenor 
    Benoît Rameau 

    Baix
    Anicet Castel 

    ORQUESTRA DE LES ARTS FLORISSANTS

    Violins
    Tami Troman, premier violon 
    Liv Heym 

    Violes
    Galina Zinchenko 
    Simon Heyerick 

    Violoncels
    Félix Knecht* 

    Contrabaix
    Thomas de Pierrefeu* 

    Flauta de bec, fagot
    Anaïs Ramage 

    Oboé
    Neven Lesage 

    Órgue
    Florian Carré* 

    Llaüt
    Diego Salamanca* 

    *Baix continuo

  • També et pot interessar...

    Palau Òpera
    Dimarts, 30.05.23 – 19 h
    Sala de Concerts

    Arianna Venditelli, soprano
    Delphine Galou, mezzosoprano
    Sophie Rennert, mezzosoprano
    Marina de Liso, mezzosoprano
    Filippo Mineccia, contratenor
    Bruno Taddia, baríton
    Accademia Bizantia
    Ottavio Dantone, director

    A. Vivaldi: IlTamerlano o Bajazet (versió concert)
    Llibret d’Agostino Piovene

    Preus: de 25 a 70 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex