• Attacca Quartet
    —De Haydn a Shaw

    Palau Fronteres

    Dilluns, 17 d'abril de 2023 – 20 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Attacca Quartet:

    Amy Schroeder, violí
    Domenic Salerni, violí
    Nathan Schram, viola
    Andrew Yee, violoncel


    I

    Philip Glass (1937)
    Quartet núm. 3 “Mishima”

    I. 1957 Award Montage
    II. November 25-Ichicaya
    III. 1934-Grandmother and Kimitake
    IV. 1962-Body Building
    V. Blood Oath
    VI. Mishima/Closing

     

    F. J. Haydn (1732 - 1809)
    Quartet núm. 2, en Fa Major, op. 77 

    Allegro moderato
    Adagio
    Menuetto-Trio
    Finale

     

    II   

    Caroline Shaw (1982)
    Entr’acte             

     

    Maurice Ravel (1875-1937)
    Quartet en Fa major

    Allegro Moderato. Très doux
    Assez vif. Très rytmé
    Très lent
    Vif et agité

    Durada aproximada del concert: Primera part, 45 minunts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts.

    #novacreació #nousformats

  • Poema

    mudances

    canviar de casa, abandonar
    trossos de sentit en una
    arquitectura, desendreçar
    l’ara, fer de l’instant
    memòria, fer un tall precís
    entre el desig i
    l’abast, pensar la mà,
    no desplegar-la sobre el cos
    altre, desterrar uns
    fonaments, ofegar una
    llum, altre enllà de la nosa.

    cloure, i de nou.

    Eduard Escoffet
    El terra i el cel (LaBreu Edicions, 2013)

  • 20230313 Palau 100 T23-24 DESKTOP
  • Comentari

    Tot un viatge a través de la història del quartet de corda és el programa que ens proposen els darrers guanyadors del Grammy a la millor interpretació de música de cambra. De Haydn a Shaw, de Glass a Ravel, l’audició d’avui esdevé també una invitació a la descoberta de les pulsions secretes que bateguen darrere la gènesi d’una obra musical, com la que inspirà Caroline Shaw per escriure el seu Entr’acte, després d’escoltar el Quartet, op. 77 núm. 2 de Haydn, la creació del qual, per la seva banda, ens ha deixat incògnites sense resoldre.

    No és el cas, però, del Quartet núm. 3 de Philip Glass, extret de la banda sonora que el compositor va escriure el 1985 per a la pel·lícula Mishima de Paul Schroeder. Al film, que retrata la vida de l’escriptor japonès Yukio Mishima, Glass va utilitzar tres instrumentacions diferents; entre les quals el quartet de corda per il·lustrar les escenes d’infantesa. D’aquí va néixer aquest Quartet, dividit en sis moviments, cadascun associat a un esdeveniment de la vida de Mishima. Amb el vocabulari habitual del compositor, se’ns presenta com un treball atmosfèric, sovint melancòlic i nostàlgic, però també alegre i despreocupat, com la infantesa mateixa.

    El 1799, el veritable pare del gènere, Franz Joseph Haydn, va escriure els dos primers Quartets, d’una sèrie de sis, encarregada pel príncep Joseph Lobkowitz. Però la feina mai es va completar, llevat d’un tercer Quartet, incomplet, que finalment es catalogà com l’opus 103. Es desconeixen les raons per les quals Haydn va interrompre el treball: si fou per centrar-se en altres obres o bé, com s’especula, pel fet que el 1801 Beethoven publicà els seus primers Quartets, op. 18, també dedicats a Lobkowitz i tot un desafiament a la seva supremacia en el gènere. Fos com fos, els opus 77 representen un magnífic treball de maduresa i, el número 2, en concret, una obra mestra, dins la qual sobresurt el meravellós segon moviment, el “Menuetto”, de gran flexibilitat rítmica i marcat contrast.

    Precisament va ser aquesta característica la que va colpir, dos segles després, la compositora Caroline Shaw, i la va empènyer a concebre Entr’acte. “M’agrada la forma en què algunes músiques et porten, de sobte, a l’altre costat del mirall d’Alícia, en una espècie de transició absurda, subtil i colorista”, va dir l’autora, que al seu torn també porta a la seva obra aquests contrastos i canvis als seus extrems màxims. El concert es tanca amb l’única contribució de Maurice Ravel al gènere. Estrenat el 5 de març de 1904 i dedicat a Fauré, aquesta obra juvenil manté certes semblances amb l’impressionista i predictiu Quartet de corda de Debussy, però amb un cert retorn a les formes tradicionals, a més d’un extraordinari domini tècnic.

    Ana María Dávila, periodista musical.

  • 20230411 Anunci Generic DESKTOP
  • Biografia

    Attacca Quartet

    20230417 web attacca quartet

    Ha guanyat el premi Grammy i, segons «The Nation», “viu el present estèticament i sense rebutjar les virtuts del passat musical”. Aquesta destresa per traslladar-se des de la música del repertori del segle XVIII al del segle XXI és el que l’ha convertit en un dels grups de cambra més versàtils i destacats del panorama actual, un quartet per als temps moderns.

    Els membres de l’Attacca Quartet han recorregut tota l’extensió dels Estats Units, on cal destacar darrerament concerts al White Lights Festival i al Miller Theatre del Lincoln Center, tots dos amb la participació de la compositora Caroline Shaw; a la Phillips Collection, on tornen aquesta temporada, al Chamber Music de Detroit, Red Bank Chamber Music Society, Chamber Music d’Austin, Museo Isabella Stewart Gardner de Boston i al Festival de Quartets de Corda de Banff. La seva agenda, inclou així mateix actuacions a Dumbarton Oaks i Festival d’Ojai.

    L’Attacca Quartet ha estat quartet resident del Metropolitan Museum of Art, i també de la Texas School de la State University of Texas. Igualment, ha actuat com a quartet de corda resident graduat de la Juilliard School, on va estrenar la pel·lícula Plan and elevation, amb música del mateix nom, de Caroline Shaw.

    Més enllà dels Estats Units, destaquen també les seves actuacions recents que inclouen el debut al Kings Place de Londres i al Vertavo Haydn Festival a Oslo, així com actuacions a la Konserthus de Göteborg, MITO Septembre Festival a Itàlia i a la Sociedad Filarmónica de Bilbao.

    El 2022 novament va fer un gira per Europa i l’Amèrica Llatina, amb concerts a la Biennal Strijkkwartet d’Amsterdam, Festival de Corda de Tardor de Praga, Thüringer Bachwochen, Sala São Paulo al Brasil, Fundación Beethoven a Xile, Teatro Nacional de Panamà, Sociedad Filarmónica de Lima i Teatro Mayor Julio Santo Domingo a Bogotà.

    Durant la darrera temporada l’Attacca Quartet va explorar nou formats digitals, tot participant i produint una sèrie de concerts filmats i retransmesos pel Festival Internacional de Quartets de Corda del Banff Center, IlluminArts, Miller Theatre, Duke Performances, Austin Chamber Music Center i també un primer compromís digital per a l’Orquestra Filharmònica de Szczecin.

    L’Attacca Quartet està representat a l’Amèrica Llatina, Espanya i Portugal per Halac Artists i Meluk Kulturmanagement en col·laboració amb PolyArts.

  • També et pot interessar...

    Palau Bach
    Dimecres, 26.04.23 - 20 h
    Petit Palau

    Benjamin Alard, clavecí

    J. S. Bach: Fantasia cromàtica i fuga en Re menor, BWV 903
    J. S. Bach: El clavecí ben temperat (extractes dels llibres I i II): BWV 848, 849, 853, 858, 863, 872, 873, 874, 875, 890, 891, 892, 893 i 886
    J. S. Bach: “Contrapunt XI”, de L’art de la fuga, BWV 1080

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex