• Trio Pedrell
    —Pedrell, Gerhard i Mendelssohn

    Petit Palau Cambra

    Dilluns, 14 de novembre de 2022 – 20 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • ICEC
    • Diputació de Barcelona

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Trio Pedrell

    Christian Torres, violí
    Òscar Alabau, violoncel
    Jordi Humet, piano


    Felip Pedrell (1841-1922)
    Nocturns op. 55

    Andante poco lento                                                                                         

    Robert Gerhard (1896-1970)
    Trio núm. 2 en La bemoll major

    Moderé
    Très calme
    Vif

     

    (Pausa tècnica breu)

     

    Felix Mendelssohn (1809-1947)
    Trio núm. 1 en re menor, op. 49

    Molto allegro ed agitato
    Andante con moto tranquillo
    Scherzo: Leggiero e vivace

     

    Felip Pedrell
    Nocturns op. 55

    Lento                                                    

    Durada del concert: 80 minuts sense pausa

    #clàssics #patrimonicatalà #jovestalents

  • Poema

    Regal

    un poema pot contenir
    el sentit total del món.

    aquest poema conté
    un dibuix fugaç
    creat per uns núvols.

    la capsa és vermella,
    el títol n’és el llaç.

    obro mans i ulls.
    abandono el text

    Eduard Escoffet
    El terra i el cel (LaBreu edicions, 2013)

  • Comentari

    Tres grans personalitats musicals

    La relació establerta, al llarg de la història, entre mestres i deixebles és una de les temàtiques més apassionants de la historiografia musical. Perquè, precisament, del contacte i de la influència recíproques és com s’arriben a forjar grans personalitats musicals com les que avui ens presenta el Trio Pedrell amb un programa format per obres de Felix Mendelssohn-Bartholdy, Felip Pedrell i Robert Gerhard.

    Si bé a Gerhard li agradava de dir que va ser deixeble de Pedrell fins a la seva mort, el 19 d’agost de 1922, la veritat és que només ho va ser, aproximadament, fins a l’any 1920. A partir d’aleshores el seu contacte es va limitar a trobades esporàdiques i a demandes o consultes puntuals amb el mestre. Això significa que quan Gerhard va veure estrenat el seu Trio núm. 2, en La bemoll major, el 2 de març de 1922 al Palau de la Música Catalana, el compositor vallenc ja estava sumit en un altre moment vital i creatiu poc proper al d’aquesta obra cambrística, publicada per Editions Maurice Sénart el 1921. Compost, entre el novembre del 1918 i finals de l’any següent i també poc temps després de l’estrena del Trio núm. 1, en Si major al mateix Palau, aquest segon trio és clarament deutor del Trio en La menor (1915) de Maurice Ravel (1875-1937) que Gerhard va poder conèixer i estudiar a través de la primera edició de Durand et Cie. De la mateixa manera que Ravel va voler dedicar aquest Trio en La menor al seu professor de contrapunt André Gedalge (1856-1926), Gerhard va decidir fer el mateix amb Pedrell amb una composició on la presència, precisament, de recursos provinents de l’anomenat impressionisme francès i molt especialment de Ravel és més que evident.

    Pocs mesos després de l’estrena d’aquest segon Trio gerhardià, Felip Pedrell moria a Barcelona als vuitanta-un anys. Des d’aquell moment s’iniciava un intens procés de reivindicació d’aquest gegant de la música catalana i hispànica que encara no és acabat i que ha viscut diferents capítols. Alguns de protagonitzats pel mateix Gerhard: l’any 1941, en el centenari del naixement del seu mestre, amb la composició d’obres com la Simfonia Homenatge a Pedrell o el Cancionero Pedrell. O d’altres encara en actiu, com la commemoració enguany del centenari de la seva mort, de la qual el concert d’avui es pot considerar una mostra per part d’una formació que va decidir adoptar el nom del mestre tortosí i enregistrar-ne els seus Nocturns, op. 55, una obra de filiació clarament romàntica.

    És la mateixa filiació que trobem en una de les obres cabdals del catàleg cambrístic de Felix Mendelssohn com és el seu Trio núm. 1, en Re menor, op. 49. Estrenat l’1 de febrer de 1840 a la Gewandhaus de Leipzig per una formació integrada per Ferdinand David (violí), Franz Karl Witmann (violoncel) i el propi Mendelssohn (piano), els més grans elogis van venir de part d’una ànima romàntica com Robert Schumann, que no va dubtar a definir-lo com “el Trio mestre del nostre temps i que farà les delícies de les generacions futures”. Em sembla que el compositor de Zwickau no anava pas errat en absolut.

    Oriol Pérez i Treviño, musicòleg i assagista

  • 20220428 Anunci Palau100 T2223 DESKTOP
  • Biografia

    Trio Pedrell

    TRIO PEDRELL (c)Andrej Grilc

    © Andrej Grilc

    Els membres del Trio Pedrell es van conèixer a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i el 2012 van crear aquesta formació amb què des de llavors han dut a terme un treball constant d’aprofundiment en el repertori per a trio amb piano, sempre amb l’objectiu compartit de presentar la música del passat al públic d’avui oferint-ne una lectura contemporània, honesta i apassionada.

    Es van formar com a conjunt al Màster de Música de Cambra a la Hochschule für Musik, Theater und Medien de Hannover, amb el professor Markus Becker, i paral·lelament han rebut consells i classes magistrals de professors com Jonathan Brown, Luis Fernando Pérez, Natalia Prischepenko, Ralf Gothóni, Claudio Martínez Mehner, Vera Martínez Mehner, Kennedy Moretti, Pierre Réach, Wayne-Foster Schmidt, Albel Tomàs o Arnau Tomàs.

    Han participat en un gran nombre de concursos nacionals i internacionals i van ser premiats al 24è Concurs Internacional Paper de Música de Capellades, 13è Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra, IV Concurso Internacional de Música de Cámara Antón García Abril, 9è Concurs Internacional de Cambra de les Corts, el concurs Mi Primer Auditorio de la Fundación Più Mosso i a l’International Chamber Music Competition Pinerolo e Torino Città Metropolitana.

    El seu repertori inclou autors des del Classicisme fins a estrena d’obres actuals. El seu primer disc, Arrels, va rebre el Premi Enderrock 2018 de la crítica com a millor àlbum de clàssica.

    Ha actuat a L’Auditori, Palau de la Música Catalana, Auditorio Nacional de Madrid i també ha estat convidat a oferir concerts arreu d’Espanya, Alemanya i la Xina.

    Actualment està format per Christian Torres (violí), Òscar Alabau (violoncel) i Jordi Humet (piano).

  • També et pot interessar...

    Palau Cambra
    30.11.22 - 20 h
    Sala de Concerts

    Berg, Ravel, Widmann, Carter i Messiaen

    Isabelle Faust, violí
    Jean-Guihen Queyras, violoncel
    Jörg Widmann, clarinet
    Pierre-Laurent Aimard, piano

    A. Berg: Quatre peces per a clarinet i piano, op. 5
    M. Ravel: Sonata per a violí i violoncel
    J. Widmann: Fantasia per a clarinet sol
    E. Carter: Epigrames per a violí, violoncel i piano
    O. Messiaen: Quartet per a la fi dels temps

    Preu: 35 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex