- Cosmos Quartet—Webern, Schumann i Schubert
Petit Palau Cambra
Dimecres, 2 de novembre de 2022 – 20 h
Petit Palau
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Cosmos Quartet:
Helena Satué, violí I
Bernat Prat, violí II
Lara Fernández, viola
Oriol Prat, violoncelI
Anton Webern (1883-1945)
Cinc moviments per a quartet de corda, op. 5Heftig bewegt
Sehr langsam
Sehr lebhaft
Sehr langsam
In zarter BewegungRobert Schumann (1810-1856)
Quartet de corda op. 41/1Introduzione. Andante espressivo - Allegro
Scherzo. Presto
Adagio
PrestoII
Franz Schubert (1797-1828)
Quartet de corda, D. 804, “Rosamunde”Allegro ma non troppo
Andante
Menuetto. Allegretto - Trio
Allegro moderatoDurada aproximada del concert:
Primera part, 40 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 30 minuts.Concert enregistrat per Catalunya Música
#clàssics #jovestalents
Poema
regal
un poema pot contenir
el sentit total del món.
aquest poema conté
un dibuix fugaç
creat per uns núvols.
la capsa és vermella,
el títol n’és el llaç.
obro mans i ulls.
abandono el text
Eduard Escoffet
El terra i el cel (LaBreu edicions, 2013)Comentari
Músiques redemptores
El repertori que es tria per a un concert important és sempre indicatiu de l’estat de forma, la maduresa, la projecció i l’ambició de qui el tria. El Quartet Cosmos, a qui seguim enlluernats des de fa uns quants anys, és una d’aquelles formacions que, tot i la seva excel·lència, no para de créixer i de madurar, amb l’ambició lluminosa de la joventut dels seus membres i la consistència sòlida d’un treball tenaç, constant i ben fet.
I per a aquest concert han triat un repertori d’altíssima volada, d’or massís, d’aquells que, quan es proposen, tothom es mira de reüll i en silenci. L’exigència d’aquestes obres no és només tècnica o virtuosística (que també, i molt): és de concepció, de coherència estructural, de síntesi. I ho podrem comprovar de seguida en aquesta mena de bomba comprimida de música que són els Cinc moviments per a quartet de corda, op. 5 d’Anton Webern, una obra que, tot i no depassar els deu minuts, és d’una concentració extrema i d’una gran densitat: cada frase està farcida d’indicacions, i el ventall dinàmic, agògic i tímbric és amplíssim. Webern la va compondre l’any 1909, quan tenia vint-i-sis anys (a l’ombra del seu gran mestre Schönberg); es tracta de la seva primera obra instrumental alliberada del sistema tonal, i amb aquest esperit aforístic que va explotar en totes les obres posteriors: dir molt a través de poc; una mena de haiku sonor.
També és un repte seriós fer la lectura adequada del primer quartet de l’Opus 41 de Schumann, on trobem la llegendària bipolaritat del seu geni creador, que ell mateix va explicar: “La meva personalitat viva, dinàmica, alegre, és Florestan... Eusebius representa el meu aspecte somiador, nostàlgic”. En aquest quartet, una autèntica foguerada creativa escrita en només sis dies (entre el 2 i el 8 de juny de 1842), trobem l’esperit dels dos alter ego de l’autor, expressats amb vehemència, entusiasme o dolçor, i a través d’un desenvolupament tonal extravagant i inusual, que ens fa ballar de La menor a Fa major contínuament: música simptomàtica, reflex de la complexa personalitat del creador.
Aquest i els altres dos quartets de l’Opus 41 són un homenatge als clàssics del gènere (especialment Beethoven), estan dedicats al seu admirat Mendelssohn (que en sentir aquest primer quartet va escriure que “li havia agradat de manera absolutament extraordinària”) i van ser el regal per al vint-i-tresè aniversari de la seva estimada esposa, Clara (el 13 de setembre), poques setmanes abans de l’estrena pública a la Gewandhaus de Leipzig, a càrrec del quartet liderat per Ferdinand David. Després d’aquesta genial erupció de l’Opus 41, Schumann mai més va compondre cap altre quartet de corda.
I l’aparent contenció i elegància del Quartet en La menor, D. 804 de Schubert també ha de contenir aquella inquietud premonitòria, aquell presagi sinistre que devia corcar l’ànim de l’autor, un jovenot de vint-i-set anys, incòmode en un món hostil, castigat per una malaltia humiliant –la sífilis– i flirtejant amb la depressió. Però la creació musical era balsàmica per a Schubert, pura redempció, un exorcisme: aquest és el primer de tres Quartets monumentals, els últims de la seva producció, autèntics diaris íntims sonors que anuncien les grans creacions simfòniques de l’etapa final.
El sobrenom de Rosamunde li ve per l’ús que Schubert fa, a l’“Andante”, del tema del tercer entreacte de la música incidental per al ballet Rosamunde, escrita pocs mesos abans, i que és l’eix de tot el moviment. Schubert també recicla la melodia d’un lied seu, compost cinc anys enrere sobre un poema de Schiller, Els déus grecs, com a tema del “Menuetto”: a la cançó, s’hi formula repetidament una pregunta angoixant, “Bellesa del món, on ets?”, que al Quartet es respon amb una profunda tristesa que esclata amb un xiscle violent del primer violí. L’optimisme de l’“Allegro” final, però, sembla buscar la reconciliació amb el món, i nous horitzons creatius: aquest és l’únic Quartet de Schubert que va ser publicat en vida seva, i quan va ser estrenat al Musikverein de Viena, el 14 de març de 1824, va ser molt ben acollit. Va ser un miratge.
Xavier Chavarria, musicòleg i crític musical
Biografia
Biografia
Cosmos Quartet
Helena Satué, violí I
Bernat Prat, violí II
Lara Fernández, viola
Oriol Prat, violoncel“El Cosmos Quartet se eleva a las alturas”, Luis Gago («El País»)
El Cosmos Quartet neix el 2014 de l’amistat i complicitat de quatre músics amb l’objectiu de descobrir i aprofundir l’extens i fascinant repertori per a quartet de corda.
Cadascun dels membres ha mantingut trajectòries internacionals en l’àmbit de solista, músic de cambra i orquestral, en què han treballat amb professors i en escoles a París, Ginebra, Colònia, Stuttgart, Basilea i Berlín.
El quartet ha rebut classes i consells dels professors Rainer Schmidt, Hatto Beyerle, Johannes Meissl, Alfred Brendel, Miguel da Silva, Jonathan Brown, Anita Mitterer, Krzysztof Chorzelski i Patrick Judt, entre d’altres.
Malgrat la seva joventut, el Cosmos Quartet ha aconseguit un ampli reconeixement i ha obtingut el primer premi de l’Irene Steels-Wilsing Foundation Competition 2018 de Heidelberg, el primer premi del 13è Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra (2018) a Terrassa i el tercer premi del Carl Nielsen International Chamber Music Competition 2015 de Copenhaguen.
L’abril del 2019 va ser seleccionat al costat del pianista Igor Levit per tocar a la gala del prestigiós Premi de Música de Heidelberg atorgat a John Gilhooly, director del Wigmore Hall i la Royal Philharmonic Society.
Des del 2021 i durant tres anys, és quartet resident del Palau de la Música Catalana, on ha interpretat les integrals d’obres per a quartet d’Anton Webern, Robert Schumann i Johannes Brahms, juntament amb altres obres. El quartet també manté una constant relació amb el Centro Nacional de Difusión Musical, que l’ha presentat en dues ocasions al prestigiós cicle Liceo de Cámara. També ha rebut la invitació del Quartet Casals per participar en les dues Biennals de Quartet celebrades a l’Auditori de Barcelona.
La temporada actual ha protagonitzat el concert inaugural de la temporada La Filarmónica a la sala gran de l’Auditorio Nacional de Madrid i tornarà a la Schubertíada amb dos concerts. També ha debutat al Festival de Granada. Així mateix, ha actuat de gira per Alemanya i Portugal.
El grup ha estat convidat a participar al Streichquartettfest de Heidelberg, en diverses ocasions a l’Auditori de Barcelona i a la Schubertíada de Vilabertran, a la Quinzena Musical de Sant Sebastià, Temporada Ibercamera a l’Auditori de Girona, Festival van Vlaanderen a Gant (Bèlgica), Festival Música Sud a Motril, Festival Pau Casals, Festival de Torroella de Montgrí i East Neuk Festival a Escòcia. Des de la seva creació ha actuat al Wigmore Hall de Londres, Auditori Miguel Delibes de Valladolid, Fundación Juan March de Madrid i la sala ORF Kulturhaus de Viena, entre d’altres.
El maig del 2019 va publicar el seu primer registre discogràfic amb l’editorial Seed, que inclou Quartets de Joseph Haydn, Johannes Brahms i Raquel García-Tomás. El 2023, també amb Seed Music, van publicar el segon àlbum amb obres de Beethoven, Brahms i Octavi Rumbau, i aquest 2024 publicaran un tercer registre completant la gravació de la integral de quartets de corda de Brahms.
El Cosmos Quartet toca amb quatre instruments del lutier barceloní David Bagué.
També et pot interessar...
Palau Cambra
Dimecres, 30.11.22 – 20 h
Sala de ConcertsBerg, Ravel, Widmann, Carter i Messiaen
Isabelle Faust, violí
Jean-Guihen Queyras, violoncel
Jörg Widmann, clarinet
Pierre-Laurent Aimard, pianoA. Berg: Quatre peces per a clarinet i piano, op. 5
M. Ravel: Sonata per a violí i violoncel
J. Widmann: Fantasia per a clarinet sol
E. Carter: Epigrames per a violí, violoncel i piano
O. Messiaen: Quartet per a la fi dels tempsPreu: 35 €
Col·laboradors
AENA – Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
- Cosmos Quartet—Webern, Schumann i Schubert
Petit Palau Cambra
Dimecres, 2 de novembre de 2022 – 20 h
Petit Palau
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Cosmos Quartet:
Helena Satué, violí I
Bernat Prat, violí II
Lara Fernández, viola
Oriol Prat, violoncelI
Anton Webern (1883-1945)
Cinc moviments per a quartet de corda, op. 5Heftig bewegt
Sehr langsam
Sehr lebhaft
Sehr langsam
In zarter BewegungRobert Schumann (1810-1856)
Quartet de corda op. 41/1Introduzione. Andante espressivo - Allegro
Scherzo. Presto
Adagio
PrestoII
Franz Schubert (1797-1828)
Quartet de corda, D. 804, “Rosamunde”Allegro ma non troppo
Andante
Menuetto. Allegretto - Trio
Allegro moderatoDurada aproximada del concert:
Primera part, 40 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 30 minuts.Concert enregistrat per Catalunya Música
#clàssics #jovestalents
Poema
regal
un poema pot contenir
el sentit total del món.
aquest poema conté
un dibuix fugaç
creat per uns núvols.
la capsa és vermella,
el títol n’és el llaç.
obro mans i ulls.
abandono el text
Eduard Escoffet
El terra i el cel (LaBreu edicions, 2013)Comentari
Músiques redemptores
El repertori que es tria per a un concert important és sempre indicatiu de l’estat de forma, la maduresa, la projecció i l’ambició de qui el tria. El Quartet Cosmos, a qui seguim enlluernats des de fa uns quants anys, és una d’aquelles formacions que, tot i la seva excel·lència, no para de créixer i de madurar, amb l’ambició lluminosa de la joventut dels seus membres i la consistència sòlida d’un treball tenaç, constant i ben fet.
I per a aquest concert han triat un repertori d’altíssima volada, d’or massís, d’aquells que, quan es proposen, tothom es mira de reüll i en silenci. L’exigència d’aquestes obres no és només tècnica o virtuosística (que també, i molt): és de concepció, de coherència estructural, de síntesi. I ho podrem comprovar de seguida en aquesta mena de bomba comprimida de música que són els Cinc moviments per a quartet de corda, op. 5 d’Anton Webern, una obra que, tot i no depassar els deu minuts, és d’una concentració extrema i d’una gran densitat: cada frase està farcida d’indicacions, i el ventall dinàmic, agògic i tímbric és amplíssim. Webern la va compondre l’any 1909, quan tenia vint-i-sis anys (a l’ombra del seu gran mestre Schönberg); es tracta de la seva primera obra instrumental alliberada del sistema tonal, i amb aquest esperit aforístic que va explotar en totes les obres posteriors: dir molt a través de poc; una mena de haiku sonor.
També és un repte seriós fer la lectura adequada del primer quartet de l’Opus 41 de Schumann, on trobem la llegendària bipolaritat del seu geni creador, que ell mateix va explicar: “La meva personalitat viva, dinàmica, alegre, és Florestan... Eusebius representa el meu aspecte somiador, nostàlgic”. En aquest quartet, una autèntica foguerada creativa escrita en només sis dies (entre el 2 i el 8 de juny de 1842), trobem l’esperit dels dos alter ego de l’autor, expressats amb vehemència, entusiasme o dolçor, i a través d’un desenvolupament tonal extravagant i inusual, que ens fa ballar de La menor a Fa major contínuament: música simptomàtica, reflex de la complexa personalitat del creador.
Aquest i els altres dos quartets de l’Opus 41 són un homenatge als clàssics del gènere (especialment Beethoven), estan dedicats al seu admirat Mendelssohn (que en sentir aquest primer quartet va escriure que “li havia agradat de manera absolutament extraordinària”) i van ser el regal per al vint-i-tresè aniversari de la seva estimada esposa, Clara (el 13 de setembre), poques setmanes abans de l’estrena pública a la Gewandhaus de Leipzig, a càrrec del quartet liderat per Ferdinand David. Després d’aquesta genial erupció de l’Opus 41, Schumann mai més va compondre cap altre quartet de corda.
I l’aparent contenció i elegància del Quartet en La menor, D. 804 de Schubert també ha de contenir aquella inquietud premonitòria, aquell presagi sinistre que devia corcar l’ànim de l’autor, un jovenot de vint-i-set anys, incòmode en un món hostil, castigat per una malaltia humiliant –la sífilis– i flirtejant amb la depressió. Però la creació musical era balsàmica per a Schubert, pura redempció, un exorcisme: aquest és el primer de tres Quartets monumentals, els últims de la seva producció, autèntics diaris íntims sonors que anuncien les grans creacions simfòniques de l’etapa final.
El sobrenom de Rosamunde li ve per l’ús que Schubert fa, a l’“Andante”, del tema del tercer entreacte de la música incidental per al ballet Rosamunde, escrita pocs mesos abans, i que és l’eix de tot el moviment. Schubert també recicla la melodia d’un lied seu, compost cinc anys enrere sobre un poema de Schiller, Els déus grecs, com a tema del “Menuetto”: a la cançó, s’hi formula repetidament una pregunta angoixant, “Bellesa del món, on ets?”, que al Quartet es respon amb una profunda tristesa que esclata amb un xiscle violent del primer violí. L’optimisme de l’“Allegro” final, però, sembla buscar la reconciliació amb el món, i nous horitzons creatius: aquest és l’únic Quartet de Schubert que va ser publicat en vida seva, i quan va ser estrenat al Musikverein de Viena, el 14 de març de 1824, va ser molt ben acollit. Va ser un miratge.
Xavier Chavarria, musicòleg i crític musical
Biografia
Cosmos Quartet
Helena Satué, violí I
Bernat Prat, violí II
Lara Fernández, viola
Oriol Prat, violoncel“El Cosmos Quartet se eleva a las alturas”, Luis Gago («El País»)
El Cosmos Quartet neix el 2014 de l’amistat i complicitat de quatre músics amb l’objectiu de descobrir i aprofundir l’extens i fascinant repertori per a quartet de corda.
Cadascun dels membres ha mantingut trajectòries internacionals en l’àmbit de solista, músic de cambra i orquestral, en què han treballat amb professors i en escoles a París, Ginebra, Colònia, Stuttgart, Basilea i Berlín.
El quartet ha rebut classes i consells dels professors Rainer Schmidt, Hatto Beyerle, Johannes Meissl, Alfred Brendel, Miguel da Silva, Jonathan Brown, Anita Mitterer, Krzysztof Chorzelski i Patrick Judt, entre d’altres.
Malgrat la seva joventut, el Cosmos Quartet ha aconseguit un ampli reconeixement i ha obtingut el primer premi de l’Irene Steels-Wilsing Foundation Competition 2018 de Heidelberg, el primer premi del 13è Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra (2018) a Terrassa i el tercer premi del Carl Nielsen International Chamber Music Competition 2015 de Copenhaguen.
L’abril del 2019 va ser seleccionat al costat del pianista Igor Levit per tocar a la gala del prestigiós Premi de Música de Heidelberg atorgat a John Gilhooly, director del Wigmore Hall i la Royal Philharmonic Society.
Des del 2021 i durant tres anys, és quartet resident del Palau de la Música Catalana, on ha interpretat les integrals d’obres per a quartet d’Anton Webern, Robert Schumann i Johannes Brahms, juntament amb altres obres. El quartet també manté una constant relació amb el Centro Nacional de Difusión Musical, que l’ha presentat en dues ocasions al prestigiós cicle Liceo de Cámara. També ha rebut la invitació del Quartet Casals per participar en les dues Biennals de Quartet celebrades a l’Auditori de Barcelona.
La temporada actual ha protagonitzat el concert inaugural de la temporada La Filarmónica a la sala gran de l’Auditorio Nacional de Madrid i tornarà a la Schubertíada amb dos concerts. També ha debutat al Festival de Granada. Així mateix, ha actuat de gira per Alemanya i Portugal.
El grup ha estat convidat a participar al Streichquartettfest de Heidelberg, en diverses ocasions a l’Auditori de Barcelona i a la Schubertíada de Vilabertran, a la Quinzena Musical de Sant Sebastià, Temporada Ibercamera a l’Auditori de Girona, Festival van Vlaanderen a Gant (Bèlgica), Festival Música Sud a Motril, Festival Pau Casals, Festival de Torroella de Montgrí i East Neuk Festival a Escòcia. Des de la seva creació ha actuat al Wigmore Hall de Londres, Auditori Miguel Delibes de Valladolid, Fundación Juan March de Madrid i la sala ORF Kulturhaus de Viena, entre d’altres.
El maig del 2019 va publicar el seu primer registre discogràfic amb l’editorial Seed, que inclou Quartets de Joseph Haydn, Johannes Brahms i Raquel García-Tomás. El 2023, també amb Seed Music, van publicar el segon àlbum amb obres de Beethoven, Brahms i Octavi Rumbau, i aquest 2024 publicaran un tercer registre completant la gravació de la integral de quartets de corda de Brahms.
El Cosmos Quartet toca amb quatre instruments del lutier barceloní David Bagué.
També et pot interessar...
Palau Cambra
Dimecres, 30.11.22 – 20 h
Sala de ConcertsBerg, Ravel, Widmann, Carter i Messiaen
Isabelle Faust, violí
Jean-Guihen Queyras, violoncel
Jörg Widmann, clarinet
Pierre-Laurent Aimard, pianoA. Berg: Quatre peces per a clarinet i piano, op. 5
M. Ravel: Sonata per a violí i violoncel
J. Widmann: Fantasia per a clarinet sol
E. Carter: Epigrames per a violí, violoncel i piano
O. Messiaen: Quartet per a la fi dels tempsPreu: 35 €
Col·laboradors
AENA – Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –