- Orquestra Filharmònica de La Scala & Chailly—Concert inaugural de la temporada
Palau 100
Dilluns, 3 d'octubre de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Aquest esdeveniment ja s'ha celebrat
Tota la programació Amb el suport de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Orchestra Filarmonica della Scala
Riccardo Chailly, director
I
(1770-1827)
Simfonia núm. 1 en Do major, op, 21Adagio molto. Allegro con brio
Andante cantabile con moto
(Menuetto) – Allegro molto e vivace
Finale – Adagio, allegro molto e vivaceII
(1860-1911)
Simfonia núm. 1 en Re major, “Tità”Langsam schleppend
Kräftig bewegt
Feierlich und gemessen
Stürmisch bewegtDurada del concert: 103 min
Primera part: 30 minuts; Pausa: 20 minuts; Segona part: 53 minuts.
#clàssics #llegendes
Poema
el terra i el cel
dibuixa dues línies horitzontals, paral·leles.
comença per la de sota.deixa-hi, a l’entremig,
prou espai per respirar, per morir-hi.desvesteix l’ull.
arrisca’t a no dir-hi la teva.Eduard Escoffet
2016Comentari
El concert d’avui ens proposa les dues primeres simfonies de dos noms imprescindibles de la història d’aquest gènere, com són Ludwig van Beethoven i Gustav Mahler. Beethoven va situar la simfonia en una altra dimensió allunyant-se progressivament dels models anteriors de Franz Joseph Haydn o Wolfgang Amadeus Mozart, amb un llenguatge original i innovador que obrirà la porta al Romanticisme (bons exemples en seran la Tercera, la Cinquena o la Novena). El llenguatge simfònic de Beethoven va marcar profundament tot el que va venir després d’ell. I en l’evolució d’aquest gènere trobarem, per descomptat, Mahler, que portarà les seves simfonies a un punt culminant de la història de la música endinsant-nos a través d’aquestes cap a la modernitat del segle XX.
LA PRIMERA DE NOU
Beethoven va compondre la seva Primera Simfonia relativament tard. En el moment de l’estrena ja té vint-i-nou anys, una edat en què Haydn i Mozart ja n’havien escrit un bon grapat (Haydn, una vintena, i Mozart, més de trenta). En el cas del geni de Bonn, la Primera l’estrenà al Teatre Imperial de la Cort de Viena el 2 d’abril de l’any 1800. Fins en aquell moment, ja havia compost algunes obres destacades (unes quantes Sonates per a piano, els primers Trios i Quartets, el Septet i els dos primers Concerts per a piano). Però estrenar una simfonia era diferent, significava molt, especialment en una ciutat com Viena, tan lligada a Haydn i Mozart. Segurament per això, Beethoven va voler incloure en aquell concert músiques d’aquests autors (una ària i un duet de l’oratori La Creació de Haydn, i una Simfonia de Mozart). Però també van sonar altres obres de Beethoven, com un dels seus Concerts per a piano, el Septet, i una improvisació del mateix compositor al piano. El plat fort, però, era la Simfonia, que va sonar al final de tot del concert. La crítica de l’estrena parlava d’una simfonia “plena d’art, novetat i riquesa d’idees”, tot i que l’ús dels instruments de vent no va acabar d’agradar tothom: “semblava més música de banda militar que no pas per a una orquestra”.
L’inici del primer i de l’últim moviment –on Beethoven fa evident el seu sentit de l’humor–, són altres moments de l’obra que van desconcertar el públic, però l’obra de seguida va ser acceptada.
Hector Berlioz, anys més tard, en l’estudi crític que va dedicar a les Simfonies de Beethoven, destacà especialment l’“Scherzo”, que considerava “d’una frescor, agilitat i gràcia exquisides. És l’única novetat real d’aquesta Primera Simfonia, en la qual la idea poètica, tan gran i rica en la majoria d’obres que van seguir aquesta, no es veu tan clarament”.
LA VIDA EN UNA SIMFONIA
Gustav Mahler va compondre la Primera Simfonia en l’etapa en què començava a fer-se un nom com a director d’orquestra, en un moment en què ja havia aconseguit treballar en importants ciutats europees, com ara Leipzig, Praga o Budapest. Precisament serà al teatre d’òpera d’aquesta darrera ciutat, on Mahler treballava com a director musical, on l’any 1889 estrenarà aquesta obra. Inicialment l’anomena poema simfònic i l’estructura en dues parts i cinc moviments. La rebuda de l’obra no és gaire favorable, i descol·loca els espectadors i els crítics, que veuen en aquella Simfonia una música molt diferent d’allò que estan acostumats, en una època en què els referents són Brahms o Beethoven. Mahler inclou sons d’ocells, tonades i ritmes populars. El públic necessitarà temps per acostumar-s’hi, però tanmateix el compositor voldrà revisar l’obra en diverses ocasions. Finalment, aquell poema simfònic acabarà sent una simfonia. Tindrà quatre moviments –després de suprimir el segon, titulat “Blumine”– i portarà com a nom Tità, en referència a la novel·la de Jean Paul que Mahler ha llegit en aquells anys. El llibre, publicat l’any 1803, explica la vida d’un heroi, des de la joventut fins a la maduresa.
La Simfonia comença de manera misteriosa, gairebé màgica. Els sons llunyans d’unes fanfares ens evoquen temps passats i es barregen amb el cant dels ocells, en què destaca especialment el cucut. Després d’aquesta introducció arribarà el tema principal del primer moviment, que prové d’una cançó del cicle Lieder eines fahrenden Gesellen (Cançons d’un company errant), escrit per Mahler uns anys abans. És una música que ens porta a passejar per la naturalesa, en un retorn al passat, a un temps feliç. El segon moviment és un “Scherzo” i es basa en una dansa popular, un ländler, que Mahler construeix a partir d’una altra cançó seva, alegre i de caràcter amorós. El text de la tonada original fa referència a una rotllana i la música ens hi porta, en una mena de roda del destí. A continuació arriba una marxa fúnebre –la referència a la mort serà constant en totes les Simfonies del compositor–, que Mahler construeix a partir de la cançó infantil Frère Jacques, amb un gran solo inicial del contrabaix solista. Aquesta marxa fúnebre, que Mahler descriu “a la manera de Callot”, s’inspira al seu torn en un gravat de Moritz von Schwind, La processó fúnebre del caçador, en què es poden observar diversos animals del bosc portant el taüt d’un caçador. La marxa s’interromp pels sons d’una mena de festa jueva (o bohèmia). És un gran contrast entre la vida i la mort. L’obra acaba amb un moviment que Mahler titularà inicialment “Dall’inferno al paradiso”, i que és el pas de la foscor a la llum. Aquest final culmina el camí d’aquest viatge existencial. Mahler recupera aquí els sons de l’inici de la Simfonia, tot donant així unitat a l’obra. La part final, grandiosa, evoca el triomf de l’heroi.
Deia Gustav Mahler, en referència a les seves dues primers Simfonies, Tità i Resurrecció: “Tota la meva vida hi està continguda. Allà, hi he abocat les meves experiències i els meus sofriments”. Aquest viatge vital de Mahler, en el fons també és el nostre.
Que gaudim d’un bon concert!
Pere-Andreu Jariod, divulgador musical
Biografies
Biografies
© Silvia Lelli
© Silvia Lelli
Orchestra Filarmonica della Scala
Fou fundada el 1982 per Claudio Abbado i els músics de La Scala amb l’objectiu de desenvolupar el repertori simfònic. Ha continuat essent un conjunt autogestionat fins avui. Carlo Maria Giulini en va ser el primer director i en dirigí les primeres gires internacionals; Riccardo Muti, director titular del 1987 al 2005, en va promoure el creixement artístic i, així, va esdevenir formació habitual convidada a les més prestigioses sales de concerts internacionals. Des dels inicis ha estat dirigida per batutes de renom internacional, entre els quals cal esmentar Leonard Bernstein, Giuseppe Sinopoli, Seiji Ozawa, Zubin Mehta, Esa-Pekka Salonen, Riccardo Chailly, Yuri Temirkànov, Daniele Gatti, Fabio Luisi i Gustavo Dudamel. Ha establert una col·laboració profunda amb Myung-Whun Chung i Daniel Harding. Daniel Barenboim, director musical de La Scala del 2006 al 2015, i Valery Gergiev en són membres honoraris, com també Georges Prêtre, Lorin Maazel i Wolfgang Sawallisch. El 2015 Riccardo Chailly va ser-ne nomenat director titular. Durant els anys següents l’orquestra va assolir un nou estàndard d’interpretació. Les gires i els enregistraments també han contribuït a la reputació de la formació.
Els darrers trenta-cinc anys ha fet gires que sumen més de vuit-cents concerts. Entre les fites importants s’inclouen actuacions als Estats Units amb Riccardo Chailly i a la Xina amb Myung-Whun Chung. Des dels orígens té un interès especial en la música contemporània i cada temporada presenta una nova obra encarregada a un important compositor.
Des del 2013 acull el Concerto per Milano a la Piazza del Duomo, un aclamat esdeveniment gratuït al qual assisteixen més de 40.000 persones en cada edició. El projecte educatiu Sound, Music!, dedicat als infants de l’escola primària, apropa la música a un públic més ampli i s’adreça especialment als joves. La Filarmonica della Scala també dona suport a les principals institucions científiques i organismes sense finalitat de lucre de Milà a través de concerts especials i assajos oberts pertanyents al cicle Prove Aperte.
L’orquestra ha fet nombrosos enregistraments. Entre els darrers, Decca va publicar el 2017 Obertures, preludis i intermezzos d’òperes estrenades a La Scala i, el 2019, The Fellini album, amb música de cinema de Nino Rota. Els seus llançaments més recents són Cherubini discoveries i Respighi, que formen part de la lloada sèrie que celebra els grans compositors italians. El seu darrer llançament Musa italiana cel·lebra la música inspirada en Itàlia i inclou la simfonia italiana de Mendelssohn i les dues obertures In stile italiano de Schubert, així com tres obertures d’òperes italianes de Mozart estrenades a Milà.
L’activitat de la Filarmonica della Scala rep el suport com a soci principal d’UniCredit.
Amb la col·laboració de:
Biografies
Riccardo Chailly, director
És el director musical del Teatro alla Scala i el titular de la Filarmonica della Scala. Ha estat Kapellmeister de la Gewandhausorchester de Leipzig, l’orquestra més antiga d’Europa, i va dirigir durant setze anys la Royal Concertgebouw Orchestra d’Amsterdam com a titular. Actualment és director titular de l’Orquestra del Festival de Lucerna, càrrec que havia ocupat anteriorment Claudio Abbado.
Dirigeix habitualment les orquestres simfòniques europees més importants, entre les quals les filharmòniques de Viena, Berlín i Nova York, les orquestres de Cleveland i Filadèlfia, i la Chicago Symphony Orchestra. És convidat habitualment a festivals, com el de Salzburg i els BBC Proms.
La seva carrera com a director d’òpera inclou produccions al Teatro alla Scala, Wiener Staatsoper, Metropolitan Opera, Sant Francisco Opera, ROH Covent Garden, Bayerische Staatsoper i Opernhaus de Zuric.
Riccardo Chailly és artista exclusiu de Decca. Ha estat homenatjat, en els seus més de cent cinquanta CD, amb nombrosos premis, entre els quals l’ECHO Klassik en dues ocasions (2012 i 2015). Entre els premis més recents, ha rebut el Premi Gramophone com a enregistrament de l’any per la integral de les Simfonies de Brahms. La seva activitat discogràfica amb la Filarmonica della Scala, renovada el 2013 amb Viva Verdi, en commemoració dels dos-cents anys del naixement del compositor, inclou un CD editat el 2017 amb Obertures, preludis i intermezzos d’òperes que van tenir la primera representació al Teatro alla Scala. El 2019, el segell va publicar The Fellini album, amb música de cinema de Nino Rota. Els darrers llançaments són Cherubini discoveries i Respighi, tots dos de la lloada sèrie que celebra els grans compositors italians. El disc Musa Italiana, publicat recentment, inclou la simfonia italiana de Mendelssohn i les dues obertures In stile italiano de Schubert, així com tres obertures d’òperes italianes de Mozart estrenades a Milà.
Formació
Orchestra Filarmonica della Scala
Violins primers
Francesco Manara (Concertino)
Daniele Pascoletti*
Gianluca Turconi*
Duccio Beluffi
Rodolfo Cibin
Damiano Cottalasso
Alessandro Ferrari
Agnese Ferraro
Alois Hubner
Fulvio Liviabella
Andrea Pecolo
Suela Piciri
Gianluca Scandola
Enkeleida Sheshaj
Corine Van Eikema
Lucia ZanoniViolins segons
Giorgio Di Crosta*
Anna Longiave
Anna Salvatori
Emanuela Abriani
Stefano Dallera
Antonio Mastalli
Roberta Miseferi
Leila Negro
Roberto Nigro
Gabriele Porfidio
Estela Sheshi
Evguenia Staneva
Francesco Tagliavini
Alexia TiberghienVioles
Simonide Braconi*
Matteo Amadasi
Giorgio Baiocco
Carlo Barato
Maddalena Calderoni
Thomas Cavuoto
Marco Giubileo
Francesco Lattuada
Giuseppe Russo Rossi
Luciano Sangalli
Federica Mazzanti
Marcello SchiaviVioloncels
Alfredo Persichilli*
Martina Lopez
Jakob Ludwig
Gabriele Garofano
Simone Groppo
Gianluca Muzzolon
Beatrice Pomarico
Marcello Sirotti
Massimiliano Tisserant
Alberto SenatoreContrabaixos
Francesco Siragusa*
Alessandro Serra
Attilio Corradini
Omar Lonati
Michelangelo Mercuri
Roberto Parretti
Emanuele Pedrani
Fabrizio Buzzi
Giorgio MagistroniFlautes
Andrea Manco*
Massimiliano Crepaldi
Serena Zanette
Piccolo
Francesco GuggiolaOboès
Nora Cismondi*
Augusto Mianiti
Andrea Arcieri
Corn Anglès
Renato DucaClarinets
Fabrizio Meloni*
Christian Chiodi Latini
Fabrizio Fadda
Clarinet baix
Stefano CardoFagots
Valentino Zucchiatti*
Alejandra Rojas*
Nicola Meneghetti
Contrafagot
Marion ReinhardTrompes
Danilo Stagni*
Giovanni Emanuele Urso*
Roberto Miele*
Stefano Curci
Piero Mangano
Claudio Martini
Giulia Montorsi
Andrea Mancini
Chiara TaddeiTrompetes
Francesco Tamiati*
Marco Toro*
Gianni Dallaturca
Nicola Martelli
Valerio VantaggioTrombons
Daniele Morandini*
Renato Filisetti
Giuseppe Grandi
Riccardo BernasconiTuba
Javier Castano MedinaTimpani
Andrea Bindi*
Maxime Pidoux*Percussió
Gianni Arfacchia
Gerardo Capaldo
Francesco MuracaArpa
Luisa Prandina** Solistes
També et pot interessar
Palau 100
Dilluns, 17.10.22 - 20h
Sala de ConcertsAndrè Schuen
—El corn màgic de la juventut de MahlerAndré Schuen, baríton
Ensemble de l'Orquestra de la Comunitat Valenciana
Anna Sułkowska-Migoń, directoraIdili de Siegfried, WWV 10
El corn màgic de la joventut (Arr.: K. SIMON)Preus: de 15 a 58 €.
Palau 100
Dijous, 24.11.22 - 20h
Sals de ConcertsOrquestra Simfònica de Viena & Meir Wellber—La Cinquena de MahlerJan Lisiecki, piano
Orquestra Simfònica de Viena
Omer Meir Wellber, directorConcert per a piano núm. 21, en Do major, KV 467
Simfonia núm. 5, en Do sostingut menorPreus: de 25 a 125 €
Palau 100
Dijous, 19-01-23 - 20h
Sala de ConcertsOrfeó Català, Orquestra Simfònica de Bamberg & Hruša—Simfonia del Nou Món de DvorákPatricia Kopatchinskaja, violí
Orfeó Català (Pablo Larraz, director)
Orquestra Simfònica de Bamberg
Jakub Hruša, directorBerliner messe
:
Concert per a violí en Re major
Simfonia núm. 9, “del Nou Món”Preus: de 20 a 68 €
Col·laboradors
AENA – Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
- Orquestra Filharmònica de La Scala & Chailly—Concert inaugural de la temporada
Palau 100
Dilluns, 3 d'octubre de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Amb el suport de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Orchestra Filarmonica della Scala
Riccardo Chailly, director
I
(1770-1827)
Simfonia núm. 1 en Do major, op, 21Adagio molto. Allegro con brio
Andante cantabile con moto
(Menuetto) – Allegro molto e vivace
Finale – Adagio, allegro molto e vivaceII
(1860-1911)
Simfonia núm. 1 en Re major, “Tità”Langsam schleppend
Kräftig bewegt
Feierlich und gemessen
Stürmisch bewegtDurada del concert: 103 min
Primera part: 30 minuts; Pausa: 20 minuts; Segona part: 53 minuts.
#clàssics #llegendes
Poema
el terra i el cel
dibuixa dues línies horitzontals, paral·leles.
comença per la de sota.deixa-hi, a l’entremig,
prou espai per respirar, per morir-hi.desvesteix l’ull.
arrisca’t a no dir-hi la teva.Eduard Escoffet
2016Comentari
El concert d’avui ens proposa les dues primeres simfonies de dos noms imprescindibles de la història d’aquest gènere, com són Ludwig van Beethoven i Gustav Mahler. Beethoven va situar la simfonia en una altra dimensió allunyant-se progressivament dels models anteriors de Franz Joseph Haydn o Wolfgang Amadeus Mozart, amb un llenguatge original i innovador que obrirà la porta al Romanticisme (bons exemples en seran la Tercera, la Cinquena o la Novena). El llenguatge simfònic de Beethoven va marcar profundament tot el que va venir després d’ell. I en l’evolució d’aquest gènere trobarem, per descomptat, Mahler, que portarà les seves simfonies a un punt culminant de la història de la música endinsant-nos a través d’aquestes cap a la modernitat del segle XX.
LA PRIMERA DE NOU
Beethoven va compondre la seva Primera Simfonia relativament tard. En el moment de l’estrena ja té vint-i-nou anys, una edat en què Haydn i Mozart ja n’havien escrit un bon grapat (Haydn, una vintena, i Mozart, més de trenta). En el cas del geni de Bonn, la Primera l’estrenà al Teatre Imperial de la Cort de Viena el 2 d’abril de l’any 1800. Fins en aquell moment, ja havia compost algunes obres destacades (unes quantes Sonates per a piano, els primers Trios i Quartets, el Septet i els dos primers Concerts per a piano). Però estrenar una simfonia era diferent, significava molt, especialment en una ciutat com Viena, tan lligada a Haydn i Mozart. Segurament per això, Beethoven va voler incloure en aquell concert músiques d’aquests autors (una ària i un duet de l’oratori La Creació de Haydn, i una Simfonia de Mozart). Però també van sonar altres obres de Beethoven, com un dels seus Concerts per a piano, el Septet, i una improvisació del mateix compositor al piano. El plat fort, però, era la Simfonia, que va sonar al final de tot del concert. La crítica de l’estrena parlava d’una simfonia “plena d’art, novetat i riquesa d’idees”, tot i que l’ús dels instruments de vent no va acabar d’agradar tothom: “semblava més música de banda militar que no pas per a una orquestra”.
L’inici del primer i de l’últim moviment –on Beethoven fa evident el seu sentit de l’humor–, són altres moments de l’obra que van desconcertar el públic, però l’obra de seguida va ser acceptada.
Hector Berlioz, anys més tard, en l’estudi crític que va dedicar a les Simfonies de Beethoven, destacà especialment l’“Scherzo”, que considerava “d’una frescor, agilitat i gràcia exquisides. És l’única novetat real d’aquesta Primera Simfonia, en la qual la idea poètica, tan gran i rica en la majoria d’obres que van seguir aquesta, no es veu tan clarament”.
LA VIDA EN UNA SIMFONIA
Gustav Mahler va compondre la Primera Simfonia en l’etapa en què començava a fer-se un nom com a director d’orquestra, en un moment en què ja havia aconseguit treballar en importants ciutats europees, com ara Leipzig, Praga o Budapest. Precisament serà al teatre d’òpera d’aquesta darrera ciutat, on Mahler treballava com a director musical, on l’any 1889 estrenarà aquesta obra. Inicialment l’anomena poema simfònic i l’estructura en dues parts i cinc moviments. La rebuda de l’obra no és gaire favorable, i descol·loca els espectadors i els crítics, que veuen en aquella Simfonia una música molt diferent d’allò que estan acostumats, en una època en què els referents són Brahms o Beethoven. Mahler inclou sons d’ocells, tonades i ritmes populars. El públic necessitarà temps per acostumar-s’hi, però tanmateix el compositor voldrà revisar l’obra en diverses ocasions. Finalment, aquell poema simfònic acabarà sent una simfonia. Tindrà quatre moviments –després de suprimir el segon, titulat “Blumine”– i portarà com a nom Tità, en referència a la novel·la de Jean Paul que Mahler ha llegit en aquells anys. El llibre, publicat l’any 1803, explica la vida d’un heroi, des de la joventut fins a la maduresa.
La Simfonia comença de manera misteriosa, gairebé màgica. Els sons llunyans d’unes fanfares ens evoquen temps passats i es barregen amb el cant dels ocells, en què destaca especialment el cucut. Després d’aquesta introducció arribarà el tema principal del primer moviment, que prové d’una cançó del cicle Lieder eines fahrenden Gesellen (Cançons d’un company errant), escrit per Mahler uns anys abans. És una música que ens porta a passejar per la naturalesa, en un retorn al passat, a un temps feliç. El segon moviment és un “Scherzo” i es basa en una dansa popular, un ländler, que Mahler construeix a partir d’una altra cançó seva, alegre i de caràcter amorós. El text de la tonada original fa referència a una rotllana i la música ens hi porta, en una mena de roda del destí. A continuació arriba una marxa fúnebre –la referència a la mort serà constant en totes les Simfonies del compositor–, que Mahler construeix a partir de la cançó infantil Frère Jacques, amb un gran solo inicial del contrabaix solista. Aquesta marxa fúnebre, que Mahler descriu “a la manera de Callot”, s’inspira al seu torn en un gravat de Moritz von Schwind, La processó fúnebre del caçador, en què es poden observar diversos animals del bosc portant el taüt d’un caçador. La marxa s’interromp pels sons d’una mena de festa jueva (o bohèmia). És un gran contrast entre la vida i la mort. L’obra acaba amb un moviment que Mahler titularà inicialment “Dall’inferno al paradiso”, i que és el pas de la foscor a la llum. Aquest final culmina el camí d’aquest viatge existencial. Mahler recupera aquí els sons de l’inici de la Simfonia, tot donant així unitat a l’obra. La part final, grandiosa, evoca el triomf de l’heroi.
Deia Gustav Mahler, en referència a les seves dues primers Simfonies, Tità i Resurrecció: “Tota la meva vida hi està continguda. Allà, hi he abocat les meves experiències i els meus sofriments”. Aquest viatge vital de Mahler, en el fons també és el nostre.
Que gaudim d’un bon concert!
Pere-Andreu Jariod, divulgador musical
Biografies
Orchestra Filarmonica della Scala
© Silvia Lelli
Fou fundada el 1982 per Claudio Abbado i els músics de La Scala amb l’objectiu de desenvolupar el repertori simfònic. Ha continuat essent un conjunt autogestionat fins avui. Carlo Maria Giulini en va ser el primer director i en dirigí les primeres gires internacionals; Riccardo Muti, director titular del 1987 al 2005, en va promoure el creixement artístic i, així, va esdevenir formació habitual convidada a les més prestigioses sales de concerts internacionals. Des dels inicis ha estat dirigida per batutes de renom internacional, entre els quals cal esmentar Leonard Bernstein, Giuseppe Sinopoli, Seiji Ozawa, Zubin Mehta, Esa-Pekka Salonen, Riccardo Chailly, Yuri Temirkànov, Daniele Gatti, Fabio Luisi i Gustavo Dudamel. Ha establert una col·laboració profunda amb Myung-Whun Chung i Daniel Harding. Daniel Barenboim, director musical de La Scala del 2006 al 2015, i Valery Gergiev en són membres honoraris, com també Georges Prêtre, Lorin Maazel i Wolfgang Sawallisch. El 2015 Riccardo Chailly va ser-ne nomenat director titular. Durant els anys següents l’orquestra va assolir un nou estàndard d’interpretació. Les gires i els enregistraments també han contribuït a la reputació de la formació.
Els darrers trenta-cinc anys ha fet gires que sumen més de vuit-cents concerts. Entre les fites importants s’inclouen actuacions als Estats Units amb Riccardo Chailly i a la Xina amb Myung-Whun Chung. Des dels orígens té un interès especial en la música contemporània i cada temporada presenta una nova obra encarregada a un important compositor.
Des del 2013 acull el Concerto per Milano a la Piazza del Duomo, un aclamat esdeveniment gratuït al qual assisteixen més de 40.000 persones en cada edició. El projecte educatiu Sound, Music!, dedicat als infants de l’escola primària, apropa la música a un públic més ampli i s’adreça especialment als joves. La Filarmonica della Scala també dona suport a les principals institucions científiques i organismes sense finalitat de lucre de Milà a través de concerts especials i assajos oberts pertanyents al cicle Prove Aperte.
L’orquestra ha fet nombrosos enregistraments. Entre els darrers, Decca va publicar el 2017 Obertures, preludis i intermezzos d’òperes estrenades a La Scala i, el 2019, The Fellini album, amb música de cinema de Nino Rota. Els seus llançaments més recents són Cherubini discoveries i Respighi, que formen part de la lloada sèrie que celebra els grans compositors italians. El seu darrer llançament Musa italiana cel·lebra la música inspirada en Itàlia i inclou la simfonia italiana de Mendelssohn i les dues obertures In stile italiano de Schubert, així com tres obertures d’òperes italianes de Mozart estrenades a Milà.
L’activitat de la Filarmonica della Scala rep el suport com a soci principal d’UniCredit.
Amb la col·laboració de:
Riccardo Chailly, director
És el director musical del Teatro alla Scala i el titular de la Filarmonica della Scala. Ha estat Kapellmeister de la Gewandhausorchester de Leipzig, l’orquestra més antiga d’Europa, i va dirigir durant setze anys la Royal Concertgebouw Orchestra d’Amsterdam com a titular. Actualment és director titular de l’Orquestra del Festival de Lucerna, càrrec que havia ocupat anteriorment Claudio Abbado.
Dirigeix habitualment les orquestres simfòniques europees més importants, entre les quals les filharmòniques de Viena, Berlín i Nova York, les orquestres de Cleveland i Filadèlfia, i la Chicago Symphony Orchestra. És convidat habitualment a festivals, com el de Salzburg i els BBC Proms.
La seva carrera com a director d’òpera inclou produccions al Teatro alla Scala, Wiener Staatsoper, Metropolitan Opera, Sant Francisco Opera, ROH Covent Garden, Bayerische Staatsoper i Opernhaus de Zuric.
Riccardo Chailly és artista exclusiu de Decca. Ha estat homenatjat, en els seus més de cent cinquanta CD, amb nombrosos premis, entre els quals l’ECHO Klassik en dues ocasions (2012 i 2015). Entre els premis més recents, ha rebut el Premi Gramophone com a enregistrament de l’any per la integral de les Simfonies de Brahms. La seva activitat discogràfica amb la Filarmonica della Scala, renovada el 2013 amb Viva Verdi, en commemoració dels dos-cents anys del naixement del compositor, inclou un CD editat el 2017 amb Obertures, preludis i intermezzos d’òperes que van tenir la primera representació al Teatro alla Scala. El 2019, el segell va publicar The Fellini album, amb música de cinema de Nino Rota. Els darrers llançaments són Cherubini discoveries i Respighi, tots dos de la lloada sèrie que celebra els grans compositors italians. El disc Musa Italiana, publicat recentment, inclou la simfonia italiana de Mendelssohn i les dues obertures In stile italiano de Schubert, així com tres obertures d’òperes italianes de Mozart estrenades a Milà.
Formació
Orchestra Filarmonica della Scala
Violins primers
Francesco Manara (Concertino)
Daniele Pascoletti*
Gianluca Turconi*
Duccio Beluffi
Rodolfo Cibin
Damiano Cottalasso
Alessandro Ferrari
Agnese Ferraro
Alois Hubner
Fulvio Liviabella
Andrea Pecolo
Suela Piciri
Gianluca Scandola
Enkeleida Sheshaj
Corine Van Eikema
Lucia ZanoniViolins segons
Giorgio Di Crosta*
Anna Longiave
Anna Salvatori
Emanuela Abriani
Stefano Dallera
Antonio Mastalli
Roberta Miseferi
Leila Negro
Roberto Nigro
Gabriele Porfidio
Estela Sheshi
Evguenia Staneva
Francesco Tagliavini
Alexia TiberghienVioles
Simonide Braconi*
Matteo Amadasi
Giorgio Baiocco
Carlo Barato
Maddalena Calderoni
Thomas Cavuoto
Marco Giubileo
Francesco Lattuada
Giuseppe Russo Rossi
Luciano Sangalli
Federica Mazzanti
Marcello SchiaviVioloncels
Alfredo Persichilli*
Martina Lopez
Jakob Ludwig
Gabriele Garofano
Simone Groppo
Gianluca Muzzolon
Beatrice Pomarico
Marcello Sirotti
Massimiliano Tisserant
Alberto SenatoreContrabaixos
Francesco Siragusa*
Alessandro Serra
Attilio Corradini
Omar Lonati
Michelangelo Mercuri
Roberto Parretti
Emanuele Pedrani
Fabrizio Buzzi
Giorgio MagistroniFlautes
Andrea Manco*
Massimiliano Crepaldi
Serena Zanette
Piccolo
Francesco GuggiolaOboès
Nora Cismondi*
Augusto Mianiti
Andrea Arcieri
Corn Anglès
Renato DucaClarinets
Fabrizio Meloni*
Christian Chiodi Latini
Fabrizio Fadda
Clarinet baix
Stefano CardoFagots
Valentino Zucchiatti*
Alejandra Rojas*
Nicola Meneghetti
Contrafagot
Marion ReinhardTrompes
Danilo Stagni*
Giovanni Emanuele Urso*
Roberto Miele*
Stefano Curci
Piero Mangano
Claudio Martini
Giulia Montorsi
Andrea Mancini
Chiara TaddeiTrompetes
Francesco Tamiati*
Marco Toro*
Gianni Dallaturca
Nicola Martelli
Valerio VantaggioTrombons
Daniele Morandini*
Renato Filisetti
Giuseppe Grandi
Riccardo BernasconiTuba
Javier Castano MedinaTimpani
Andrea Bindi*
Maxime Pidoux*Percussió
Gianni Arfacchia
Gerardo Capaldo
Francesco MuracaArpa
Luisa Prandina** Solistes
També et pot interessar
Palau 100
Dilluns, 17.10.22 - 20h
Sala de ConcertsAndrè Schuen
—El corn màgic de la juventut de MahlerAndré Schuen, baríton
Ensemble de l'Orquestra de la Comunitat Valenciana
Anna Sułkowska-Migoń, directoraIdili de Siegfried, WWV 10
El corn màgic de la joventut (Arr.: K. SIMON)Preus: de 15 a 58 €.
Palau 100
Dijous, 24.11.22 - 20h
Sals de ConcertsOrquestra Simfònica de Viena & Meir Wellber—La Cinquena de MahlerJan Lisiecki, piano
Orquestra Simfònica de Viena
Omer Meir Wellber, directorConcert per a piano núm. 21, en Do major, KV 467
Simfonia núm. 5, en Do sostingut menorPreus: de 25 a 125 €
Palau 100
Dijous, 19-01-23 - 20h
Sala de ConcertsOrfeó Català, Orquestra Simfònica de Bamberg & Hruša—Simfonia del Nou Món de DvorákPatricia Kopatchinskaja, violí
Orfeó Català (Pablo Larraz, director)
Orquestra Simfònica de Bamberg
Jakub Hruša, directorBerliner messe
:
Concert per a violí en Re major
Simfonia núm. 9, “del Nou Món”Preus: de 20 a 68 €
Col·laboradors
AENA – Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –