• Marta Zabaleta, piano
    — A l'arrel del teclat hispànic

    Estiu al Palau

    Dilluns, 29 d'agost de 2022 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Marta Zabaleta, piano


    I

    Manuel Blasco de Nebra (1750 - 1784)
    Sonata núm. 2 en Si bemoll major, op.1
         Adagio
         Allegro

    Antonio Soler (1729 - 1783)
    Sonata en Do menor
         Allegro Moderato

    Sonata en Fa sostingut major
         Allegro

    Isaac Albéniz (1860 - 1909)
    Iberia (primer quadern)
         “Evocación”
         “El Puerto”
         “El corpus en Sevilla”

    II

    Enrique Granados (1867-1916)
    Danses espanyoles
         “Oriental”
         “Valenciana”
         “Sardana”

    Allegro de concierto, op. 46

    Manuel de Falla (1876 - 1946)
    Cuatro piezas españolas
         “Aragonesa”
         “Cubana”
         “Montañesa”
         “Andaluza”

    Durada del concert: 95 minuts.

    Primera part, 40 minuts; Pausa de 15 minuts; Segona part, 40 minuts

    #clàssics #jovestalents

  • 20220428 Anunci Palau100 T2223 DESKTOP
  • Comentari

    A L’ARREL DEL TECLAT HISPÀNIC

    Marta Zabaleta ha escollit una de les trenta sonates que es conserven de Manuel Blasco de Nebra com a punt de partida d’un programa en el que veurem la soca i les branques del repertori hispànic de la música per a tecla. Blasco de Nebra (1730-1784) va ser un compositor sevillà, fill de l’organista de la catedral de Sevilla en ple Barroc, el qual va substituir el 1768. Va ser autor de peces breus, molt ornamentades, que va trenant a dues veus i amb un esperit sobri i poètic .

    De Sevilla, passem a Olot, ciutat de naixement d’Antoni Soler (1729-1783), també compositor i organista en l’època en què el Barroc es convertia en un “estil galant” per derivar cap al Classicisme. Soler va ser deixeble de José de Nebra, el pare, després de passar per Montserrat. També va passar per l’aula de Domenico Scarlatti, el gran compositor napolità vingut a la cort espanyola, i va desenvolupar la seva activitat principalment al Monestir de l’Escorial i on era monjo. D’Antoni Soler sentirem dues de les més de dues-centes sonates que va compondre. Un estil de virtuosisme al servei de la mística sonora, que ens parla d’espiritualitat humana amb tots els recursos tímbrics i rítmics que eren capaços d’extraure en un instrument tan delicat com el clavicèmbal.

    El fonament d’aquest grans creadors del segle XVIII va donar pas, al segle següent, a la creació musical per al piano, descendent del clave. El degà de tots ells va ser Isaac Albéniz (1860-1909), nascut a Camprodon de família basca. La biografia d’Albéniz té un caire novel·lesc i recorre Espanya, França i arriba fins a Anglaterra. La seva obra mestra per a piano va ser la suite Iberia, quatre quaderns de peces concebudes com a estampes o esplèndids llenços sonors on Albéniz posa el seu domini de l’arrel popular perfumat de Romanticisme.

    I al costat d’Albéniz, el seu gran amic i contemporani, Enric Granados (1867-1916), català d’orígens cantàbrics i cubans. Com Albéniz, va seguir l’escola compositiva de Felip Pedrell, del que enguany celebrem el centenari de la mort. Pedrell els feia recollir tonades anònimes com a matèria prima per a les seves elaboracions virtuosístiques sobre el teclat influïdes pel geni de Frédéric Chopin i de Franz Liszt. De Granados, sentirem algunes de les seves Danses espanyoles, que són, justament, la seva primera composició sota els ensenyaments de Pedrell. Danses de lluïment i de sentiment, que contrasten amb l’Allegro de concert, una de les peces àlgides del seu catàleg.

    El tercer exponent d’aquesta època daurada del piano “ibèric” va ser Manuel de Falla, que ens retorna de nou a Andalusia, a Granada. La seva música ens fa de pont entre els clavicèmbal de Nebra i Soler i el piano de Granados i Albéniz. El seu nacionalisme musical, que sentirem en aquestes Cuatro piezas españolas, encara segueix bevent de la font pedrelliana, però en la seva obra ja es comença a sentir com el cromatisme post romàntic va agafant colors d’avantguarda.

    Mònica Pagès, periodista musical.

  • Biografia

    Marta Zabaleta, Piano

    Poster Marta Zabaleta

    La pianista guipuscoana va començar els estudis musicals a Sant Sebastià i posteriorment als centres europeus més destacats: CNSM de París amb D. Merlet, Escuela Reina Sofía de Madrid amb D. Bashkirov i Acadèmia Marshall amb Alícia de Larrocha.

    Ha rebut premis importants en concursos internacionals, com els de Santander, com a millor pianista espanyola, Darmstadt, i també a Jaén i al Concurs Internacional Pilar Bayona (Saragossa).

    Du a terme la seva trajectòria concertística en recital o bé amb orquestres simfòniques, com les d’Euskadi, Bilbao, Extremadura, Castella i Lleó, Múrcia, RTVE, Comunidad de Madrid, Galícia, Còrdova, Màlaga, Granada, València, English Chamber, London Symphony, Berliner Symphoniker, Reina Sofía…, sota la direcció de mestres reconeguts, com C. Davis, D. Gatti, H. Christophers, S. Comissiona, C. Mandeal, M. Venzago, G. Varga, G. Neuhold, J. C. Spinossi, J. Mena, J. M. Encinar, M. Bragado...

    En la seva discografia figuren dos enregistraments amb obres de Joaquín Rodrigo (EMI), un amb el Concert basc per a piano d’Escudero (Claves), el Concert per a dos pianos de M. Pompey (RTVE), Goyescas de Granados (La Mà de Guido) i obres de C. Franck i S. Rakhmàninov amb el violoncel·lista Asier Polo (IBS Classical).

    Actualment és professora al Centre Superior de Música del País Basc-Musikene i va ser directora de l’Acadèmia Marshall (Barcelona) per desig exprés de la seva antecessora, Alícia de Larrocha.

    Recentment ha rebut la Medalla Albéniz.

  • També et pot interessar

    Palau Piano - Concert extraordinari

    Dimarts, 13.09.22 - 20h
    Sala de Concerts

    Schumann i Prokofiev

    Daumants Liepiņš, piano

    R. SCHUMANNFantasia en Do major, op. 17
    S. PROKOFIEVSonata núm. 8 en Si bemoll major, op. 84

    Preus: de 15 a 20€

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex