Juan de la Rubia & Marco Mezquida
—Bach & forwardPalau Fronteres
Dimarts, 14 de juny de 2022 – 22 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Juan de la Rubia, teclats
Marco Mezquida, teclats
Alba G. Corral, artista visualAl voltant de la figura de Johann Sebastian Bach,
ambdós músics disseccionaran preludis d’El clave ben temperat, motius de les Variacions Goldberg i fragments de concerts, corals, fantasies i àries del Kantor de Leipzig. A més, els artistes ens obsequiaran amb dues composicions concebudes expressament per a l’ocasió, una Fuga a cinc veus escrita per Juan de la Rubia i una Passacaglia de Marco Mezquida.Les imatges d’Alba G. Corral dialogaran amb la música dins del mateix procés d’escolta i intercanvi d’idees establerts pels músics, per reforçar allò que explica la música, per bé que en altres ocasions seran els músics qui es deixaran guiar per les imatges.
Durada aproximada del concert: 60 minuts sense pausa
#nousformats #novacreació
Podeu trobar aquest concert enregistrat a www.palaudigital.cat, la plataforma gratuïta del Palau amb continguts musicals.
Poema
Hibridació volcànica
Al mirall de la transparència
hi ha el reflex d’un rostre
que es parteix i es duplica,
tot menjant-se les misèries pròpies.Es desfà la línia
de les promeses inabastables.Límits impossibles
per a un jo doble.On acaba el teu alè
i on comença la meva respiració?Ets la resposta
a les preguntes que vaig heretar.Anna Gual
Proliferació cel·lular
Ameba (2020)Comentari
Lluny del que tradicionalment ens ha fet creure la historiografia musical, l’art de la improvisació ha tingut una importància cabdal en el desenvolupament dels llenguatges anomenats clàssics. Johann Sebastian Bach i Ludwig van Beethoven, dos dels compositors més importants del cànon clàssic, van ser abans de res grans mestres de la improvisació i bona part del seu llenguatge compositiu és deutor de les troballes que feren improvisant al teclat.
Aquest vespre dos mestres de la improvisació compartiran l’escenari del Palau de la Música Catalana. Partint de substrats diferents, l’organista Juan de la Rubia i el pianista Marco Mezquida es troben per celebrar la vida i la música a través de l’obra de Johann Sebastian Bach. Les seves improvisacions a dos pianos i orgue disseccionaran preludis d’El clave ben temperat, motius de les Variacions Goldberg i fragments de concerts, corals, fantasies i àries del gran mestre. A les seves mans i peus, els elements de la música de Bach prendran nova vida i noves formes mitjançant un procés continu d’imaginació i creació. Tot i ser un acte del moment, la improvisació es construeix a partir del coneixement profund del material musical i del domini dels recursos amb els quals se’l fa créixer i mutar. D’aquesta manera, Mezquida i De la Rubia ens permetran escoltar com conviuen dos llenguatges allunyats per segles de música, però que comparteixen un amor incondicional cap a aquesta art. La seva audició profunda i una capacitat d’imaginar prodigiosa seran la brúixola que ens guiarà. Com a cirereta del pastís, els músics ens obsequiaran amb dues composicions concebudes expressament per a l’ocasió. De la Rubia ha escrit una Fuga a cinc veus, obra en la qual entrellaça diferents elements temàtics en un teixit contrapuntístic. Mezquida, una Passacaglia en la qual ens delectarà amb una sèrie de variacions sobre un senzill tema inicial.
Alba G. Corral, artista visual convidada aquesta temporada del Palau de la Música, completa el trio artístic de la vetllada. Corral projectarà sobre els elements de l’escenari –les columnes, el terra, l’orgue– estructures visuals inspirades en les textures, les formes i els colors de l’edifici. Les seves imatges dialogaran amb la música dins del mateix procés d’escolta i intercanvi d’idees establert pels músics. En alguns moments les imatges reforçaran allò que explica la música. Altres vegades seran els músics els qui es deixaran guiar per les imatges.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical
Biografies
Biografies
©Igor Studio
©Igor Studio
Juan de la Rubia, orgue
Organista titular de la basílica de la Sagrada Família, va néixer a la Vall d’Uixó (Castelló), on inicià els estudis musicals amb el seu pare i Ricardo Pitarch. Els continuà a diverses capitals europees amb el mestratge d’Óscar Candendo, Wolfgang Seifen, Michel Bouvard i Montserrat Torrent, a més d’Olivier Latry i Ton Koopman. Va rebre cinc premis extraordinaris en diverses especialitats, a més del primer premi del Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España (2002) i el Premi El Primer Palau (2004), guardons que contribuïren a impulsar notablement la seva carrera.
Té una intensa activitat com a solista, director, acompanyant i continuista, que l’ha portat als principals escenaris d’una trentena de països, entre els quals l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, Konzerthaus de Berlín, Gewandhaus de Leipzig, Elbphilharmonie d’Hamburg, així com a les catedrals de Colònia, Westminster, Bogotà, Ciutat de Mèxic i Tunísia, a l’església de St. Sulpice de París i al Teatre Mariïnski i Philharmonia de Sant Petersburg, entre d’altres.
Ha actuat com a solista amb la Freiburger Barockorchester, Kammerorchester Carl Philipp Emmanuel Bach, Orquesta Nacional de España, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquesta Barroca de Tenerife, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Orquesta Sinfónica de Galícia, Orquesta de la Comunidad de Madrid, Orquestra de la Comunitat Valenciana, Orquesta Ciudad de Granada i Orquesta de Cuerdas de Bogotà.
Ha treballat amb els directors Andrew Grams, Simon Halsey, Salvador Mas, Kazushi Ono, Víctor Pablo Pérez o Simon Rattle, entre d’altres. I també ha col·laborat amb les principals formacions corals del país i els solistes Asier Polo, Mireia Farrés, Raquel Lojendio, Marta Mathéu o Philippe Jaroussky, amb qui va enregistrar el CD Sacred cantatas (Erato, 2016), nominat a un Premi Grammy el 2018.
En l’última dècada, De la Rubia també s’ha especialitzat en la improvisació sobre pel·lícules de cinema mut, entre les quals destaquen Faust i Nosferatu de Murnau o Metropolis de Lang.
Entre la seva extensa discografia, cal destacar l’enregistrament dedicat a Johann Sebastian Bach –Melómano de Oro el juliol del 2016 i considerat “tota una revelació” per Aleix Palau i “un dels enregistraments més sorprenents de l’any” per Stefano Russomano («ABC»). Ha dedicat el seu darrer treball, enregistrat amb el claviorgue Hauslaib (1590) del Museu de la Música de Barcelona, a la música d’Antonio de Cabezón.
Membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi i professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya, ofereix habitualment masterclasses a Budapest, Stuttgart i Roma.
Biografies
©Mireia Miralles
©Mireia Miralles
Marco Mezquida, teclats
Hi ha consens entre premsa, programadors, públic i els seus propis col·legues en assenyalar Marco Mezquida com una de les aparicions més brillants i prometedores de l'escena musical de la península en dècades, i un artista destinat a conquerir qualsevol escenari imaginable al món. Nascut a Menorca el 1987, es va llicenciar a l'ESMUC de Barcelona el 2009 i des de llavors ha enregistrat vint discos liderant els seus propis projectes, i en quaranta altres més formant-ne part juntament amb els millors músics del país. Ha actuat en importants auditoris, sales i festivals de jazz de més de trenta-cinc països: Tòquio Jazz, Kolnër Philharmonie, Konzerthaus de Viena, Jazz Na Fabrica de Sao Paulo, Hong Kong Arts Festival, Sant Sebastià Jazzaldia, Belgrade Jazz, Teatre de Teatre Bimhuis d'Amsterdam, Blue Note de Nova York i Tòquio, entre altres.
Ha actuat i/o enregistrat amb llegendes del jazz com Lee Konitz, Dave Liebman i destaquen els seus projectes com a líder: Ravel's Dreams, el seu mà a mà amb el guitarrista flamenc Chicuelo, el projecte Beethoven Collage, el trio Pieris, el trio MAP, el seu aclamat duo amb la cantant Sílvia Pérez Cruz i el tàndem amb la ballarina Sol Picó. A més a més, destaquen els seus elogiats concert de piano sol on hi potencia la seva faceta d'improvisador i compositor. També ha composat i enregistrat música per a dues exitoses i premiades produccions teatrals de Julio Manrique, entre altres col·laboracions.Una desena de premis consoliden la seva fulgurant carrera musical: “Premi Ciutat de Barcelona”, diversos premis “Enderrock” a millor disc de l'any, “Músic de l'Any” en 4 ocasions per l'AMJM.
https://marcomezquida.com/Biografies
©Claudia Murall
©Claudia Murall
Alba G. Corral, artista visual & música electrònica
Nascuda a Madrid el 1977 i amb base a Catalunya (La Ràpita), confessa que va trigar molt de temps a considerar-se artista. La precarietat massa associada a les arts digitals i el fet afegit de ser dona, la feien dues voltes rebel.
És una artista visual, desenvolupadora de codi i docent. Amb formació en enginyeria informàtica, Corral ha estat creant art utilitzant el programari durant la darrera dècada. La seva pràctica s'estén a través del viu, el vídeo, els mitjans digitals i la instal·lació. A través de diverses pràctiques artístiques explora narratives abstractes.
El seu nom s'ha donat a conèixer mitjançant les actuacions audiovisuals en viu on integra la codificació i l'elaboració, en col·laboració amb músics en temps real. Composició i programació. Organicitat natural i tecnificació urbana. Matemàtica i art. Binomis que Alba G. Corral ha posat al servei, principalment, de la música electrònica i electroacústica, però també, en el cas del concert d'avui, del llenguatge de la clàssica.
En el marc de la docència ensenya programació visual enfocada a dissenyadors i artistes a diferents espais tant en xerrades, tallers i workshops. Dedicats al codi creatiu amb eines de programari Obert (processing) .
També et pot interessar...
Palau Fronteres
Dimecres, 22.06.22 – 20h
Sala de ConcertsInfra & The blue notebooks
Max Richter, piano
Louisa Fuller, violí
Natalia Bonner, violí
Nick Barr, viola
Ian Burdge, violoncel
Chris Worsey,violoncel
Sarah Sutcliffe, narradora a The Blue Notebooks
Chris Ekers, enginyer de soMax Richter:
Infra
The blue notebooksPreu: de 20 a 50 €
Juan de la Rubia & Marco Mezquida
—Bach & forwardPalau Fronteres
Dimarts, 14 de juny de 2022 – 22 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Juan de la Rubia, teclats
Marco Mezquida, teclats
Alba G. Corral, artista visualAl voltant de la figura de Johann Sebastian Bach,
ambdós músics disseccionaran preludis d’El clave ben temperat, motius de les Variacions Goldberg i fragments de concerts, corals, fantasies i àries del Kantor de Leipzig. A més, els artistes ens obsequiaran amb dues composicions concebudes expressament per a l’ocasió, una Fuga a cinc veus escrita per Juan de la Rubia i una Passacaglia de Marco Mezquida.Les imatges d’Alba G. Corral dialogaran amb la música dins del mateix procés d’escolta i intercanvi d’idees establerts pels músics, per reforçar allò que explica la música, per bé que en altres ocasions seran els músics qui es deixaran guiar per les imatges.
Durada aproximada del concert: 60 minuts sense pausa
#nousformats #novacreació
Podeu trobar aquest concert enregistrat a www.palaudigital.cat, la plataforma gratuïta del Palau amb continguts musicals.
Poema
Hibridació volcànica
Al mirall de la transparència
hi ha el reflex d’un rostre
que es parteix i es duplica,
tot menjant-se les misèries pròpies.Es desfà la línia
de les promeses inabastables.Límits impossibles
per a un jo doble.On acaba el teu alè
i on comença la meva respiració?Ets la resposta
a les preguntes que vaig heretar.Anna Gual
Proliferació cel·lular
Ameba (2020)Comentari
Lluny del que tradicionalment ens ha fet creure la historiografia musical, l’art de la improvisació ha tingut una importància cabdal en el desenvolupament dels llenguatges anomenats clàssics. Johann Sebastian Bach i Ludwig van Beethoven, dos dels compositors més importants del cànon clàssic, van ser abans de res grans mestres de la improvisació i bona part del seu llenguatge compositiu és deutor de les troballes que feren improvisant al teclat.
Aquest vespre dos mestres de la improvisació compartiran l’escenari del Palau de la Música Catalana. Partint de substrats diferents, l’organista Juan de la Rubia i el pianista Marco Mezquida es troben per celebrar la vida i la música a través de l’obra de Johann Sebastian Bach. Les seves improvisacions a dos pianos i orgue disseccionaran preludis d’El clave ben temperat, motius de les Variacions Goldberg i fragments de concerts, corals, fantasies i àries del gran mestre. A les seves mans i peus, els elements de la música de Bach prendran nova vida i noves formes mitjançant un procés continu d’imaginació i creació. Tot i ser un acte del moment, la improvisació es construeix a partir del coneixement profund del material musical i del domini dels recursos amb els quals se’l fa créixer i mutar. D’aquesta manera, Mezquida i De la Rubia ens permetran escoltar com conviuen dos llenguatges allunyats per segles de música, però que comparteixen un amor incondicional cap a aquesta art. La seva audició profunda i una capacitat d’imaginar prodigiosa seran la brúixola que ens guiarà. Com a cirereta del pastís, els músics ens obsequiaran amb dues composicions concebudes expressament per a l’ocasió. De la Rubia ha escrit una Fuga a cinc veus, obra en la qual entrellaça diferents elements temàtics en un teixit contrapuntístic. Mezquida, una Passacaglia en la qual ens delectarà amb una sèrie de variacions sobre un senzill tema inicial.
Alba G. Corral, artista visual convidada aquesta temporada del Palau de la Música, completa el trio artístic de la vetllada. Corral projectarà sobre els elements de l’escenari –les columnes, el terra, l’orgue– estructures visuals inspirades en les textures, les formes i els colors de l’edifici. Les seves imatges dialogaran amb la música dins del mateix procés d’escolta i intercanvi d’idees establert pels músics. En alguns moments les imatges reforçaran allò que explica la música. Altres vegades seran els músics els qui es deixaran guiar per les imatges.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical
Biografies
Juan de la Rubia, orgue
©Igor Studio
Organista titular de la basílica de la Sagrada Família, va néixer a la Vall d’Uixó (Castelló), on inicià els estudis musicals amb el seu pare i Ricardo Pitarch. Els continuà a diverses capitals europees amb el mestratge d’Óscar Candendo, Wolfgang Seifen, Michel Bouvard i Montserrat Torrent, a més d’Olivier Latry i Ton Koopman. Va rebre cinc premis extraordinaris en diverses especialitats, a més del primer premi del Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España (2002) i el Premi El Primer Palau (2004), guardons que contribuïren a impulsar notablement la seva carrera.
Té una intensa activitat com a solista, director, acompanyant i continuista, que l’ha portat als principals escenaris d’una trentena de països, entre els quals l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, Konzerthaus de Berlín, Gewandhaus de Leipzig, Elbphilharmonie d’Hamburg, així com a les catedrals de Colònia, Westminster, Bogotà, Ciutat de Mèxic i Tunísia, a l’església de St. Sulpice de París i al Teatre Mariïnski i Philharmonia de Sant Petersburg, entre d’altres.
Ha actuat com a solista amb la Freiburger Barockorchester, Kammerorchester Carl Philipp Emmanuel Bach, Orquesta Nacional de España, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquesta Barroca de Tenerife, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Orquesta Sinfónica de Galícia, Orquesta de la Comunidad de Madrid, Orquestra de la Comunitat Valenciana, Orquesta Ciudad de Granada i Orquesta de Cuerdas de Bogotà.
Ha treballat amb els directors Andrew Grams, Simon Halsey, Salvador Mas, Kazushi Ono, Víctor Pablo Pérez o Simon Rattle, entre d’altres. I també ha col·laborat amb les principals formacions corals del país i els solistes Asier Polo, Mireia Farrés, Raquel Lojendio, Marta Mathéu o Philippe Jaroussky, amb qui va enregistrar el CD Sacred cantatas (Erato, 2016), nominat a un Premi Grammy el 2018.
En l’última dècada, De la Rubia també s’ha especialitzat en la improvisació sobre pel·lícules de cinema mut, entre les quals destaquen Faust i Nosferatu de Murnau o Metropolis de Lang.
Entre la seva extensa discografia, cal destacar l’enregistrament dedicat a Johann Sebastian Bach –Melómano de Oro el juliol del 2016 i considerat “tota una revelació” per Aleix Palau i “un dels enregistraments més sorprenents de l’any” per Stefano Russomano («ABC»). Ha dedicat el seu darrer treball, enregistrat amb el claviorgue Hauslaib (1590) del Museu de la Música de Barcelona, a la música d’Antonio de Cabezón.
Membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi i professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya, ofereix habitualment masterclasses a Budapest, Stuttgart i Roma.
Marco Mezquida, teclats
©Mireia Miralles
Hi ha consens entre premsa, programadors, públic i els seus propis col·legues en assenyalar Marco Mezquida com una de les aparicions més brillants i prometedores de l'escena musical de la península en dècades, i un artista destinat a conquerir qualsevol escenari imaginable al món. Nascut a Menorca el 1987, es va llicenciar a l'ESMUC de Barcelona el 2009 i des de llavors ha enregistrat vint discos liderant els seus propis projectes, i en quaranta altres més formant-ne part juntament amb els millors músics del país. Ha actuat en importants auditoris, sales i festivals de jazz de més de trenta-cinc països: Tòquio Jazz, Kolnër Philharmonie, Konzerthaus de Viena, Jazz Na Fabrica de Sao Paulo, Hong Kong Arts Festival, Sant Sebastià Jazzaldia, Belgrade Jazz, Teatre de Teatre Bimhuis d'Amsterdam, Blue Note de Nova York i Tòquio, entre altres.
Ha actuat i/o enregistrat amb llegendes del jazz com Lee Konitz, Dave Liebman i destaquen els seus projectes com a líder: Ravel's Dreams, el seu mà a mà amb el guitarrista flamenc Chicuelo, el projecte Beethoven Collage, el trio Pieris, el trio MAP, el seu aclamat duo amb la cantant Sílvia Pérez Cruz i el tàndem amb la ballarina Sol Picó. A més a més, destaquen els seus elogiats concert de piano sol on hi potencia la seva faceta d'improvisador i compositor. També ha composat i enregistrat música per a dues exitoses i premiades produccions teatrals de Julio Manrique, entre altres col·laboracions.Una desena de premis consoliden la seva fulgurant carrera musical: “Premi Ciutat de Barcelona”, diversos premis “Enderrock” a millor disc de l'any, “Músic de l'Any” en 4 ocasions per l'AMJM.
https://marcomezquida.com/Alba G. Corral, artista visual & música electrònica
©Claudia Murall
Nascuda a Madrid el 1977 i amb base a Catalunya (La Ràpita), confessa que va trigar molt de temps a considerar-se artista. La precarietat massa associada a les arts digitals i el fet afegit de ser dona, la feien dues voltes rebel.
És una artista visual, desenvolupadora de codi i docent. Amb formació en enginyeria informàtica, Corral ha estat creant art utilitzant el programari durant la darrera dècada. La seva pràctica s'estén a través del viu, el vídeo, els mitjans digitals i la instal·lació. A través de diverses pràctiques artístiques explora narratives abstractes.
El seu nom s'ha donat a conèixer mitjançant les actuacions audiovisuals en viu on integra la codificació i l'elaboració, en col·laboració amb músics en temps real. Composició i programació. Organicitat natural i tecnificació urbana. Matemàtica i art. Binomis que Alba G. Corral ha posat al servei, principalment, de la música electrònica i electroacústica, però també, en el cas del concert d'avui, del llenguatge de la clàssica.
En el marc de la docència ensenya programació visual enfocada a dissenyadors i artistes a diferents espais tant en xerrades, tallers i workshops. Dedicats al codi creatiu amb eines de programari Obert (processing) .
També et pot interessar...
Palau Fronteres
Dimecres, 22.06.22 – 20h
Sala de ConcertsInfra & The blue notebooks
Max Richter, piano
Louisa Fuller, violí
Natalia Bonner, violí
Nick Barr, viola
Ian Burdge, violoncel
Chris Worsey,violoncel
Sarah Sutcliffe, narradora a The Blue Notebooks
Chris Ekers, enginyer de soMax Richter:
Infra
The blue notebooksPreu: de 20 a 50 €